سومین سالگرد افتتاح رادیو نمایش و اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری نمایش‌های رادیویی شب گذشته 5 تیرماه در باغ موزه سعد آباد برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: سومین سالگرد افتتاح رادیو نمایش و اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری نمایش‌های رادیویی در حالی شامگاه پنجشنبه - پنجم تیر ماه – در مجموعه کاخ سعدآباد برگزار شد که بسیاری از هنرمندان رادیویی از جمله بهزارد فراهانی،صدیقه کیان فر،زهره مجابی،بیوک میرزایی،رضا فیض نوروزی،پری امیر حمزه،شمسی فض الهی، داریوش اسدزاده، کوروش نریمانی،نادر برهانی مرند،ایوب آقاخانی، کوروش نریمانی و... حضور داشتند.

شب برگزیدگان،پیشکسوتان و اهالی رادیو در کاخ سعدآباد

رادیو نمایش سه سال پسش در ساعت 14 روز ششم تیرماه سال 90 این شبکه رادیویی به جمع رسانه های اهالی تئاتر پیوست و حالا با چند ساعت تفاوت جشن سه سالگی این شبکه رادیویی شامگاه پنجم تیرماه در کاخ سعدآباد برگزار شد تا در حضور هنرمندان، اساتید و مدیران این شبکه رادیویی به گفته مدیرش، مهدی دهقان نیری، تولید بیش از 3 هزار قطعه اثر نمایشی و فعالیت بیش از 300 هنرمند را جشن بگیرد.

نخستین برنامه ای که تدارک دیده شده (البته در کنار امکان بازدید از کاخ سعدآباد برای مدعوین) اجرای زنده برنامه پرانتز باز است که رضا عطاران به همراه تهیه‌کننده‌ “رد کارپت”، برای صحبت در پرانتز باز در این مراسم حاضر شده اند. این برنامه را که حاضرین به صورت زنده می دیند و شنوندگان رادیو مثل همیشه مستقیم از شبکه سراسری رادیو نمایش می شنیدند.

در ابتدای مراسم مهدی دهقان نیری، مدیر شبکه رادیویی نمایش ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: با 300 هنرمند نزدیک به 3000 قطعه نمایش رادیویی در سال تولید می‌کند. ما 24 ساعت نمایش رادیویی پخش می‌کنیم و به همین میزان ساعت نیز شبکه مجازی رادیو نمایش داریم. رادیو نمایش در این سه سال توانسته است جای خود را بین مخاطبان به ویژه مخاطبان خاصش باز کند.

خاطره‌خوانی فضل‌الهی و اسدزاده

در ادامه این مراسم دو پیشکسوت عرصه نمایش و رادیو روی صحنه آمدند تا آنها نیز با خوش آمدگویی به حاضرین نخستین برگزیدگان جشنواره برنامه‌های رادیویی را اعلام کنند. داریوش اسدزاده و شمسی فض الهی کسانی بودند که با تشویق حاضرین روی صحنه آمدند.

فض‌اللهی با اشاره به زمانی که به مدیر سازمان صدا و سیما در نخستین جشنواره برنامه های نمایشی رادیو گفته:ما این همه نمایش رادیویی وهنرمند رادیویی داریم پس شبکه نمایشمان کجاست؟ ،به راه اندازی این شبکه رادیویی اشاره کرد و آن را باعث امیدواری اهالی تئاتر خواند.

داریوش اسدزاده نیز از خاطرات خود در دهه 30 گفت و هر دوی این پیشکسوتان برگزیدگان بخش مقالات را معرفی کردند.

مهدی صباغی که به تازگی از بستر بیماری برخواسته پیشکسوت بعدی است که روی صحنه می آید تا اولین تهیه کننده برتر را معرفی کند.

رونمایی از قطعه های نمایشی با فرستادن بادکنک‌ها به آسمان

پس از معرفی برگزیدگان بخش اول، از مدیر کل مرکز البرز، مدیر شبکه رادیو ورزش، مدیر رادیو فرهنگ و همچنین دهقان نیری دعوت می‌شود تا از 1000 قطعه نمایش کوتاه با موضوع فرهنگ زندگی رونمایی کنند.

