مدیران و گردانندگان تماشاخانه «ملک» نیز همچون دیگر تئاترهای خصوصی از وضعیت مبهم فعالیت این مجموعه در پی شیوع ویروس کرونا ابراز نگرانی کردند و تاکید دارند که بقای تماشاخانه‌های خصوصی در گرو کمک‌های دولت است.

پایگاه خبری تئاتر: عماد عامری سرمایه‌گذار و موسس این تماشاخانه گفت: در حال حاضر همه فعالیت‌های تماشاخانه ما نیز همانند دیگر تماشاخانه‌ها تعطیل شده و این در حالی است که هزینه‌های جاری ما همچنان وجود دارد ضمن اینکه به دلیل نزدیک شدن به سال نو، هزینه‌های ما بابت پرداخت عیدی کارکنان از حالت عادی بالاتر هم رفته و این در حالی است که هیچ درآمدی نداریم.

او با اشاره به شرایط دشوار فعالیت‌های تئاتری در وضعیتی که به دلیل پیش‌گیری از گسترش ویروس کرونا همه این تماشاخانه‌ها تعطیل هستند، افزود: سالن‌های تئاتر مانند رستوران نیستند که به محض عادی شدن شرایط، بتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند. اجرای هر نمایش نیازمند چند ماه تمرین و مقدمات است و این گونه نیست که به محض عادی شدن شرایط، هنرمندان تئاتر هم بتوانند اجراهای خود را آغاز کنند.

عامری خاطرنشان کرد: در حال حاضر که فعالیت‌های اسفند تعطیل است و با شرایط مبهمی که ایجاد شده، احتمالا فعالیت ما به مدت سه چهار ماه مختل شود به این معنی که تبعات این وضعیت تا اردیبهشت و خرداد برای ما ادامه دارد و در این مدت تمام هزینه‌های جاری را نیز پیش رو داریم.

وی با اشاره به تنگناهای مالی اداره کل هنرهای نمایشی یادآور شد: مرکز هنوز نتوانسته کمک هزینه مصوب گروه‌های نمایشی را که سال 96 اجرا داشته‌اند، به طور کامل پرداخت کند و در این وضعیت واقعا نمی‌توان به کمک آنان چندان امیدوار بود. برای بقای ما حمایت یک سازمان دولتی ضروری است چون همه تماشاخانه‌های خصوصی اصلا وضعیت خوبی ندارند و اگر هیچ حمایتی انجام نشود، حتما بعضی از این تماشاخانه‌ها چاره‌ای جز تعطیلی نخواهند داشت.

نورالدین حیدری ماهر، مدیریت این تماشاخانه نیز در تکمیل این توضیحات افزود: چندی پیش جلسه‌ای با آقای شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی داشتیم ولی مساله اینجاست که همه بلاتکلیف هستیم و زمانی می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که این ویروس کاملا ریشه‌کن شود و بتوانند تاریخ عادی شدن وضعیت کلی را را اعلام کنند. در این وضعیت مبهم همه به نوعی ضرر می‌کنند. در این میان برخی از ضررها قابل جبران است و برخی دیگر نه مگر اینکه کمک‌هایی دریافت کنیم.

این تهیه‌کننده تئاتر خاطرنشان کرد: درست است که مدیران تئاتری هم دست‌شان بسته است ولی به هر حال هر میز و مقامی، مسئولیت‌هایی هم به دنبال دارد و آنان نیز باید پیگیر راهکاری برای حل این مشکلات باشند.

حیدری ماهر با اشاره به آغاز فعالیت تماشاخانه «ملک» از حدود یک سال پیش افزود: در این مدت توانستیم اعتماد یکسری از گروه‌های نمایشی را برای اجرا در این تماشاخانه جلب کنیم. تاسیس یک تماشاخانه تازه مانند کودکی است که کم‌کم باید راه بیفتد تا بتواند روی پای خود بایستد ولی حالا با این شرایط، این فعالیت دچار اخلال شده است.

او یادآور شد: بنا داشتیم فراخوان اجراهای سال آینده را اعلام کنیم و تصمیم داشتیم یکسری شرایط خاص برای گروه‌های دانشجویی تعریف کنیم تا این گروه‌ها هم بتوانند در این تماشاخانه اجرا بگیرند اما در این وضعیت هیچ تصمیمی را نمی‌توان عملی کرد. ضمن اینکه یکسری از گروه‌هایی که اسفند نوبت اجرا داشتند، از اجرای خود انصراف دادند.

مدیر داخلی تماشاخانه «ملک» تاکید کرد: وضعیت ما هم مانند دیگر همکاران‌مان است و این مشکلی درون گروهی نیست بلکه وضعیتی جهان‌شمول است که اول باید شرایط کلی به حالت عادی بازگردد تا در پی آن بتوان به دیگر امور سر و سامانی داد.

او که در پروژه نمایشی «فردریک» حمیدرضا نعیمی به عنوان مجری طرح همکاری دارد، در پایان صحبت خود افزود: قرار بود این نمایش از 7 فروردین در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه برود که به دلیل شرایط موجود، اجرای ما عقب می‌افتد و طبیعی است حق تقدم با آقای آتیلا پسیانی است که در حال اجرای نمایش «قهوه قجری» بودند و اجرای‌شان متوقف شد. خوشبختانه ویروس کرونا سبب شد این بار همه گروه‌های تئاتری با یکدیگر همدل و همراه شوند و فرصتی است برای ما تا این اتحاد را تمرین کنیم و امیدوارم این همدلی‌ها ادامه داشته باشد.   

امیرسپهر تقی‌لو مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی این تماشاخانه نیز در ادامه سخنان همکارانش گفت: فعلا برای انتشار فراخوان دست نگه داشته‌ایم چون هیچ وضعیت مشخصی وجود ندارد البته خوشبختانه گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌ها به خوبی با یکدیگر تعامل می‌کنند و مشکلی بابت این قضیه نداریم. مساله این است که همه در ابهام به سر می‌بریم و نمی‌دانیم تا کی باید منتظر بمانیم. بعد از عادی شدن شرایط، فراخوان را منتشر خواهیم کرد و از گروه‌ها می‌پرسیم در چه شرایطی بهتر می‌توانند کار کنند.

تقی‌لو به مشکلی دیگر اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه سالن‌های خصوصی قوانین یکپارچه‌ای ندارند و شرایط همکاری‌شان با گروه‌ها متفاوت است و این موضوع کمی وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

او ابراز امیدواری کرد مرکز هنرهای نمایشی زودتر برای برنامه‌ریزی از سرگیری اجراها و نیز میزان و چگونگی حمایت‌های مالی از تماشاخانه‌های خصوصی به نتیجه‌ای برسد تا در پی آن مدیران این تماشاخانه‌ها بتوانند برای ادامه فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

در پی گسترش ویروس کرونا و با تعطیلی تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، سالن‌های تئاتر نیز از روز یکشنبه 4 اسفند ماه در تعطیلی به سر می‌برند.


منبع: خبرگزاری ایسنا