کتاب «بر صحنه آبی: چگونه نمایشنامه‌ای از اکبر رادی را کارگردانی کنیم؟» به قلم مسعود طیبی که متشکل از تجربیات نویسنده از معاشرت با اکبر رادی و کارگردانی آثار این نویسنده است، منتشر شد.

پایگاه خبری تئاتر: مسعود طیبی کارگردان و نویسنده تئاتر تجربیات خود از همنشینی با اکبر رادی و کارگردانی آثار او را در قالب کتاب «بر صحنه آبی: چگونه نمایشنامه‌ای از اکبر رادی را کارگردانی کنیم؟» گردآوری کرده است که به تازگی توسط انتشارات نشرنو وارد بازار کتاب شده است.

این مدرس دانشگاه درباره ضرورت تالیف این کتاب گفت: تا به حال به نحوه کارگردانی، شیوه و ساختار کارگردانی آثار اکبر رادی پرداخته نشده است در حالی که در همه دنیا درباره چگونگی کارگردانی آثار بزرگان درام خود کتاب‌های فراوانی نوشته و یا می‌نویسند. اکثر کتاب‌هایی که درباره رادی نوشته شده معطوف به تحلیل آثار درام و نمایشنامه‌های او است اما به طور خاص به چگونگی کارگردانی آثار وی نمی‌پردازد.

وی افزود: کتاب حاضر بر مبنای ۲ محور، بررسی علمی آثار رادی از منظر کارگردانی که قبلاً بسیار محدود بدان پرداخته شده و همچنین بیان تجربیات خود من از کارگردانی نمایشنامه‌های این استاد بزرگ نمایشنامه نویسی نوشته شده است.

طیبی در بخشی از این کتاب به تمایز ادبیات نگارشی اکبر رادی با سایر نمایشنامه نویسان اشاره کرده و کلام آهنگین رادی را که بر بستر وسیع دایره واژگانی او گسترده است، عامل موثری در به تصویر کشیدن شخصیت‌های متمایز در نمایشنامه‌های او توصیف می‌کند.

اکبر رادی (۱۳۱۸ - ۱۳۸۶) نویسنده معاصر ایرانی اهل رشت، جامعه شناس و نمایشنامه‌نویس چیره دستی بود که در آثارش به مسائل اجتماعی زمان خود توجهی عمیق و موشکافانه داشت.

مسعود طیبی تاکنون نمایش‌های «در مه بخوان»، «آهنگ های شکلاتی»، «کاکتوس»، «صیادان»، «خانمچه و مهتابی» و … را از این نمایشنامه‌نویس روی صحنه برده است.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید