آیین اختتامیه دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی صبح امروز ۱۵ دی ماه در مجموعه تئاترشهر استان کرمان برگزار شد.
پایگاه خبری تئاتر: آئین اختتامیه دومین دوره جشنواره سردار آسمانی امروز ۱۵ دی ماه با حضور یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و مدیران استان کرمان برگزار شد.
این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی، تلاوت قرآن مجید و تیزری درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز شد.
یاشار نادری در مراسم اختتامیه جشنواره گفت: امروز در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی جوان هوایی کشف شده‌اند که قلبشان برای این نظام و انقلاب می‌تپد.
وی افزود: شاهد بودیم که در سرمای شهر رفسنجان و کنار خیابان هنرمندان با چه قدرت و انگیزه ای نام پر افتخار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به زبان می‌آوردند. شاهد بودیم راوی این تئاتر وقتی قصه حاج قاسم را روایت می‌کرد با تمام اعتقاداتش اشک می‌ریخت.
وی با بیان خاطره‌ای که حاج قاسم سلیمانی گفته بود خودم کرمان را آباد خواهم کرد اظهار کرد: عجیب است مزار سردار پل‌ها کرمان را آباد کرده و پای دنیا را به شهر کرمان باز کرده و همه به وجودش افتخار میکنیم چون وجود دارد.
حمید نیلی مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در این مراسم گفت: شاید سال گذشته که چهلم سردار سلیمانی هنوز نرسیده بود جمع شدن هنرمندان تئاتر برای ادای دین به مقام شامخ سپهبد شهید قاسم سلیمانی سخت بود ولی در همان وهله اول دیدیم ۱۵۰ نمایش خیابانی به اجرا در آمد و جریانی شکل گرفت که امسال هم انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس وظیفه خود بداند که به برکت خون شهید قاسم سلیمانی جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی را با همکاری مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار کند.
وی ادامه داد:  دیروز صحبتی با یاشار نادری رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح داشتیم و گفتیم جا دارد جشنواره تئاتر سردار آسمانی به عنوان رویداد محوری بنیاد فرهنگی روایت فتح تعریف شود و سالانه برگزار شود. وی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و موافقت کرد تا سال آینده این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.
نیلی تاکید کرد: به نظرم با توجه به شخصیت سپهبد شهید قاسم سلیمانی در سطح بین المللی جا دارد این جشنواره را با انتخاب آثار از فراسوی مرزها برگزار کنیم.
وی در پایان سخنانش افزود: اگر ثابت شده که شهادت هنر مردان خداست هیچ قلمی جز قلم هنرمندان نمی‌تواند در قوام آن تاثیرگذار باشد.
قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی نیز که دیگر سخنران این مراسم بود نیز با تاکید بر اینکه در دنیای یه هم پیوسته برای رشد باید به خودباوری رسید، اظهار کرد: اگر قوم و ملتی می‌خواهد به رشد برسد باید پیش از هر چیز به خود اتکایی برسد و خوداتکایی یعنی به توانمندی‌هایی که داریم اتکا کنیم و دست نیاز به سوی غیر نداشته باشیم .
وی بیان کرد: اگر ملتی به خود اتکایی برسد به خود کفایی هم دست پیدا می‌کند و توان چانه زنی خواهد داشت و ملتی که چانه زنی بلد باشد به اقتدار می‌رسد و ملتی که به اقتدار برسد به افتخار دست خواهد یافت و برای مردمش احساس عزت و سربلندی به ارمغان می‌آورد و در جهان به عنوان یک عنصر تاثیرگذار شناخته می‌شود و در درون جامعه به مشروعیت می‌رسد و‌سر تسلیم جلوی هیچ کسی فرو نمی‌برد.
آشنا بیان کرد: آنچه ما داریم و به آن افتخار می‌کنیم بیشمار است ولی ما باید به شهدا هشت سال دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب افتخار کنیم.
وی یادآور شد: دنیا تلاش دارد تا انقلاب را تا جایی که می‌تواند تضعیف کند و من به همه پیشنهاد مطالعه کتاب‌های دختر یمنی و نادیا مراد را بخوانید تا ببینید داعشی ها و وهابیون می‌خواستند چه بلایی بر سر ما بیاورند. 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرد:  سردار سلیمانی و مدافعان حرم زمانی وارد میدان جنگ شدند که داعش و اربابانشان تصمیم گرفتند ایرانیان را نابود کنند چراکه ایرانیان را برای دنیا خطرناک می‌دیدند. 
