در حالی که سریال قورباغه در اولین قسمت نوید اثری جذاب و خوش‌ساخت را داده، اما شماری از منتقدان شمشیرها را علیه این سریال از رو بسته‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، سریال «قورباغه» منتشر شد. اولین سریال کارنامه هومن سیدی که چندین و چند بار روند انتشارش به مشکل خورده و به تعویق افتاده بود و برای همین هم از همان اولین قسمت با بازتاب حیرت‌انگیزی مواجه شد.

عکس های سریال قورباغه

نکته مهم درباره عکس‌العمل‌های پرشماری که درباره «قورباغه» با آن روبه‌رو بودیم، حجم قابل توجه نقدهای منفی بود. اتفاقی واقعا عجیب برای سریالی که تنها یک قسمت از آن پخش شده و جالب‌تر و مهم‌تر هم اینکه در این تک قسمتی هم که منتشر شده، بیش از اینکه سریالی ناامیدکننده جلوه کند، «قورباغه» را سریالی خوش‌ساخت و سرپا دیدیم که می‌توان به قسمت‌های آینده‌اش امید بست. تریلری جذاب که از همین اولین دقایق میخ خود را کوبید و تماشاگران را تشنه قسمت‌های بعدی نگاه داشت.

منتقدان خشمگین

در حالی که بعید است بتوان بعد از تماشای تنها یک قسمت از یک سریال چند ده قسمتی، یعنی تماشای 40 دقیقه از حداقل هزار دقیقه سریال بتوان ارزیابی درست و منطقی از آن به عمل آورد (حتی در مورد بعضی سریال‌ها بعید است بتوان شاخ و برگ‌های احتمالی داستان را حدس زد)، اما چند تن از منتقدان ساعاتی بعد از نمایش اولین قسمت از «قورباغه» شمشیر را علیه این سریال از رو بستند و دقیقا به همین دلیل هم بود که مخالفان نظرات این منتقدان آرای آنها درباره «قورباغه» را شائبه‌برانگیز و عجیب عنوان کردند.

عکس های سریال قورباغه
یکی از نقدهای عجیب درباره «قورباغه» مربوط به نیما حسنی‌نسب بود که با اشاره به صحبت‌های مارتین اسکورسیزی که در مصاحبه‌ای گفته بود «کرونا خلاقیت فیلمسازی او را تحت تأثیر قرار داده» درباره سریال «قورباغه» با لحنی طعنه‌آمیز نوشته بود: «دنبال راه خلاقیت می‌گردی؟ به بازار نمایش خانگی ایران بیا! اینجا تا دلت بخواهد پول مفتِ کثیف هست و چند تا گنگستر مضحک و خرده‌تبهکارِ کاریکاتوری هم می‌بینی که می‌شود سرچشمه خلاقیت بعدی! قطعا بیشتر و آسان‌تر از نتفلیکس هم سرمایه جور خواهد شد برای هر کاری؛ از آواز قو تا آوای قورباغه»…

عکس های سریال قورباغه

اما او تنها منتقد سریال هومن سیدی نبود. امیر ابیلی که اغلب در نشریات خاص مرتبط با عماریون و… می‌نویسد، این بار در استوری اینستاگرام خود درباره «قورباغه» نوشت: «قسمت اول قورباغه ضعیف‌ترین آغاز در میان تمام تولیداتِ شبکه خانگی و VODها تا امروز است. این‌همه تبلیغات و هیاهو برای هیچ. اگر در ادامه هم با همین فرم جلو برود، شکستش قطعی است. مثل باقی ساخته‌های سیدی، این هم یک کپی است. کپی از فیلم «نفرت» ماتیو کاسوویتز. کپی کنید و خیلی ریز و محو و گذرا گوشه‌ یک پلان بنویسید «برداشتی آزاد از…» تا پز اخلاقی هم بدهید».

عکس های سریال قورباغه

یاشار نورایی هم نوشت: «در فرهنگ حقوقی امری داریم به‌نام جعل و استفاده از سند مجعول! در فرهنگِ هنری می‌توان آن را رجوع به امبان تهی‌شده و باقی‌مانده تصنعی ایده‌هایی تکراری، پوسیده، بی‌بو و بی‌خاصیت نامید. حرف دیگری نیست.»

و البته منتقدی به نام رامین مارالی هم در نقدی نسبتا مفصل بر قسمت اول سریال «قورباغه» آن را «گامی در مسیر تغییر ذائقه مخاطب» نامید و نوشت که شروع این سریال نوید یک روایت نو و اثری متفاوت را در بستر نمایش خانگی می‌دهد. همچنین به باور این روزنامه‌نگار «قورباغه در همان شروع بدون اینکه ادعایش را داشته باشد و چیزی را مانند بیانیه فریاد بزند؛ نقد اجتماعی و اختلاف طبقاتی را به همراه دارد و به عبارتی مسائلی در خدمت داستان و در چارچوب آن بیان می‌شود که نیاز امروز جامعه و دغدغه جامعه‌شناسان است.»

عکس های سریال قورباغه

آرا و نظراتی دقیقا در دو سوی بام که علیرضا مجمع درباره‌شان نوشت: «به ما هم یاد بدین که با دیدن اولین قسمت یک سریال ۲۰ قسمته چه جوری می‌شه درباره‌اش نظر قطعی داد؟ بعد از ۲۵ سال کار حرفه‌ای این معجزه برا من قفله. حتی بعد از دیدن بلافاصله یک فیلم سینمایی هم زمان لازمه برای تحلیل. سریال که حتما باید حداقل چهار قسمت ازش دیده بشه تا بشه گفت چی به چیه!»

ستایش مردم

واکنش مخاطبان سریال اما در قبال سریال «قورباغه» کاملا مثبت بود و با نوشتن مطالبی در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از ویژگی‌های آن، از ریتم تند سریال تا استفاده آن از رپ یاس را مورد ستایش قرار داده و آن را هم‌ردیف سریال‌های روز دنیا ارزیابی کردند.
کاربری در توییتر درباره «قورباغه» نوشت: «قسمت اول قورباغه را دیدم. مونولوگ‌ها جذاب بود. اگر فیلمبرداری، تدوین و کارگردانی را نگوییم خوب یا بد، این سریال نزدیک به سطح سریال‌های روز دنیا بود و با سریال‌های ایرانی که به‌تازگی ساخته شده است، فاصله زیادی داشت.»
برخی از طرفداران رپ هم از اینکه آهنگ یاس را در قسمت اول شنیده بودند، ذوق‌زده بودند: «آهنگی از یاس عزیز پخش شد و یه تبریک به همه چونکه بالاخره یه جا رپ رو سانسور نکردن!»

عکس های سریال قورباغه

همه نظرات البته مثبت نبود و برخی‌ از کاربران خشونت قسمت اول را بیش از حد عنوان کرده بودند: «این سطح از خشونت تو سریال خانگی به نظرم حتی تو شبکه‌های خارجی هم کم‌نظیر بود!»
اما در کل بیشتر مخاطبان بر این باور بودند که «قورباغه» حداقل در ظاهر با دیگر سریال‌های شبکه نمایش خانگی متفاوت است: «بعد از مدت‌ها یک سریال خوب به بازار آمد. سریالی که قسمت اولش به‌تنهایی کل خاطره سریال‌های دل و مانکن را شست و برد!»

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید


منبع: روزنامه شهروند
نویسنده: پولاد امین