مهرداد رایانی مخصوص نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اگر نهادهای قضائی ایرادهایی به یک تئاتر وارد می‌دانند راه‌حل رفع آن گفتگو با مسئولان وزارت ارشاد است، بر لزوم احیای شورای عالی نظارت و ارزشیابی تاکید کرد.

پایگاه خبری تئاتر: مهرداد رایانی مخصوص نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر درباه اتفاقاتی که منجر به ایجاد برخی مسایل برای نمایش‌های روی صحنه می شود و لزوم برقراری فضای تعامل بین مسئولان وزارت ارشاد، نهادهای نظارتی و قضایی و هنرمندان به خبرنگار مهر گفت: اینکه یک نمایش در هنگام اجرا از ادامه پذیرا بودن مخاطبانش معذور شود و به دلایل مختلفی نتواند روی صحنه بماند برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد بلکه در چند سال اخیر ما چندین بار متناسب با شرایط زمانی و محتوای آثار نمایشی شاهد این اتفاقات بوده ایم.

وی افزود: وقتی که مجوز اجرای یک نمایش صادر می شود و مقام مسئولی تعیین می کند که یک گروه اجرایی می تواند نمایشش را به صحنه ببرد، اگر نهادی مثل قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم اعتراضی به اجرای آن اثر دارد باید با مرکزی که این مجوز را صادر کرده وارد گفتگو شود که نمونه چنین تعاملاتی را داشته و نتیجه مثبت آن را دیده‌ایم.

نویسنده نمایشنامه «شب نشینی در جهنم» با اشاره به اعتمادی که گروه های نمایشی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور مجوزها دارند، یادآور شد: گروه های نمایشی به دلیل پشتوانه ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب مجوز به آنها می دهد اجرایشان را سر و سامان می دهند.

کارگردان «افسانه پدر» تصریح کرد: باید در صدور مجوزها وحدت به وجود بیاید. یکی از راه هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در گذشته برای اعتبار داشتن مجوزهای شورای نظارت و ارزشیابی پیش بینی کرده بود، این بود که شورایی بالاتر از شورای نظارت در وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام شورای عالی نظارت و ارزشیابی تشکیل شده بود که نمایندگانی از نهادهای مختلفی چون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در آن حضور داشتند.

وی متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای درباره نحوه نظارت نمایشها به تصویب رسانده بود که باید در وزاررت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورایی به نام شورای نظارت و ارزشیابی تشکیل شود که نهادی بالادست آن به نام شورای عالی نظارت و ارزشیابی نیز باید وجود داشته باشد تا بر کارهای شورای نظارت، نظارت کند. در این شورا یک سری اشخاص حقوقی وجود داشتند که از نهادهای مختلفی در آن عضو بودند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: وجود این شورا می تواند برای هنرمندان به یک پشتوانه تبدیل شود و اگر قرار است بحث و چالشی در مورد آثار نمایشی شکل بگیرد این شورا می تواند به عنوان یک پشتوانه عمل کرده و مشکلات را از زوایای مختلف بررسی کند. تلفیق اندیشه ها باعث می‌شود واکسیناسیونی صورت بگیرد تا چنین مشکلاتی دیگر برای ما ایجاد نشود.

رایانی مخصوص با اشاره به اینکه صدور مجوز اجرا باید به مفهوم تایید کامل یک اثر نمایشی باشد، گفت: وقتی مجوزی صادر می شود دیگر باید بحث و نظر درباره یک نمایش تمام شده باشد و دیگر جلو اجرای اثری گرفته نشود. البته نباید از این نکته هم غافل شد که تئاتر هنر زنده است و امکان دارد که اجرای امشب با فردا شبش تفاوت کند. البته برخی اوقات هم شده که گروه های نمایشی شیطنت می کنند و تغییراتی در اجرایشان می دهند. این موارد را به شکل کلی عنوان می کنم و اصلا منظورم نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» نیست چون اطلاعی از دلیل توقیف آن و اصلاحیه هایی که به نمایش وارد شده، ندارم.

مشاور گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما ادامه داد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی دادن مجوز اجرا به یک نمایش است موجه تر این است که به لحاظ قانونی هم مجوزهایش به رسمیت شناخته شود و اگر هم مشکلی پیش می آید با نماینده وزارت ارشاد گفتگو شود. قوه قضائیه هم اگر نکته ای دارد به سادگی می تواند با تعامل آن را حل کند و به اعتقاد من شرایط و امکان گفتگو در حال حاضر فراهم است و بسیاری از نکات و اختلاف نظرها را می شود با تعامل رو در رو و گفتگو حل کرد.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: حتی خوشبختانه شاهد این هستیم که چون بحث رسانه‌ها و اصولا مدیا بسیار گسترده و تخصصی شده دادگاهی مختص رسانه ها با عنوان دادگاه فرهنگ و رسانه تاسیس شده است. پس قوه قضائیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به تعامل و گفتگو با یکدیگر دارند تا قبل از صدور یک مجوز مشکلات یک کار برطرف شود و گروه ها بعد از دریافت مجوز اجرایشان امنیت داشته باشند.