همسر اکبر رادی و مدیر عامل بنیاد رادی ، راه‌اندازی خانه موزه این هنرمند را خواسته‌ای ده ساله دانست و گفت: امید است بزودی مکانی برای تاسیس این خانه موزه مشخص شود.

پایگاه خبری تئاتر: حمیده بانو عنقا درباره راه‌اندازی خانه موزه اکبر رادی توضیح داد: در ده سال گذشته بارها برای راه‌اندازی این خانه موزه تقاضا داده‌ایم و دوستان شورای شهر و شهرداری هم با این موضوع اعلام موافقت می‌کنند ولی هنوز مکانی برای راه‌اندازی این موزه مشخص نشده است.

وی درباره راه‌اندازی این خانه موزه در خانه اکبر رادی خاطرنشان کرد: سه سال پیش این پیشنهاد مطرح شد ولی من به دلایل شخصی، امکان پذیرش آن را نداشتم اما امیدوارم پیگیری‌های ده ساله ما به نتیجه برسد و دوستان در شهرداری بتوانند مکانی مناسب را برای راه‌اندازی این خانه موزه مشخص کنند.

به گفته همسر اکبر رادی، در حال حاضر دفتر کار این هنرمند به همان شکل سابق در خانه او باقی مانده و ازآنجاکه تابلوی بزرگی از او نصب شده، گویی اکبر رادی پشت میز کار خود مشغول نوشتن است.

حمیده بانو عنقا اعلام کرد که تمام وسایل رادی از جمله وسایل شخصی مانند لباس‌ها، عینک، خودکار، کتابخانه این نمایشنامه‌نویس در کنار دستنوشته‌های او در خانه این نویسنده نگهداری می‌شوند و با راه‌اندازی خانه موزه اکبر رادی این وسایل در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند گرفت.

حمیده بانو عنقا همچنین امیدوار است بعد از شکل‌گیری این خانه موزه، جلسات بنیاد رادی در همان مکان برگزار شود چراکه در حال حاضر این جلسات در خانه این هنرمند برپا می‌شود که محدودیت‌هایی به همراه دارد.

اکبر رادی زاده 10 مهر 1318 در شهر مه گرفته رشت و یکی از مهمترین ستون‌های ادبیات نمایشی ایران است که در کارنامه هنری‌اش نگارش نمایشنامه‌هایی همچون «روزنه آبی»، «لبخند با شکوه آقای گیل»،«افول»، «پلکان»، «شب روی سنگفرش خیس»، «آهسته با گل سرخ»،«ملودی شهر بارانی»، «منجی در صبح نمناک»، «از پشت شیشه‌ها»، «آمیز قلمدون»، «ارثیه ایرانی»،«باغ شب‌نمای ما»، «هاملت با سالاد فصل»، «تانگوی تخم‌مرغ داغ» و ... را دارد.

او در کنار نگارش بخش مهمی از نمایشنامه‌های فارسی، یکی از استادان نمایشنامه‌نویسی ایران بود و شاگردان زیادی را در تئاتر ایران پرورش داد.

رادی 5 دی ماه سال 1386 بعد از یک دوره بیماری درگذشت و چندی بعد بنیاد این هنرمند به کوشش همسرش و تعدادی از نمایشنامه‌نویسان راه‌اندازی شد.

این بنیاد این روزها دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی را با دبیری بهزاد صدیقی برگزار می‌کند.


منبع: خبرگزاری ایسنا