ژاله صامتی در نخستین تجربه خود در مقام کارگردان نمایش ˝برف سرخ˝ نوشته ابوالفضل حاجی علیخانی را روی صحنه می‌برد.

پایگاه خبری تئاتر: ژاله صامتی بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر مشغول بازی در نمایش "ترانه‌های محلی" با کارگردانی محمد رحمانیان است، از 9 شهریور اولین نمایش خود در مقام کارگردان را با عنوان "برف سرخ" نوشته ابوالفضل حاجی علیخانی در تماشاخانه استاد مشایخی (تئاتر مان) روی صحنه می‌برد.

این بازیگر مطرح و نام آشنا که بیش از 25 سال است به در صحنه‌های مختلف تئاتر ایفای نشق کرده و علاوه بر آن بازی در بیش 15 فیلم بلند سینمایی و حدود 10 سریال تلویزیونی را در کارنامه خود دارد، درباره روند انتخاب و کارگردانی نمایشنامه "برف سرخ" به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: راستش با توجه به اینکه اصلا عادت ندارم که همزمان بخواهم در دو کار حاضر باشم، با اینکه روخوانی "برف سرخ" را شروع کرده بودیم وقتی از طرف آقای رحمانیان برای بازی در "ترانه‌های محلی" دعوت شدم و با توجه به اینکه از نظر زمانی امکان برنامه‌ریزی بود، تمرینات کار را تعطیل کردم و بعد از اینکه اجراهای آن کار روتین شد، حدود سه روز است که تمرینات "برف سرخ" را مجددا آغاز کردیم.

صامتی ادامه داد: واقعیت این است که من همیشه فکر می‌کردم که باید بازی کنم چراکه اساسا من عاشق بازیگری هستم و هر کار دیگری هم که انجام بدهم باز خودم را بازیگر می‌دانم، اما احساس کردم که تجربه خوبی است. البته بعضی اوقات از اینکه چنین تصمیمی گرفته‌ام پشیمان هم می‌شوم چون کار خیلی سختی است و باید همزمان به موسیقی، به میزانسن خودم و بازیگر مقابلم، نور، صدا، دکور، طراحی صحنه و... فکر کنم ولی با این حال این سختی را دوست دارم.

او درباره خط داستانی این نمایش عنوان کرد: "برف سرخ"، روایت زندگی زن و شوهری است که سالیان سال با رویای بازیگر شدن، پشت صحنه تئاتر کار کردند حالا بعد از سال‌ها به سالنی آمدند که در آنجا با هم آشنا شدند و...

بازیگر فیلم‌های "سایه به سایه" و "دشت ارغوانی" با اشاره به یکی از دیالوگ‌هایی که در این متن توسط یکی از شخصیت‌ها بیان می‌شود و می‌گوید؛ "اگه زندگی روی خوشی به ما نشون می‌داد و عمرمون رو روی صحنه می‌گذروندیم نه پشت صحنه، الان حال و روزمون اینی نبود که هست."، درباره ویژگی‌های این نمایشنامه توضیح داد: در واقع این متن در کلیت برایم حس خوبی ایجاد می‌کند چراکه در آن یک نوع همذات‌پنداری با تمام آدم‌های که عاشق بازیگری هستند وجود دارد. ضمن اینکه به نوعی به آدم‌های این حرفه وصل است و ممکن بود اتفاقاتی که برای آنها افتاده برای خیلی از ما نیز می‌افتاد، کمااینکه برای خیلی‌ها که این اتفاق افتاد و با اینکه عاشقانه وارد عرصه بازیگری شدند و می‌شوند اما این فرصت را پیدا نمی‌کنند که روی صحنه بیایند و سال‌ها پشت صحنه با رویای بازیگری کار می‌کنند.

صامتی همچنین درباره شیوه اجرایی این اثر و علت انتخاب تماشاخانه استاد مشایخی برای اجرای این نمایش نیز توضیح داد: راستش فضای کار کاملا رئال است و قرار هم نیست که کار خیلی عجیب و غریبی انجام بدهم چون آنقدر قصه واقعی هست که نیازی به کار خاصی به لحاظ شیوه اجرایی ندارد، اما درباره علت انتخاب تماشاخانه استاد مشایخی (تئاتر مان) برای اجرای باید بگویم که راستش من تماشاخانه مشایخی را انتخاب نکردم باکه این سالن به نوعی انتخاب شد. چرا که من به خاطر تعلق خاطری که همیشه به تئاتر شهر داشتم و بعد از اداره تئاتر، در سال 68 اولین کارم را در تئاتر شهر به عنوان بازیگر اجرا کردم دلم می‌خواست اولین کار کارگردانی‌ام نیز در تئاتر شهر باشد حتی اگر کارگاه نمایش بود، اما بنا به دلائلی سالن به من تعلق نگرفت.

او تصریح کرد: البته من هم این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم چرا که باعث شد با تماشاخانه مشایخی آشنا بشوم و به این نتیجه رسیدم که بهتر است به جای اینکه منتظر نوبت اجرایی که معلوم هم نیست چه زمانی باشد و اصلا به من تعلق بگیرد یا نه، کارم را در سالن مشایخی اجرا کنم.

بازیگر نمایش "ترانه‌های محلی" همچنین ضمن اظهار امیدواری از اینکه سالن‌های کوچک با حضور افرادی که سال‌ها کار کردند رونق بگیرد و پای تماشاگر به آنجا باز شود، تصریح کرد: البته من هر سالنی که واقعا بتوان در آن کاری اجرا کرد تا به عنوان تئاتر رونق بگیرد و بتواند تماشاگر را جذب کند، از آن استقبال نمی‌کنم.

او در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این نمایش در سالنی مثل کارگاه نمایش نسبت به اجرا در سالن مشایخی به دلیل امکانات بهتر تئاتر شهر، تفاوت خاصی وجود داشت، اظهار داشت: نه اصلا تفاوتی نداشت چراکه اصل ماجرا به خود نمایش و انرژی پشت آن بستگی دارد و در واقع فرقی نمی‌کند که در چه سالنی اجرا بشود. اگر هم من از کارگاه نمایش نام بردم به این معنی نیست که سالن مشایخی، سالن خوبی نیست. در واقع به خاطر نوستالژی که به کل مجوعه تئاتر شهر دارم دوست داشتم در آنجا اولین کارم را کارگردانی کنم. ضمن اینکه تماشاخانه مشایخی هم با توجه به اینکه نزدیک تئاتر شهر هست، گویی نفس تئاتر شهر به آنجا نیز می‌خورد و این برایم حس خوبی دارد.

نمایش "برف سرخ" به نویسندگی ابوالفضل حاجی علیخانی و کارگردانی ژاله صامتی از 9 شهریور تا 9 مهر هر روز ساعت 19:30 در تماشاخانه مشایخی (تئاتر مان) روی صحنه می‌رود.

ایرج سنجری و ژاله صامتی بازیگران این نمایش هستند.