وی در پایان گفت: افتخار میکنم چنین هنرمندان خوش ذوق، متعصب و متعهد در کشورمان وجود دارد.
در بخش دیگری از این مراسم آیین بزرگداشت رضا ایرانمنش برگزار شد.
این هنرمند پیشکسوت پس از تقدیر از سوی برگزار کنندگان جشنواره گفت: من این مراسم را بیش از هنرمندان متعلق به حاج قاسم سلیمانی می‌دانم کسی که جدای از رشادتش عشق به هنر داشت.
وی خاطرنشان کرد: به یاد دارم در زمان اجرای نمایش صدام در دام  به کارگردانی حمیدرضا صدفی حاج قاسم سلیمانی از اجرا به قدری شاد شد که گفت شما دامنتان هیچگاه به آتش جهنم نخواهد سوخت. همین که بچه ‌ها از عملیات طاقت فرسا آمده ‌اند و لبخند بر لبانشان نقش بسته، شما  آتش جهنم را نخواهید دید. 
وی یادآور شد: روزی در یک اجرا سردار سلیمانی صدایم کرد و گفت شما در جنگ با نمایشتان حضور داشتید، امروز هم که جنگ نرم است با هنرتان ایستاده‌اید و باید فردا هم با این هنر بایستید.
در بخش دیگری از این مراسم با اهدای لوح بهاالدینی فرماندار شهرستان سیرجان، فصیحی هرندی فرماندار شهرستان رفسنجان، ایرانمنش رئیس روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان و ابوالهادی رئیس روابط عمومی و امور اجتماعی مجتمع مس سرچشمه به عنوان حامیان و مشارکت کنندگان در دومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی مورد تقدیر قرار گرفتند.
محمد علیزاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند به سردار قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنید بلکه به چشم یک مکتب درس آموز بنگرید، ستاد ترویج مکتب سردار سلیمانی تشکیل شد و برنامه‌ریزی خوبی برای این مکتب انجام داد.
وی بیان کرد: اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ترویج مکتب سردار سلیمانی برنامه‌ریزی ‌هایی را انجام داد و ۶۷ تولید محتوا در قالب ۳۳ عنوان موضوعی تدارک دید.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: از میان برنامه‌های برنامه‌ریزی شده و سه رویداد ملی که اجرا شد جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی وسیع‌ترین رویداد استان کرمان بود  به طوریکه ۳۴۲ اثر در سه بخش خیابانی، صحنه‌ای و مسابقه نمایشنامه‌نویسی به دبیرخانه ارسال شد که از این میان ۸۸ اثر پذیرفته شد و از این میان ۳۴ اثر به جشنواره راه یافت. همچنین در بخش تئاتر سیار هم اجرای نمایش در چند روستا و‌ گلزار شهدا را داشتیم.
وی اظهار کرد: به برکت این ایام که به نام سردار قاسم سلیمانی مزین شده و اختتامیه جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی،  مجموعه تئاترشهر استان کرمان را افتتاح می‌کنیم.
علیزاده با بیان اینکه با افتتاح تالار مرکزی کرمان خلا‌های موجود در استان کاهش خواهد یافت تصریح کرد: تاکنون ۲۷ میلیارد ریال از زمانی که بحث استحکام بخشی را آغاز کردیم صرف مرمت ، بهسازی، بازسازی  و تغییر کاربری مجموعه تئاترشهر استان شده تا امروز سالن اصلی با ۱۷۰ صندلی آماده اجراهای هنرمندان استان باشد.
هوشنگ توکلی گفت: ۴۰ سال تلاش هنرمندان امروز خوب جواب داده و امروز سراسر ایران در از گروه‌ها و هنرمندان با انگیزه‌های ملی، مذهبی و دینی است.
وی افزود: دستاورد چهل ساله هنرمندان ما غیرقابل باور و تصور و غیر قابل مقایسه با دستاوردهای صنایع نظامی است. 
