در یک نگاه کلی می‌توان گفت مخاطبان سریال‌های نوروزی نسبت به سال‌های گذشته کمتر از دیدن مجموعه‌های تدارک دیده شده راضی بودند؛ اما علت چیست؟

پایگاه خبری تئاتر: صدا و سیما به رغم همه ضعف‌ها و قوت‌ها همواره در زمان بحران‌های اجتماعی، طبیعی مورد استناد جامعه است و همین استناد و اطمینان انتظار بار سنگینی از مسئولیت بر دوش این رسانه قرار می‌دهد.

امسال که بحران کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داد رسانه را با حجم بالایی از مسئولیت اطلاع رسانی و آموزش و سرگرم سازی مخاطبی متفاوت از جنس مخاطب همیشگی روبرو کرد. راضی و سرگرم کردن مخاطبی خسته و پر از دلهره و اسیر در قرنطینه خانگی قطعا کار مشکلی بود که خود را در میزان رضایت مخاطبان از سریال‌های امسال بیشتر نشان داد و باعث شد هیچ یک از این سریال ها نمره ۲۰ از مخاطب خود نگیرند.

این نمره تا حد زیادی هم به حضور ویروس همه گیر کرونا پشت صحنه این سریال‌ها تا حضور آن در ذهن مخاطبان سیما مربوط می‌شد.

پایتخت ۶ به سنت چند سال اخیر از شبکه یک پخش شد سریالی که سابقه آشنای ذهنی مخاطب ابتدا به ساکن امتیازی بود که خود به خود این سریال را یک قدم نسبت به بقیه جلوتر قرار می داد. دست‌اندر کاران این سریال با تکیه بر این امتیاز و شوخی‌هایی کمی متفاوت‌تر از آنچه استانداردهای همیشگی سیما را می‌سازد به موفقیتی صددرصد می‌اندیشیدند که همین امتیاز اولیه که فرصتی برای سریال تلقی می‌شد با پخش مجموعه تبدیل به تهدیدی شد که حواشی بسیاری را برای مجموعه رقم زد و میزان انتظارات برآورده نشده مخاطب پایتخت ۶ در مقایسه با سری های قبلی این سریال در واقع باعث شکست این سریال از خودش شد و پایتخت ۶ به پایتخت ۳و ۴ و ۵ باخت.

در کنار این انتظارات بر آورده نشده شتابزدگی و ریتم نامتعادل اتفاقات پایتخت ۶ یکی دیگر از عوامل ناکامی این سریال به نسبت سال‌های پیش بود هرچند در نظرسنجی سازمان صدا و سیما همچنان رتبه اول مخاطبانی را دارد که وابستگی ذهنی سال‌های قبل باعث شد بدون مقایسه ای سراغ شبکه یک و سریال محبوبشان بروند.

مجموعه کامیون اما با بهره گیری از دو بازیگر باسابقه و محبوب یعنی مهدی هاشمی و لعیا زنگنه از روز اول روند کندی را آغاز کرد تا حدی که بسیاری معتقد بودند سه قسمت اول این سریال می‌تواند تبدیل به یک قسمت شود اما در ادامه حضور سه بازیگر جوان در کنار هاشمی و زنگنه ترکیب قابل قبولی را ارائه کرد.

اما در روزگاری که با رواج طنزهای سخیف و سیاسی و خانوادگی در فصای مجازی و وجود بحران‌های مختلف خنداندن مردم هر روز سخت‌تر می‌شود و درست در میانه اوج کرونا پایبندی به این طنز پاکیزه ریسکی بود که دست اندر کاران کامیون پذیرفتند و باعث شد بدون حاشیه بتوانند یک طنز تلویزیونی معمولی را برای مخاطب متوسط ارائه کنند در عین حال تفاوت سطح بازی لعیا زنگنه و مهدی هاشمی با بازیگران جوان سریال در مواقعی خود را به رخ بیننده می‌کشید که شاید با دقت بیشتر کارگردان این خلا تا حد زیادی برطرف می‌شد.

اما سریال دوپینگ شبکه ۳ با ساختاری فانتزی از همان ابتدا یک قدم با مخاطب معمولی تلویزیون فاصله گرفت و وقتی هم ویروس کرونا باعث شد فیلمبرداری زودتر پایان یابد رد پای این شتابزدگی به خصوص در قسمت‌های پایانی سریال برجا ماند و مخاطب قرنطینه شده امسال را از این مجموعه دورتر کرد.

سریال میانبر شبکه ۵ نیز با سود بردن از بازیگران قدیمی چون رضا شفیعی جم، کمند امیر سلیمانی، مهران رجبی و محمود جعفری سعی در ارایه مجموعه ای پر ستاره در قالب طنز داشت. طنزی که محور موضوعی ان انتخاب بود انتخاب یک مسوول، انتخاب شغل، انتخاب در خرید و...اما با وجود وحدت محور موضوعی پراکندگی سکانس‌ها و اتفاقات باعث شد که این سریال نیز در جذب مخاطب چندان موفق نباشد.

در یک جمع بندی کلی شاید شرایط یگانه امسال در مواجهه با بحرانی به بزرگی کرونا ضرورت بازنگری در خطوط قرمز طنز در سیما، تغییراتی کلی در مضمون برنامه های نمایشی برای مخاطبی که با چند سال پیش هم از نظر روحیه و هم میزان انتظارات تفاوت کرده را یاد آوری کند.


منبع: خبرگزاری ایرنا
نویسنده: نورالدین آقاکوچک