بودجه ناچیز مشخص شده برای تئاتر کشور قرار است صرف چه اموری شود؟ این سئوال بزرگ خانواده تئاتر ایران است که متاسفانه تا امروز به آن پاسخی داده نشده/ حمایت‌ها به فراموشی کامل سپرده شده و تعدادی از هنرمندان به فکر رها کردن کار هستند.

پایگاه خبری تئاتر: وحید آقاپور؛ بازتولید بدون معیار آثار نمایشی را موجب از دست دادن تماشاگر تئاتر و پشت در ماندن گروه‌هایی می‌داند که قصد دارند نمایش‌های جدید خود را روی صحنه ببرند. این هنرمند همچنین معتقد است اندک امکانات موجود نیز منصفانه به گروه‌های نمایشی اختصاص پیدا نمی‌کند.

 آقاپور که تا چندی دیگر با ایفای نقش در نمایش «به مناسبت ورود اشکان» روی صحنه می‌رود، با بیان اینکه بازتولید آثار نمایشی در ایران جنبه‌های مثبت و منفی را هم‌زمان به همراه دارد؛ اظهار داشت: به طورکل اگر نخواهیم با حساسیت زیاد به جزئیات فکر کنیم ایرادی به بازتولید آثار نمایشی وارد نیست و این پدیده در تمام کشورها رواج دارد و به خودی خود عوامل منفی ایجاد نمی‌کند. اما بازتولید آثار از آنجا مشکل‌ساز می‌شود که به تعبیر دوستان در سیاره ایران فعالیت می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به جنبه مثبت بازتولید آثارادامه داد: مخاطب‌سازی پیامد مثبت این اتفاق است که تئاتر ما همواره در این زمینه با کاستی‌های زیادی مواجه بوده و این اتفاق می‌تواند به نوعی مخاطب و گیشه آثار نمایشی را تضمین کند. رویکردی که هیچگاه در ایران تبدیل به جریان نشده و اجرای مجدد نمایش‌های قبلا امتحان پس داده کار هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد.

بازیگر نمایش «قتل آقای کاف» در خصوص جنبه‌های منفی بازتولید آثار نمایشی عنوان کرد: امکانات تئاتر ما بسیار محدود است و حتی آنچه وجود دارد بسیاری اوقات منصفانه بین گروه‌ها توزیع نمی‌شود. متاسفانه معیارهای مشخص برای تخصیص امکانات به گروه‌ها وجود ندارد؛ به این ترتیب بازتولید آثار نمایشی امکان اجرای نمایش‌های جدید را از گروه‌های دیگر سلب می‌کند.

وی افزود: باوجود حساسیت‌ها و کمبودها فکر می‌کنم سهم بازتولید باید مشخص باشد و مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی باید برنامه مشخصی در این زمینه ارائه کنند. به عنوان مثال بگوییم در طول یک‌سال 10 درصد سهم بازتولید خواهد بود تا از روند اجرای نمایش‌های جدید جلوگیری نشود.

این هنرمند خاطرنشان کرد: برای آن 10 درصد هم قطعا باید معیار مشخص کیفی در نظر بگیریم و علاقه مخاطب به تماشای کار پس از گذشت چند سال تنها یکی از مولفه‌ها تلقی می‌شود. اگر چنین ساز و کاری فراهم کنیم تئاتر ما لطمه کمتری می‌خورد و از سوی دیگر مخاطب علاقه‌مند امکان تماشای یک اثر با کیفیت را خواهد داشت.

آقاپور در پاسخ به این سوال که آیا عزمی برای تعیین معیار در مسئولان می‌بیند یا خیر اظهار داشت: با توجه به شرایط جدید اداره کل هنرهای نمایشی اصلا نمی‌توانیم امید داشته باشیم، چون شاهد هستیم حمایت‌ها به فراموشی کامل سپرده شده و تعدادی از هنرمندان به فکر رها کردن کار هستند.

وی به واژه تئاتر خصوصی که مدتی است در بین مدیران تئاتری رواج پیدا کرده اشاره کرد و ادامه داد: تئاتر خصوصی در شکل کلی اصلا پدیده بدی نیست اما آنچه در طی سال‌های اخیر توسط مسئولان عنوان می‌شود اشتباه است و شاهد هستیم مدیریت‌ها با کوبیدن بر طبل این جریان؛ گروه‌ها و هنرمندان نوپا را که قطعا نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت هستند، حذف می‌کنند.

بازیگر نمایش «تک سلولی‌ها» با بیان اینکه به این ترتیب حق از جوانان گرفته می‌شود، گفت: اگر قرار است به این شیوه پیش برویم پس بودجه ناچیز مشخص شده برای تئاتر کشور قرار است صرف چه اموری شود؟ این سئوال بزرگ خانواده تئاتر ایران است که متاسفانه تا امروز به آن پاسخی داده نشده. بسیار اسفناک خواهد بود که بودجه را صرف پرداخت هزینه‌ها و حقوق کارمندان اداره هنرهای نمایشی کنیم؛ چراکه سالن‌های دولتی 20 درصد از درآمد فروش گیشه نمایش‌ها را نیز از گروه‌ها کسر می‌کنند.

آقاپور ضمن گلایه از ادامه شرایط چند سال اخیر در تئاتر کشور و ادامه آن در دولت جدید بیان کرد: متاسفانه مدیریت‌ها صداقت ندارند؛ چون در زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر عنوان می‌شود از گروه‌هایی که در این رویداد حضور پیدا کردند حمایت می‌کنیم و امکان اجرای صحنه‌ای برای آنها فراهم خواهد شد. اما به محض اتمام جشنواره فجر شاهد هستیم خبری از حمایت نیست که این برای مسئولان بسیار زشت است. معتقدم دولت تدبیر و امید گام اول را کاملا برخلاف وعده مطرح شده توسط بدنه ادراه کل هنرهای نمایشی برداشته است.

بازیگر نمایش «نمایش 'دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد؟» در پایان بیان کرد: یکی از پیامدهای چنین رویکردهایی موجب می‌شود بعضی گروه‌ها بگویند مردم از جریان تولید آثار مطلع نیستند و اگر جای ما بودید حتما حق می‌دادید. در حالیکه گرفتاری‌های تئاتری‌ها اصلا ارتباطی به مخاطب ندارد و او به سالن می‌آید تا نمایش با کیفیت ببیند. این اتفاق در درازمدت موجب از دست دادن تماشاگران و بیمارتر شدن تئاتر نسبتا بیمار ما خواهد شد.

آقاپور از 10 تیرماه با ایفای نقش در نمایش «به مناسبت ورود اشکان» به کارگردانی پوریا کاکاوند در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.