توکلی تاکید کرد: وقتی  به ضرورت هیچ امکاناتی برای تئاتر وجود نداشت تئاتر خیابانی رشد کرد به طوریکه امروز حرف اول را در جهان می‌زند و من امیدوارم مسئولان نگاه جدی‌تری به این دستاورد داشته باشند.
در بخش نمایشنامه نویسی هیئت داوران به صورت مشترک با اهدا لوح تقدیر و مبلغ بیست میلیون ریال از نویسنده نمایشنامه ته دیگی نوشته کاوه مهدوی از استان تهران و پژمان شاهوردی نویسنده نمایشنامه «یک و بیست دقیقه بامداد» از استان لرستان تقدیر کردند. 
جایزه رتبه سوم این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال به سید سعید محمدی نویسنده نمایشنامه «خرده قضایای پیرامون حاج قاسم» از استان تهران اعطا شد.
جایزه رتبه دوم این بخش هم که شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش پنجاه میلیون ریال بود به سجاد منصوری برای نگارش نمایشنامه «موج» از استان کرمان اهدا شد. 
همچنین جایزه رتبه نخست جشنواره شامل تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ هفتاد میلیون ریال به اصغر گروسی برای نمایشنامه «جاودانگی» از استان فارس اختصاص یافت.
در بخش صحنه‌ای نیز ستاد برگزاری دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی با اهدا تندیس جشنواره ،لوح تقدیر و هدیه نقدی از شهرام سلطانی کارگردان نمایش «عقیق» از استان مرکزی، محمد داورپناه کارگردان نمایش «جدال» از استان خراسان شمالی، پژمان شاهوردی کارگردان نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» از استان لرستان، سجاد منصوری کارگردان نمایش «موج» از استان کرمان، مرتضی اسدی مرام کارگردان نمایش «ایستاده چون سرو به تماشای خورشید» از استان کرمانشاه، کیانوش احمدی کارگردان نمایش «وقتی ماهیچه ها سنگ می‌شوند» از استان تهران، محمد قاسمی کارگردان نمایش «نفس سرد» از استان تهران تقدیر کردند.
در بخش خیابانی نمایش‌های برگزیده بدین شرح معرفی شدند:
نمایش «پهلوان اکبر» نوشته افشین سلطانی به کارگردانی مصطفی دهشت از کرمانشاه
نمایش «قاصدک» نوشته مارال ایزدبخش به کارگردانی مارال ایزدبخش از بوشهر
نمایش«ژنرال» نوشته سعید بادینی به کارگردانی سعید بادینی از سیستان و بلوچستان 
نمایش«روی قبرم بنویسید سرباز» نوشته میثم رمضانی به کارگردانی میثم رمضانی از تهران
نمایش «عروس جنگ» نوشته احسان فلاحیان به کارگردانی مرضیه ذاکری از استان البرز
نمایش «سردار» نوشته مرتضی شاه کرم به کارگردانی امین پورمند از استان مازندران
نمایش «تن‌های تنها» نوشته احمد صمیمی به کارگردانی آدینه رحیم نژاد از استان اصفهان
نمایش «انگشتری» نوشته مصطفی جعفری جوزانی به کارگردانی نسا سلیمانی از استان اصفهان
نمایش «ژنرال خورشید» نوشته سعید خیرالهی به کارگردانی سعید خیرالهی از استان ایلام 
نمایش «نامه ای برای قاسم» نوشته حسام الدین ایرانمنش به کارگردانی روح الله اریس از استان کرمان
نمایش«انتخاب» نوشته هما پارسایی سرشت به کارگردانی مهدی ضیائیان پور از استان تهران
نمایش «صراط» نوشته مهدی صالحیار  به کارگردانی مهدی صالحیار از استان آذربایجان شرقی
نمایش «نشان عقیق» نوشته حسین ذوالفقاری به کارگردانی حمید بقایی جزه از استان خوزستان
نمایش «مجلس سردار» نوشته بهزاد دودانگه به کارگردانی بهزاد دودانگه از استان تهران
نمایش «سرباز» نوشته پژمان شاهوردی به کارگردانی پژمان شاهوردی از استان لرستان
نمایش «همه پسران من» نوشته علی محمد رادمنش به کارگردانی علی محمد رادمنش از کرمان
نمایش «سرباز حاج قاسم» نوشته رضا درویشی به کارگردانی رضا درویشی از استان کرمان
در بخش موسیقی نمایش‌ها
  مهدی کرمی سرپرست گروه موسیقی نمایش «نامه ای برای قاسم» از استان کرمان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار گرفت و علی محمد خاتمی آهنگساز نمایش های «قاصدک»، «ژنرال خورشید» و «انتخاب» با دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عنوان آهنگساز برگزیده معرفی شد.
