برای اولین بار در ایام مبارک ماه رمضان به طور همزمان در تهران و 10 استان نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای اجرا خواهند شد و همچنین نمایشنامه‌هایی از بهرام بیضایی، محمد چرمشیر و میلاد اکبرنژاد در تئاتر شهر خوانش می‌شوند.

پایگاه خبری تئاتر:  نشست خبری اجرای نمایش‌های خیابانی و صحنه ای با عنوان محفل «مهر و ماه» در ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های لیالی قدر امروز سه‌شنبه 17 تیرماه با حضور داود فتحعلی بیگی مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی، محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی، رضا دادویی رییس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی و عباس غفاری مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در دفتر مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.

داود فتحعلی بیگی مدیر کانون نمایش های آیینی و سنتی با اشاره به اجرای نمایش‌های خیابانی و نمایشنامه‌خوانی در شب‌های ماه مبارک رمضان گفت: از میان 270 اثر مرتبط با این ایام 20 اثر انتخاب شد البته قرار بود این برنامه ها گسترده تر برگزار شو. بیشترین برنامه ما در این ماه تدارک برگزاری تعزیه است که در محوطه بیرونی تئاتر شهر برگزار خواهد شد. همچنین برای دو شب از ماه رمضان که با میلاد امام حسن(ع) مصادف است مجالس تاریخی برگزار خواهد شد. گروه نمایش برگزارکننده که حضرت سیدالشهداء(ع) نام دارد گروهی حرفه ای است و سرپرستی آن را احمد عزیزی بر عهده دارد.

محمود فرهنگ مدیر کانون نمایش‌های دینی نیز به تشریح برنامه‌های این کانون در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: پیرو فعالیت‌هایی که در سال گذشته داشتیم 20 نمایش انتخاب شد و ما تلاش کردیم برای ایام ماه مبارک رمضان هم سهمی داشته باشیم. این برنامه در سال‌های گذشته نبود و حالا تدبیری اندیشیده شده تا 10 نمایش به طور همزمان در تهران و 10 استان کشور اجرا شوند.

وی ادامه داد: در بخشی از این برنامه نمایش‌های خیابانی را داریم. نمایش‌های خیابانی در تهران ساعت 19:45 آغاز می‌شود و همزمان در دیگر استان‌های کشور نیز در مکان‌های مشخص و زمان مشخص شده اجراهای خیابانی برگزار خواهند شد.

مدیر کانون تئاتر دینی به همکاری با کانون نمایش‌های آیینی و سنتی اشاره و بیان کرد: ما یک اجرای محیطی با نام «نفر دوم» داریم که نمایشی است که به موضوع یکی از صحابه پیامبر(ص) می پردازد و هر روز ساعت 21:30 در تئاتر شهر اجرا خواهد شد. همچنین امسال دو نقالی مرتبط با ایام ماه رمضان پیش بینی شده است که در ایام شهادت و لیالی قدر به دلیل تناسب موضوعی اجرا می شود. این اجراها از روز 22 تیرماه متناسب با موضوع همان ایام آغاز شده و به تدریج که وارد ایام شهادت می شویم مجموع این آثار با تناسب ایام تغییر می کند.

وی با اشاره به گروه های اجرایی در این ایام گفت: این گروه ها حدود یک سال منتظر اجرای آثار خود بودند. موضوعات این آثار دینی است و این نشانگر این است که هنر نمایش این ظرفیت را دارند که در همه ایام آثار قابل عرضه ای ارایه کند.

فرهنگ از رونمایی دایره المعارف «نمایش‌های ایمانی جهان» بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: امیدواریم بعد از رمضان بتوانیم از کتاب دایره المعارف «نمایش‌های ایمانی جهان» اثر ناظرزاده کرمانی رونمایی کنیم که حاصل 20 سال تلاش وی است.

