محمدامین فلاح ضمن اعلام این خبر که فیلم های جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال نمی توانند با نسخه ۱۵ دقیقه ای در جشنواره ملی فیلم فجر شرکت کنند این تصمیم را بدون اعلام قبلی و ذکر آیین نامه ای مورد نقد قرار داد.

پایگاه خبری تئاتر: محمدامین فلاح کارشناس ارشد سینما دانشگاه هنر تهران و فیلمساز فیلم کوتاه در یادداشتی به تحلیل وضعیت شرکت و رقابت فیلم های کوتاه در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر پرداخت.

متن نوشته وی بدین شرح است: «بنا بر آیین نامه جشنواره ملی فیلم فجر که هر سال با فیلتر ۱۵ دقیقه ای برای راهیابی فیلم های کوتاه شرط ورود می گذارند و هیچ پاسخ قانع کننده ای برای انتخاب چنین فیلتری نمی دهند و نظر فیلمسازان کوتاه و صنف را اصلا مورد توجه قرار نمی دهند، امسال نیز طبق آیین نامه فیلم های کوتاه داستانی راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه که زمانشان بین ۳ تا ۱۵ دقیقه باشد می توانستند در جشنواره فجر شرکت کنند، اما برخلاف روال سال های گذشته که فیلمساز کوتاه اگر فیلمش بالای ۱۵ دقیقه بود می توانست نسخه تدوینی ۱۵ دقیقه ای ارایه دهد و حتی کاندید و برنده سیمرغ بلورین نیز بشود ولی امسال این حق را نیز از فیلمسازها گرفته اند و بنا بر تفسیر شخصی توسط دفتر جشنواره بدون وجود هیچ بندی در آیین نامه فقط و فقط فیلم هایی می توانند شرکت کنند که نسخه تحویلی فیلمشان به جشنواره فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه باشد و کسی نمی تواند اگر فیلمش طولانی تر است نسخه ویرایشی جدیدی ارایه دهد! در صورتی که اگر قرار به چنین تفسیری می بود باید این بند در آیین نامه ذکر می شد و یا قبل از ثبت نام جشنواره فیلم کوتاه این تغییر رویه اعلام می شد که اگر فیلمسازی برنامه بلند مدت دارد از ابتدای امر نسخه ۱۵ دقیقه ای را تحویل جشنواره فیلم کوتاه می داد.

اما این پیش بینی ها صورت نگرفته چون ترسیده اند که دوباره زیر فشار رسانه ها بروند که قوانین بین المللی نقض می شوند اما غافل از اینکه امسال سال بسیار متفاوتی برای تمام جشنواره های جهان است و جدا از اینکه جشنواره ها بخاطر کرونا بسیار منعطف عمل می کنند باید این مساله را نیز مدنظر داشت که درست است که با استناد به قوانین بین‌المللی زمان فیلم‌های کوتاه با توجه به نخستین اکران رسمی آن‌ها در یک جشنواره مشخص می‌شود و فیلمسازان حق ندارند با تناسب مقررات جشنواره‌های دیگر زمان فیلمشان را تغییر دهند اما مساله اینجاست که مسابقه فیلم کوتاه فجر در بهمن ماه مسابقه ای ملی است و از این مساله که بگذریم این مورد را باید مدنظر بگیریم که همچنین بسیاری از فیلم های پذیرفته شده در جشنواره فیلم کوتاه تهران هنوز اکران رسمی نشده اند پس می توانند ویرایش جدیدی را ارایه دهند و هیچ قانونی هم زیر پا نگذاشته اند و اینکه اگر فیلمی ممکن است جرح و تعدیل شود به انتخاب سازندگانش است و تشخیص کیفیت فیلم را هم به داوران محترم بسپاریم.

هم اکنون نیمی از فیلمسازان واجد شرایط که با زحمت بسیار در این شرایط فیلم ساخته اند به در بسته خورده اند آنهم به دلیل اعمال سلیقه شخصی افراد و این اتفاق مبنای قانونی و آیین نامه ای نیز ندارد و بدین ترتیب زحمت حدود ۸۰۰ نفر در سال گذشته بخاطر قانون ۱۵ دقیقه ای زیرپا گذاشته می شود.

آیا با توجه به اینکه امسال در جشنواره فجر اکران فیلم ها را به مانند سال های گذشته نداریم و محدودیت سالن سینما نیز دیگر مانعی حساب نمی شود بهتر نیست بگذاریم تمام فیلم های کوتاه داستانی راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه که واجد شرایط شرکت در جشنواره فجر هستند و همگی زیر ۳۰ دقیقه هستند و در تعریف فیلم کوتاه از لحاظ زمانی قرار می گیرند نیز توسط داوران محترم دیده شوند؟ و رقابتی درست، جدی و سالم در جشنواره فجر را شاهد باشیم. مسلم است که داوران محترم فیلم کوتاه جشنواره فجر نیز از این امر استقبال می کنند.»

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید