جشنواره فیلم برلین به‌رغم رعایت برابری جنسیت در برخی بخش‌ها، همچنان با معضل ارجحیت دادن مردان بر زنان در بخش‌هایی دیگر دست به گریبان است.

پایگاه خبری تئاتر: انتشار آمار و اطلاعات مربوط به این جشنواره  نشان می دهد که مدیریت آن، مقوله  برابری بین مردان و زنان را رعایت کرده و توازن جنسیتی در هیات مدیره رعایت شده، اما اکثر فیلم های نمایش داده شده در بخش رقابتی، به دست مردان کارگردانی شده است.  

در جشنواره سال جاری،کارگردان ۳۷.۹ درصد فیلم ها زنان هستند و ۶ فیلم از ۱۸ فیلم در بخش رقابت جشنواره  از سوی زنان کارگردانی شده که از ۷ فیلم سال گذشته کمتر است.

این در حالی است که جشنواره فیلم برلین سال گذشته متعهد شد مقوله تنوع جنسیتی را مورد توجه خاص قرار دهد.

روزنامه گاردین نوشت که این تعهد که همچنین امضای برگزارکنندگان دیگر جشنواره های مهم فیلم دنیا همچون کن و ونیز ذیل آن افتاده، مشمول سه شرط مهم است. اول آنکه شرکت کنندگان باید آمار مربوط به جنسیت و نژاد کارگردانان برای همه فیلم های ارسالی برای انتخاب را تهیه کنند.

دوم آنکه باید اطلاعات جنسیتی و نژادی اعضای کمیته انتخاباتی، برنامه ریزان، مشاوران برنامه ریزی و شرکت کنندگان منتشر شود و بالاخره آنکه، باید در مورد  ترکیب هیات مدیره اطلاع رسانی شود.

اطلاعات منتشر شده در مورد جشنواره برلین، اولین گزارش اطلاعاتی از سوی یک فستیوال بزرگ اروپایی است و کن و ونیز دو جشنواره مهم دیگر در تقویم جشنواره های فیلم است که یکی در ماه می (اردیبهشت/خرداد) و دیگری در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) برگزار می شود.

اما معضل جنسیتی جشنواره های دیگر را نیز دربرگرفته است. جایزه سینمایی «سزار» فرانسه، جشنواره سینمایی دیگری است که با مشکل جنسیتی رو به روست. آکادمی سزار پیشتر تمهیداتی را برای افزایش حضور زنان در این مجموعه در نظر گرفته بود. تنها ۳۵ درصد از ۵ هزار عضو این آکادمی را زنان تشکیل می دهند.

جوایز فیلم انگلیسی بفتا نیز به دلیل عدم رعایت تنوع و گوناگونی در انتخاب نامزدهای امسال مورد انتقاد قرار گرفت.

براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، ۹۴ درصد از همه نامزدهای جوایز فیلم بفتا، سفیدپوست بودند. مراسم اهدای جوایز بفتا در سال جاری، ۲ فوریه (۱۳ بهمن) در لندن برگزار شد.

مشکل تبعیض و فراگیر نبودن به بفتا محدود نشد و گریبان گلدن گلوب را نیز گرفت. فهرست نامزدهای جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۰ در حالی منتشر شد که حذف حریفان رنگین‌پوست و مونث از آن، صدای اعتراض بسیاری را درآورد.

باوجود تلاش هالیوود برای فراگیر بودن و درک جریان های حامی حقوق زنان و رنگین پوستان، فهرست نامزدهای اعلام شده گلدن گلوب ۲۰۲۰ هیچ بازتابی از این فعالیت را نشان نداد. گلدن گلوب ۲۰۲۰ مشخص کرد انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هنوز برای به رسمیت شناختن استعداد زنان فیلم ساز، مشکل دارد. در طول تاریخ هفتاد و پنج ساله گلدن گلوب، زنان فقط هفت مرتبه برای بهترین کارگردانی نامزد شده اند.

یافته های تحقیقات مرکز مطالعات زنان در فیلم و تلویزیون دانشگاه ایالتی سن دیه گو حاکی است که زنان تنها ۸ درصد از سهم کارگردانی در ۲۵۰ فیلم مهم سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دادند که  ۱۱ درصد کمتر از سال قبل از آن بود. درسال ۱۹۹۸، زنان ۹ درصد کارگردان ها را تشکیل می دادند و این نشان می دهد این قشر در سال های کنونی، در این زمینه پس رفت کرده اند.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین شامگاه پنجشنبه (دوم اسفند، ۲۰ فوریه) با نمایش فیلم سال سالنیجر من My Salinger Year به کارگردانی فیلیپه فلاردو Philippe Falardeau کارگردان کانادایی و محصول مشترک کانادا و ایرلند به عنوان فیلم افتتاحیه آغاز به کار کرد و تا اول ماه مارس (۱۱ اسفند) میزبان علاقه مندان است.

جشنواره بین المللی فیلم برلین از سال ۱۹۵۱ کار خود را آغاز کرد و در شهری که دوتکه شده بود، به محلی برای تبادل فرهنگ، ارائه نقدهای سینمایی و موضوعات اجتماعی تبدیل شد.  این جشنواره تا امروز به عنوان سیاسی‌ترین جشنواره در میان جشنواره های معتبر فیلم در سراسر جهان تعبیر می شود.  

این جشنواره به طور متوسط سالانه میزبان ۴۰۰ فیلم، نزدیک به دو هزار سینماگر از کارگردان و بازیگر و فیلمنامه نویس تا دیگر عوامل حوزه سینما و فیلم هایی در ژانرهای مختلف از فیلم های داستانی تا مستند و تجربه های جدید هنرمندان تازه کار و معناگرا در قالب های فیلم کوتاه و بلند است که در سینماهای متفاوتی در شهر برلین به نمایش درمی آیند و مخاطبان را به دنیایی از سبک های زندگی متفاوت، رویکردهای گوناگون و برداشت های مختلف از زندگی می برند تا برداشت های خود را از زندگی به معرض سنجش بگذارند و تجربیات جدید با دیدن و لمس فیلم هایی در دو دنیای فیلم های کلاسیک و تجربه‌های تازه هنرمندانه و زیبایی شناختی به دست آورند. جشنواره فیلم برلین همچنین فرصتی برای گفت وگوهای طولانی بین مخاطبان و هنرمندان اهالی سینما فراهم می آورد.  

جشنواره فیلم برلین بخش های مختلفی شامل بخش مسابقه بین الملل، رویارویی‌ها (بخشی که مختص فیلم‌سازان مستقل و نوآور است، Encounters) بخش مسابقه فیلم های کوتاه، بخش پانوراما که به بهترین فیلم به داوری مخاطبان جایزه می دهد، بخش فروم که فیلم هایی با گفتمان هنری و اجتماعی و به طور خاص زیبایی شناختی را به بینندگان عرضه می کند و بخش نسل که فیلم های مرتبط با کودکان و دیگران را نشان می دهد تنها بعضی از بخش های این جشنواره هستند، غیر از این بازار فیلم اروپا که همزمان با جشنواره فیلم برلین در این جشنواره برپا می شود یکی از مهم ترین بازارهای فیلم در دنیا محسوب می‌شود و بازار تولیدات مشترک،  استعدادهای جشنواره برلین و صندوق سینمایی جهان در حاشیه این جشنواره فرصت خوبی برای ارائه آثار به روسای جشنواره های دیگر و پخش کنندگان فیلم ها در سینماهای سراسر جهان یا تلویزیون هاست.