در ادامه این نشست رضا دادوئی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی عنوان کرد: مهمترین نکته برای برنامه ریزی اجرای این آثار در ایام ماه مبارک رمضان این بود که نشان داده شود تئاتر در حوزه فعالیت‌های دینی و مذهبی حرف‌های جدی برای گفتن دارد. تلاش‌های هنرمندان که به شکل شخصی و علاقه های فردی بوده نشان داده که تئاتر می تواند در ایام مناسبت‌های خاص و همچنین دفاع مقدس و دیگر ایام حرفهای جدی را بیان کند به شکلی که نیاز به تعطیلی سالن‌های تئاتر در ایام خاص نباشد.

وی با اشاره به جدول اجرای نمایش‌ها در ماه رمضان گفت: این جدول مقدمه ای است که در مناسبت‌های بعدی فعالیت‌های جدی‌تری صورت بگیرد. ما برای هفته دفاع مقدس و ایام محرم برنامه های دیگری در نظر خواهیم گرفت و برای این هدف این همکاری با کانون نمایش‌های دینی و کانون نمایش‌های آیینی و سنتی به عمل آمد.

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی همچنین با اشاره به اجرای نمایشنامه‌خوانی سه گروه در شب‌های لیالی قدر در سالن اصلی تئاتر شهر عنوان کرد: در ایامی که تئاتر شهر همیشه تعطیل بوده است قرار شده چند نمایش که متناسب با این زمان است یعنی در شب‌های لیالی قدر خوانش شود. یکی از این نمایش‌ها نمایشنامه «مجلس ضربت‌زنی» به نویسندگی بهرام بیضایی است که در روزهای 30 و 31 تیرماه توسط محمد رحمانیان و گروهش برای اولین بار خوانش می‌شود.

در ادامه عباس غفاری مدیر روابط عمومی «مرکز هنرهای نمایشی» به دعوت از 5 هنرمند برای این شب‌ها اشاره کرد و گفت: ما برای اجرای این نمایشنامه‌خوانی‌ها از حمید امجد، محمد رحمانیان، محمد چرمشیر، امیر دژاکام و میلاد اکبرنژاد دعوت کردیم که در آخرین دقایق حمید امجد و دژاکام با تمام علاقه ای که به این برنامه داشتند به دلیل مشکلاتی از جدول برنامه خارج شدند.

وی با اشاره به دیگر نمایشنامه‌ها عنوان کرد: همچنین نمایشنامه «ناگهان هذا جنون العاشقی» نوشته و کارگردانی میلاد اکبرنژاد 26 و 27 تیرماه و نمایشنامه «زمان سکوت برای زندگان» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی عباس غفاری در تاریخ 28 و 29 تیرماه خوانش خواهند شد.

غفاری با بیان این که تلاش شده که خوانش این نمایشنامه ها به شکلی کاملاً حرفه ای انجام شود گفت: هدف این است تا زیبایی کار از بین نرود و همچنین ما جذب مخاطب داشته باشیم. من فکر می کنم ما بعد از انقلاب چنین تجربه ای برای اجرای نمایش ویژه شبهای قدر نداشتیم اما خواستیم بگوییم که تئاتر این قدرت را دارد که در این شبها نیز چراغ خود را روشن نگه دارد و همچنین این کار نوعی عزاداری و ادای دین هنرمندان به حضرت علی(ع) بوده است.

وی از محفل «مهر و ماه» و اجرای این نمایش‌ها در ایم ماه مبارک رمضان یاد کرد و گفت: این برای اولین بار است که در تهران و 10 شهرستان همزمان هم نماش‌های خیابانی و نمایش های دینی و هم تعزیه اجرا خواهد شد. همچنین این برای اولین بار است که در شب‌های قدر در سالن اصلی تئاتر شهر اجرای نمایشنامه خوانی خواهیم داشت.

در پایان دادویی به یک ویژگی آثار اجرایی در ایام ماه رمضان اشاره و بیان کرد: هیچکدام از کارهایی که در برنامه مناسبتی رمضان تدارک دیده شده سفارشی نیست بلکه علاقه ذاتی و شخصی خود هنرمندان بوده است همچنین تلاش ما این بوده که این برنامه ها با هزینه های اندک در حد هزینه هایی که به اجرای آثار کمک کنند انجام شود.

زمان برگزاری محفل مهر و ماه از روز یکشنبه 22 تیرماه به مناسبت میلاد امام حسن(ع) تا شنبه 5 مرداد ماه است.