نعیمی با اشاره به این که تماشاخانه‌های خصوصی غیر استاندارد هستند، گفت: اکثر تماشاخانه‌های خصوصی بدون حساب و کتاب و رعایت استانداردهای فضا و نمایش تاسیس شده‌اند و با این کار به بدنه تئاتر کشور ضربه زده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: حمیدرضا نعیمی در مصاحبه تلفنی با برنامه «پرده آخر» گفت: برخی از تماشاخانه‌های خصوصی در چند سال اخیر توانستند در روند تئاتر ایران موثر باشند و تماشاچیان تئاتر را افزایش دهند.

وی افزود: اکثر تماشاخانه‌های خصوصی بدون حساب و کتاب و رعایت استانداردهای فضا و نمایش تاسیس شده‌اند و با این کار به بدنه تئاتر کشور ضربه زده‌اند.

این نمایشنامه‌نویس با اشاره به افزایش روز افزون تعداد فارغ‌التحصیلان تئاتر، توضیح داد: اکثر افرادی که به تازگی به بازار تئاتر ورود پیدا کرده‌اند و فرصت کار در مجموعه‌های قدیمی و معروف را ندارند، می‌توانند در تماشاخانه‌های مختلف فعالیت کنند و اثر مورد نظر خودشان را با کیفیت خوبی به مخاطب ارائه دهند.

وی ادامه داد: بسیاری از تماشاخانه‌های خصوصی استانداردهای لازم در فضاهایی مانند «اتاق‌های رختکن» و «صدا» و «عرض و طول صحنه» و «دکور» را رعایت نمی‌کنند.

حمیدرضا نعیمی با بیان این که تماشاخانه‌های خصوصی اجاره‌های سنگینی را می‌پردازند، عنوان کرد: این دست از تماشاخانه‌ها به دلیل کسب درآمد و تامین بودجه‌های مورد نیاز مجبور می‌شوند تا ۴ یا ۵ نوبت سالن‌های خود را اجاره دهند.

وی با اشاره به این که تئاتر به آرامش و لذت نیاز دارد، توضیح داد: عدم وجود احساس آرامش در اجراهای تماشاخانه‌های خصوصی باعث می‌شود تا زیبایی از تئاتر گرفته شود.

این استاد تئاتر افزود: در حال حاضر تئاترهای ایرانی از حاشیه‌های مثبت فاصله گرفته‌اند و مخاطبان و عوامل پس از اتمام اجرا در تلاش هستند تا از سالن خارج شوند و سالن را به گروه بعدی تحویل دهند.

وی با اشاره به این که تماشاگر عنصر لاینفک تئاتر است، تاکید داشت: بدون حضور تماشاگر تئاتر شکل نمی‌گیرد و هر تئاتری بدون تماشاگر لذتی به اجرا کننده القا نمی‌کند.

حمیدرضا نعیمی با اشاره به این که تئاتر‌های خصوصی نباید با بخش دولتی تفاوت داشته باشند، عنوان کرد: بسیاری از تماشاخانه‌های دولتی مانند مجموعه‌ تئاتر شهر استانداردهای لازم برای نمایش را ندارند.

وی افزود: جوانانی که برای تجربه به روی صحنه می‌روند و برای اجرای خود پول می‌گیرند، به طور غیر مستقیم به بدنه‌ی تئاتر ضربه می‌زنند.

این نمایش‌نامه‌نویس ادامه داد: همه بزرگان تئاتر در تلاش هستند تا تئاتر نابود نشود و همیشه زنده بماند.

وی با اشاره به این که دولت باید با فعالان تئاتر رو راست باشد، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف خودش را با فعالان تئاتر روشن نکرده است.

به گفته نعیمی، تئاتر هیچ برنامه‌ی مشخصی ندارد و مسئولان ما از صحبت رو در رو با فعالان تئاتر هراس دارند.

وی افزود: چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان بخش‌های مختلف تئاتر را به جلسه‌ی هم‌اندیشی فرا نمی‌خواند؟

این استاد تئاتر ادامه داد: مجموعه شهرداری تهران باید به حوزه تئاتر توجه می‌کرد و در نبود وزارت ارشاد از طریق فعالیت‌های فرهنگی به آرامش ذهن و اعصاب مردم کمک می‌کرد.

وی با بیان این که فریاد جامعه تئاتری به جایی نمی‌رسد، تصریح کرد: متاسفانه برخی از فریادهای ما به سیاه‌نمایی متهم می‌شوند.

حمیدرضا نعیمی با اشاره به اماکن پر خطر کرونا، توضیح داد: متاسفانه مردم گمان می‌کنند که حضور در تئاتر از نظر بهداشتی خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد و در عین حال در کافه‌ها و رستوران‌ها حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به این که ما سال‌های سال برای فرهنگ کشور زحمت کشیده‌ایم، افزود: مسئولین حوزه فرهنگ و هنر باید به سوالات من و جامعه تئاتر پاسخ دهند.