آنها به روی صحنه می آیند تا روبان‌های وصل شده به بادکنک‌هایی آبی را جدا کنند و با به پرواز درآمدن این بادکنک‌ها این افتتاح صورت بگیرد بعد از پایانِ بخش رونمایی، با پخش کلیپی از تشییع جنازه مرحوم عباس وفایی که چند روز پیش درگذشت نوبت به بخش یاد و خاطره پیشکسوتانی که درگذشتند یا دچار بیماری شدند می رسد. هنرمند دیگر رادیو صمد پل‌سنگی که این روزها به دلیل ابتلا به آلزایمر در این جمع حضور ندارد هنرمند بعدی است که از او یاد می شود و برای دقایقی اندوهی حضار را در بر می گیرد.

بعد از این بخش صدای داریوش شهبازی در محوطه می‌پیچد و ترانه‌ای را اجرا می‌کند اوهمچنین ترانه دومی که برای تیتراژ برنامه استودیو هشت زیر باران” خوانده است را نیز به صورت زنده اجرا می‌کند.

برگزیدگان بخش موضوعی هم معرفی می‌شوند و باقر کریم زاده به همراه حمید منوچهری به جایگاه می‌روند تا اسامی را اعلام کنند.

کیانفر و امیرحمزه از عباس وفایی گفتند.

صدیقه کیانفر و پری امیر حمزه دو هنرمند دیگری هستند که برای اعلام اسامی به جایگاه دعوت می‌شوند.

کیانفر با اشاره به کلیپی که از عباس وفایی پخش شد، می گوید: امشب درباره‌ی کسی صحبت شد که اگرچه چند روزی از درگذشت او می‌گذرد اما هنوز نتوانستم فراموش کنم، مردی که قرار بود در یک سریال برای ماه رمضان مقابل من بازی کند، متاسفانه میکائیل (اسم نقشی که قرار بود مرحوم وفایی در آن بازی کند) نیست. خواهش می‌کنم افرادی مثل عباس وفایی را ببینید و بهشان برسید.

شهین علیزاده و رحمان باقریان ، جواد پیشگر و اسماعیل بختیاری، مجید حمزه و رامین پورایمان نیز به روی سن می روند تا بقیه اسامی را اعلام کنند.

صفا آقاجانی، خسرو فرخزادی و فریبرز گلبن نیز به جایگاه می روند. آنها فریدون محرابی را به عنوان کارگردان منتخب برای نمایش “جشن مردگان” معرفی می‌کنند تا فریدون محرابی داستان فوتبال و والیبال را که این روزها بحثش در جامعه حسابی داغ است را روی صحنه با این جملات زنده کند: فوتبالیست‌های ما خیلی زحمت می کشند می بازند و مردم به خیابان‌ها می ریزند، اما والیبالیست‌های ما فوق العاده پیروز می‌شوند و مردم به خیابان ها نمی ریزند!

داوود رشیدی و گزارش دبیر جشنواره

اما صحبت های داوود رشیدی، دبیر پنجمین جشنواره سراسری نمایش‌های رادیویی پایان بخش برنامه است . او در این مراسم گفت: هنر وسیله‌ای است هم متعالی و هم تعالی‌بخش و آنگاه که در راه نهادینه شدن کرامت انسانی به خدمت گرفته شود، نه تنها جان‌های شیفته حقیقت را محو خود می‌کند، بلکه زنده‌ساز سرود انسانیت می‌گردد. با چنین نگاهی می‌توان آن را محمل اخلاق و امید دانست و هنر نمایش رادیویی نیز در جای خود از این صفات برخوردار است. در عین برخورداری از این صفات، رادیو با قدمت 60 سال از اقبال بی‌نظیری برخوردار است.

