جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر 26 مردادماه دور هم جمع شدند، هم نمایشنامه خواندند، هم موسیقی اجرا کردند و هم از برج میلاد بازدید کردند.

پایگاه خبری تئاتر: شامگاه گذشته علیرضا نادری نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر همراه با پسر جوانش نیما نمایشنامه‌های تازه خود را در حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر خواندند و بدین ترتیب برنامه «هفت شب نمایشنامه‌خوانی» در برج میلاد به پایان رسید.

کوروش نریمانی دیگر هنرمند تئاتر هم در این برنامه هنرنمایی کرد اما نریمانی این بار به جای نمایش‌نامه، ترانه خواند.

آیین پایانی برنامه نمایش نامه‌خوانی با اجرای چند قطعه موسیقی در سالن «سعدی» برج میلاد آغاز شد، کوروش نریمانی همراه با فرهنگ سرخوش نوازنده گیتار روی صحنه رفت و چند ترانه به لهجه‌های لری، آذری و کردی خواند.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر پیش از اینکه برنامه موسیقی‌اش را آغاز کند، با کنایه از وضعیت فعلی نمایشنامه‌نویسی در ایران گفت: در فصل درخشانی که بر نمایشنامه‌نویسی ما گذشت! و ما را به قهقرا برد، بیکار نماندیم. سراغ بخش‌های دیگر فرهنگ رفتیم و کمی گیتار زدن و ترانه خواندن را یاد گرفتیم.

او ادامه داد: حالا هم که بعد از چند سال به طور اتفاقی دو نمایش ما با فاصله کم روی صحنه رفت، برخی دوستان از کار کردن‌ ما ناراحت شدند و برنتافتند که بعد از چهار سال دوری از صحنه، دو نمایش را با فاصله‌های کم اجرا کردیم.

نریمانی که هنرمندی از اهالی لرستان است، افزود: امروز به خاطر عشق به نمایشنامه‌نویسان کشورم اینجا هستم و دو سه قطعه موسیقی اجرا می‌کنم اما هیچ ادعایی در موسیقی ندارم. در ضمن اگر لهجه‌ام در کردی و آذری ایراد دارد، عذرخواهی می‌کنم.

پس از موسیقی، نمایشنامه «از پیله تا پی‌له» نوشته سها آردم با اجرای مونا احمدی و نمایشنامه «وصیت» نوشته نیما نادری با اجرای مسعود شامی در بخش «صدای نسل تازه» اجرا شدند.

در ادامه علیرضا نادری حاضران را در جریان ماجراهای تازه‌ترین نمایش‌اش قرار داد و قطعاتی از آن را خواند.

او توضیح داد که خواندن این نمایشنامه مقدمه دارد و خودش هم تازه در حال فهم این موضوع است بنابراین نمایشنامه‌اش هنوز خام است.

او که همواره به عنوان یکی از دغدغه‌مندان تئاتر اجتماعی مطرح بوده است، توضیحاتی درباره چیستی انسان، تاریخ اساطیری ایران و ... ارائه و تأکید کرد که متن تازه‌اش هیچ توجهی به سیاست و مسائل اجتماعی ندارد.

نادری خطاب به حاضران گفت: اصراری ندارم که حرف‌هایم را بپذیرید اما نه آن‌ها را به سرعت قبول کنید و نه رد، بلکه کمی درباره‌اش فکر کنید.

این هنرمند سپس بخش‌هایی از نمایشنامه‌اش را در حضور میهمانانی همچون محمد یعقوبی، محمد امیریاراحمدی، امیر اسمی، علی‌اصغر دشتی، محمد ساربان و ... خواند.

علیرضا نادری که دبیری افتخاری برنامه «هفت شب نمایشنامه‌خوانی» در برج میلاد را بر عهده داشت، با ابراز خوشحالی از برگزاری این برنامه گفت: این برنامه دستاوردهای بسیار بزرگی داشت و خوب است دبیر افتخاری بعدی را همین امشب مشخص کنیم. البته هر کس که این مسئولیت را بپذیرد می‌داند کار داوطلبانه‌ای انجام می‌دهد و مزدی ندارد ولی مزد خود را از آینده می‌گیریم چون تاثیر این گونه برنامه‌ها در آینده مشخص می‌شود.

این هنرمند تئاتر همچنین از برج میلاد به خاطر اینکه بخشی از فضای خود را به برنامه نمایشنامه‌نویسی اختصاص داده است، قدردانی و اظهار امیدواری کرد: برپایی چنین برنامه‌هایی باعث ‌شود در آینده مسئولان برج میلاد هم به کار خود ببالند.

در پایان برنامه، محمد امیریاراحمدی دیگر نمایشنامه‌نویس و عضو هیات مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر، به عنوان دبیر افتخاری دوره بعد انتخاب شد تا جلسات نمایشنامه‌خوانی در برج میلاد ادامه پیدا کند.

برنامه«هفت شب نمایشنامه‌خوانی» 20 تا 26 مرداد در دو بخش«میز کار نویسنده» و «صدای نسل تازه» ویژه دانشجویان ادبیات نمایشی برگزار شد.

شب گذشته عباس غفاری کارگردان تئاتر و مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی از طرف حسین طاهری مدیر این اداره دسته گلی را برای قدردانی از زحمات علیرضا نادری به او هدیه کرد.

هنرمندان تئاتر بعد از خواندن و شنیدن نمایشنامه‌هایشان، از برج میلاد بازدید کردند تا برنامه «هفت شب‌ نمایشنامه‌خوانی» در بلندترین نقطه تهران، به صحنه پایانی خود برسد.