رزیتا اسکویی گفت: در شرایط پیش‌آمده فعلی، متاسفانه تعطیلی مراکز فرهنگی هنری غیرقابل اجتناب است.

پایگاه خبری تئاتر: رزیتا اسکویی مدیرعامل مجموعه فرهنگی هنری خانه هنر دیوار درباره این مجموعه گفت: مجموعه فرهنگی هنری خانه هنر دیوار از نخستین و جامع‌ترین مجموعه‌های فرهنگی هنری بخش خصوصی است. این مجموعه 4 پلاتو تمرین تئاتر دارد و شامل بخش‌ها و فعالیت‌هایی چون؛ اتاق فیلم که دارای یک سینمای کوچک با ظرفیت 43 نفر است که در آن نقد و بررسی فیلم‌های روز دنیا و آثار بزرگان صورت می‌گیرد، استودیو موسیقی، استودیو دوبلاژ، برگزاری تمرین و ضبط موسیقی، ورک‌شاپ‌ها و دوره‌های موسیقی، اتاق طراحی لباس و صحنه می‌شود.

او در ادامه افزود: مجموعه فرهنگی هنری خانه هنر دیوار، آرت شاپ کوچکی به منظور حمایت از کارهای هنری و صنایع دستی بچه‌هایی دارد که محلی برای عرضه آثارشان ندارند و در این مجموعه بدون دریافت هزینه‌ای فضا در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین این مجموعه دارای فضای امن و صمیمی است که گروه‌ها به منظور استراحت پس از تمرینات تئاتر این امکان را دارند در آن محل به استراحت بپردازند و هر آنچه علاقه‌مند بودند را سفارش دهند. به این محل کافه نمی‌گوییم اما در فرمت معمولی کافه به حساب می‌آید.

اسکویی با بیان اینکه در شرایط پیش‌آمده فعلی، متاسفانه تعطیلی مراکز فرهنگی هنری غیرقابل اجتناب است، عنوان کرد: ویروسی به یک باره و سرزده وارد مملکت ما شد و مجبور به آن شدیم که فعالیت‌های خود را کنسل کنیم و این تعطیلی متاسفانه از مراکز فرهنگی هنری آغاز شد؛ سالن‌های نمایش دولتی و خصوصی، سینماها و تمام مراکز فرهنگی دولتی تعطیل شدند و ما نیز با تمام تمهیداتی که به منظور ضدعفونی فضا، تهیه ماسک، دستکش و موارد ضروری برای تمامی افرادی که به ما مراجعه می‌کردند، در نظر گرفته بودیم، مجبور به تعطیلی شدیم.

او همچنین اضافه کرد: در شرایط پیش‌آمده مجبوریم بجنگیم و این جنگیدن با تعطیلی کنار نمی‌آید چرا که مالکان و صاحبان املاک متاسفانه هیچ همراهی با ما نمی‌کنند و باید در این وضعیت اجاره‌‌بها را که رقم بسیار سنگینی است را پرداخت کنیم و مبلغ این اجاره چیزی نیست که ما بتوانیم از پس‌انداز نداشته‌مان آن را بپردازیم، چراکه بخش فرهنگی هنری به خصوص کاری که ما در حال انجام آن هستیم تا این اندازه سوددهی ندارد که بخواهیم پس‌اندازی داشته باشیم.

اسکویی ضمن اشاره به اینکه بعید نیست این تعطیلات تا رفع کامل کرونا ویروس و سپری شدن شرایط بحرانی، سه تا چهار ماه ادامه داشته باشد، اظهار کرد: در صورتی‌که تعطیلات تا سه- چهار ماه به طول انجامد، یعنی اینکه ما هیچ امیدی به بقا نداشته باشیم چراکه هیچ ارگانی از ما حمایت نمی‌کند و اصلاً نمی‌دانیم که به کجا باید مراجعه کنیم؛ شهرداری، اداره کل هنرهای نمایشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نهادهای هنری دولتی دیگر؟ نمی‌دانیم کدامیک ما را به عنوان خانواده خود می‌پذیرند. بسیار علاقمند هستیم که راهنمایی شویم که در این شرایط باید به کجا مراجعه کنیم و چه کسی حامی ما و بخش خصوصی است که هوای هنرمند را داشته و تمام تلاشش‌ بر این بوده تا به صورت ویژه به هنرمند، بازیگر، کارگردان و عوامل احترام بگذارد و برای‌شان محیطی امن و درخور و شایسته به وجود آورد.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی هنری خانه هنر دیوار همچنین تصریح کرد: متاسفانه اکنون مستأصل هستیم و نمی‌دانیم که در این شرایط باید به کجا مراجعه کنیم؟ باید به مالک اعلام تخلیه محل را کنیم؟ باید از جناب آقای کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی کمک بخواهیم؟  البته طبق صحبت‌های دوستان در نشستی که آقای شهرام کرمی با مدیران تماشاخانه‌های خصوصی داشت اعلام کرد که به صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی کمک می‌کند اما ما هم از این خانواده دور نیستیم.

او در ادامه اضافه کرد: ما بستری برای اجراهای تماشاخانه‌های خصوصی فراهم می‌کنیم تا گروه‌ها بتوانند در محیطی امن با هزینه کم به تمرینات‌شان بپردازند. اکنون ما نیز همچون تماشاخانه‌های خصوصی و دیگر مراکزی که به آن‌ها کمک‌رسانی می‌شود، نیازمند کمک و مساعدت هستیم.

 


منبع: هنرآنلاین