رشیدی همچنین خاطرنشان می کند: سه سال پیش رادیو در چنین روزی با حمایت مسولان صدا و سیما برای خود خانه ای برپا کرد، خانه ای که نه سه سال بلکه قدمت نمایش رادیویی را زمزمه می‌کند. پرچم پنجمین جشنواره سراسری نمایش های رادیویی نیز این بار با اتکاء به پشتوانه پژوهشی مناسب به اهتراز درآمد تا به همگان ثابت کند که در این عرصه شور و اشتیاق همراه با امید وجود دارد که حتی با شرایط نامناسب مالی کشور و با از خودگذشتگی هنرمندان نیز برپاست.

وی افزود: امسال جشنواره را در چهار بخش اصلی، موضوعی، تجربه‌های نو و مقالات طراحی کردیم. هنرمندان تهرانی و 19 استان کشور ما را با 178 اثر مهمان کردند که پس از انجام یک مرحله داوری اولیه 40 اثر به داوری نهایی راه یافت و از ایم میان هم تعدادی برتر و منتخب شدند.

در این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف پنجمین جشنواره سراسری نمایش های رادیویی معرفی شدند و از لوح تقدیر و تندیس های خود را از دست پیشکسوتان عرصه نمایش رادیویی دریافت کردند.

برگزیدگان این مراسم به شرح زیر معرفی شدند:
حمیدرضا پورعلی محمد و امین رهبر به عنوان برگزیدگان منتخب و حمید گنجایش به عنوان برگزیده برتر بخش مقاله های رادیویی
حسین خدادای ،تهیه‌کننده برتر نمایش رادیویی برای نمایش “بذار بخوابم وزوزو
امیرعباس اشرف ، تهیه کننده برتر نمایش کوتاه “پول” و مجتبی طالبی به عنوان تهیه کننده برتر نمایش بلند “گوشه زندگی” در بخش موضوعی
بهرام نوری ،تهیه‌کننده برتر نمایش کوتاه “قرار عاشقانه” و تهیه کننده منتخب نمایش بلند “نذر چشمان آهو
بهمن پارسا آرا ، تهیه کننده برتر نمایش بلند “ ماه هفتم
رضا داداشی ، تهیه کننده برتر نمایش بلند “دره گل زرد
امیرعباس اشرف ، تهیه کننده برتر برای نمایش کوتاه “ کوی نشاط
مجید حیدری ، نویسنده منتخب برای نمایش “ پلاک 13 واحد 6
راشین کوشا ، نویسنده برتر برای نمایش “معاشرت سگی
محبوبه نوابی قوام ، تنظیم منتخب برای نمایش “حمام خانه
لیلا جدائیان ، تنظیم برتر برای نمایش “ پسران آفتاب
فاطمه گلابی ، صدا بردار منتخب برای نمایش “ حمام خانه
علی حاجی نوروزی ، صدابردار برتر برای نمایش “ پسران آفتاب
حسین شاه میرزایی ،
افکتور منتخب برای نمایش “قطاری به مقصد رویا
عباس توفیقی ،بازیگر منتخب مرد برای نمایش “پسران آفتاب
مسعود نصیریان ، افکتور برتر برای نمایش “ حمام خانه
میر طاهر مظلومی ، بازیگر برتر مرد برای نمایش “پسران آفتاب
فریدون محرابی ، کارگردان منتخب برای نمایش “جشن مردگان
بهرام سروری‌نژاد ، کارگردان برتر برای نمایش “پلاک 13 واحد 6
ویکتوریا براری ، بازیگر منتخب زن برای نمایش “حمام خانه
زهره مجابی ، بازیگر ، عنوان تهیه‌کننده و سردبیر منتخب برای نمایش “معاشرت سگی
اشرف السادات اشرف نژاد ،تهیه کننده و سردبیر برتر برای نمایش “پسران آفتاب

گفتنی است امسال جشنواره در چهار بخش اصلی، موضوعی، تجربه‌های نو و مقالات طراحی شد و هنرمندان تهرانی و 19 استان کشور با 178 اثر حضور داشتند که پس از انجام یک مرحله داوری اولیه 40 اثر به داوری نهایی راه یافت و از این میان هم تعدادی برتر و منتخب شدند.