در بخش طراحی صحنه و فضا نیز سید پویا امامی و مارال ایزدبخش طراحان نمایش «قاصدک» و علیرضا آقایی و نسا سلیمانی طراحان نمایش « انگشتری» مورد تقدیر قرار گرفتند و مجتبی خلیلی طراح صحنه و فضای نمایش تن های تنها به عنوان طراح برگزیده معرفی شد.
در بخش بازیگری خردسال
لوح تقدیر و هدیه نقدی به بازیگران کودک نمایش «عروسی جنگ»، بهار ابهری و امیر علی شکری پور و بازیگر خردسال نمایش «تن های تنها» اسرا سادات حسینی اختصاص یافت.
در بخش بازیگری زن هم جایزه رتبه سوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به بازیگر نمایش «صراط» معصومه شهاب از شهرستان تبریز اعطا شد.
هیئت داوران در بخش بازیگری زن برای رتبه دوم هیچ انتخابی نداشتند.
همچنین جایزه برگزیده این بخش 
 به بازیگر نمایش «نامه ای برای قاسم» آرزو جعفری از استان کرمان اختصاص یافت. 
جایزه بخش بازیگری مرد که به پیشنهاد هیئت داوران و موافقت یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح ۱۰ میلیون تومان بود به عنوان جایزه ویژه در اختیار هیئت داوران قرار گرفت که علاوه بر جوایزاعلام شده به آثار منتخب اهدا شد.
جایزه رتبه سوم این بخش به بازیگر نمایش «ژنرال خورشید» مالک آبسالان از استان ایلام و اعطا شد. هیئت داوران جایزه رتبه دوم این بخش را به بازیگر نمایش «نامه ای برای قاسم» رسول حسنی از استان کرمان و بازیگر نمایش «قاصدک» سید پویا امامی از استان بوشهر اهدا کردند.
جایزه رتبه اول بخش بازیگری مرد هم به بازیگر نمایش «انگشتری» سعید براتی از شهرستان خمینی شهر اهدا شد. 
جایزه ویژه هیئت داوران در بخش بازیگری مرد هم به گروه بازیگران نمایش  «ژنرال» از  زاهدان اختصاص پیدا کرد. 
در بخش طرح و ایده هم با تقدیر  از نویسندگان نمایش های «قاصدک» مارال ایزد بخش از استان بوشهر و  نمایش «ژنرال خورشید» سعید خیراللهی از استان ایلام جایزه رتبه سوم به نویسنده نمایش «نامه ای برای قاسم» حسام الدین ایرانمش از استان کرمان اهدا شد.
طراح و ایده پرداز نمایش «انگشتری» مصطفی جعفری خوزانی از شهرستان خمینی شهر جایزه رتبه دوم این بخش را به خود اختصاص داد.
جایزه رتبه برگزیده این بخش هم به طراح و ایده پرداز نمایش «ژنرال» سعید بادینی از استان زاهدان رسید.
در بخش کارگردانی هم کارگردان نمایش «نامه ای برای قاسم» روح الله آریس از استان کرمان مورد تقدیر قرار گرفت.
جایزه رتبه سوم این بخش به کارگردان نمایش «انگستری» نسا سلیمانی از شهرستان خمینی شهر و جایزه رتبه دوم به کارگردان نمایش «قاصدک» مارال ایزد بخش از استان بوشهر اهدا شد.
سعید بادینی کارگردان نمایش «ژنرال» از زاهدان جایزه کارگردان برگزیده این جشنواره را به خود اختصاص داد.
همچنین هیئت داوران سه نمایش «ژنرال»، «انگشتری» و «نامه ای برای حاج قاسم» را برای حضور در بخش سرباز انقلاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیرخانه جشنواره پیشنهاد کردند.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید