پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با حضور مدیران داخلی سازمان پژوهش و برنامه ریزی صبح امروز شنبه ۲۵ بهمن ماه در سینما فلسطین آغاز به کار کرد.

پایگاه خبری تئاتر: در ابتداي مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، تیزر پنجاهمین دواره از جشنواره بین المللی فیلم رشد برای حضار پخش و سپس فیلم کوتاه "انتخاب" اثر مبینا حمزه که در بخش دانش آموزی جشنواره پذیرفته شده، نمايش داده شد.

حضور 100 فيلم از دوره چهلم جشنواره در كتب درسي

در ادامه اين آيين افتتاحيه، سعید بدیعی، دبیر پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، از بازنگری در فرایند برگزاری جشنواره به واسطه اپیدمی کرونا خبر داد و گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، تمامی جشنواره‌ها و حتی جشنواره فیلم فجر نیز دچار رکود بودند و نسبتا کم فروغ تر برگزار شدند بنابراین ما سعی کردیم فرایندها را مجددا بازنگری کنیم.

او ادامه داد: برخلاف اغلب پیش بینی‌ها، که مي‌گفت به واسطه کرونا تولید فیلم کاهش خواهد داشت، آثار بسیار خوبی از نظر کمیت و کیفیت به دبیرخانه رسید تا جایی که در بخش ملی نزدیک به ۴۱۱ فیلم به دست ما رسید. از بین این آثار که توسط معلمان و دانش آموزان تولید شده، بالغ بر ۶۰ اثر به بخش مسابقه راه یافت. 

دبیر پنجاهمین جشنواره بین المللی جشنواره فیلم رشد، درباره نمایش این آثار بیان کرد: این آثار از امروز در بین برنامه‌های درسی شبکه‌های آموزش برای دانش آموزان پخش خواهد شد.  

بدیعی، دریافت بیش از دو هزار اثر را در بخش بین‌المللی یک موفقيت دانست و اظهار کرد: در این دوره بالغ بر ۲ هزار و ۸۳۹ اثر در بخش بین‌الملل به دست ما رسيد كه از اين بين بالغ بر 1110 اثر پذيرفته شد. 

او درباره طبقه بندي اين آثار در اين جشنواره، توضيح داد و گفت: در گذشته فيلمسازان، آثار خود را به شكل فيلم يا DVD در اختيار جشنواره قرار مي‌دادند اما طي دو سال اخير ما مجبور هستيم كه در بخش بين‌الملل، از طريق لينك‌هاي ارسالي بارگذاري شده آثار را دريافت كنيم. به همين خاطر كار به لحاظ طبقه بندي و دانلود زمان بسياري را مي‌طلبد.

دبير پنجاهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد ادامه داد: امسال بالغ بر 2100 فيلم توسط همكاران ما در بخش تاليف دريافت و در چهار بخش داستاني بلند، داستاني كوتاه، پويانمايي و مستند، طبقه بندي شد كه جاي تشكر  و  تقدير ويژه دارد. در ادامه اين روند نيز انشاالله امسال در طبقه هشتم سازمان پژوهش و برنامه ريزي، آثار به شكل وبينار نمايش داده مي‌شوند و با حضور كارشناسان مورد نقد و بررسي قرار خواهند گرفت تا چنانچه امكان استفاده از اين آثار در بخش كتب درسي و به شكل SQR CODE( رمزينه پاسخ سريع) وجود دارد، بتوانيم از آن بهره مند شويم.

بديعي از استخراج بيش از 100 فيلم مربوط به دوره‌هاي گذشته جشنواره خبر داد و تاكيد كرد: با توجه به اينكه در اين دوره تمركز بيشتر ما بر استفاده از آرشيو، فيلم‌هاي جشنواره بود، دوره چهلم جشنواره مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت نزديك به 100 فيلم مرتبط با كتاب‌هاي درستي از آن استخراج شد كه حتي با صفحه كتاب نيز تطبيق داده شد تا انشاالله امكان استفاده از آن در بخش باركد رمزگذاري شده، فراهم شود.

او جشنواره فيلم رشد را يكي از قديمي‌ترين رويدادهاي اين عرصه دانست و اظهار كرد: اين رويداد از جمله معدود برنامه‌هايي است كه در سازمان يونسكو نيز ثبت شده است بنابراين بايد قدر آن را بدانيم و در نهايت از خروجي‌هاي جشنواره به درستي بهره‌مند شويم. ضمن اينكه يقينا اين جشنواره، در دنيا همتاي چنداني ندارد و تنها سه رويداد، نظير و شبيه آن در دنيا وجود دارد زيرا مابقي جشنواره‌ها عموما موضوع محور هستند و مانند جشنواره فيلم رشد، نگاهي محتوا محور ندارند.

دبير پنجاهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد، از بررسي آثار در فضاي استاني خبر داد و افزود: پس از پايان جشنواره، فيلم‌ها و آثار به نمايش درآمده در فضاي استاني نيز به شكل غير حضوري و با فرمت كارشناسي تحليل و بررسي خواهد شد.

پس از سخنراني دبير جشنواره فيلم "عينك" اثر مرجان اسماعيلي براي حضار نمايش داده شد.

جشنواره فيلم رشد از غربت به عزت رسيد

محمد ابراهيم محمدي، مدير كل انتشارات و فناوري آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي نيز در ادامه از دست اندركاران اين رويداد تشكر كرد و در اين باره گفت: بر خلاف تصوراتي كه وجود داشت، امسال استقبال از جشنواره و آثار ارسالي بسيار خوب بود تا جايي كه نه تنها كمتر از سال‌هاي گذشته نبود، بلكه حتي در بخش‌هايي بهتر نيز بود. كمي اينكه در بخش بين‌المللي شاهد آثاري هستيم كه به لحاظ كميت و كيفيت ممتاز و قابل تقدير هستند.

او درباره حضور معلمان فيلمساز، اظهار كرد: امسال ما توانستيم كه معلمان فيلمساز را به عنوان جامعه هدف مد نظر قرار دهيم كه خوشبختانه منجر به شناخته شده 700 معلم فيلمساز شد، بنابراين ايجاد باشگاه معلمان فيلمساز اتفاق خوبي است كه زمينه اشتراك آثار معلمان را فراهم مي‌كند.

مدير كل انتشارات و فناوري آموزشي تصريح كرد: حركت به سمت بررسي و پايش بايگاني جشنواره يك نياز بود بنابراين بررسي آثار ده سال گذشته جشنواره و پايش اين آثار، بايد به كل پنجاه سال گذشته و بررسي كليه آثار حركت كند تا بتوانيم اين آرشيو ارزنده را به نحوي زنده كنيم.

محمدي بر لزوم برنامه ريزي‌هاي گسترده‌تري براي پنجاه سال آينده جشنواره تاكيد كرد و گفت: پنجاه سالگي، نقطه عطف جشنواره به شمار مي‌رود، بنابراين گام‌هاي پس از اين، بسيار مهم است بر همين مبنا نيز ما بايد پنجاه سالگي اين رويداد را بهانه‌اي براي بررسي مجدد جشنواره شامل عيب‌ها، كاستي‌ها، نقاط قوت و ... بدانيم تا بتوانيم يك ريل گذاري مجدد در مسير برنامه ريزي اين رويداد داشته باشيم.

او ادامه داد: ما در زمان كرونا، دوران تشويش آميز و پريشاني را سپري مي‌كنيم، دوراني كه طي آن هنر، رسانه و ظرفيت‌هاي فضاي مجازي به ميدان آمد بنابراين من فكر مي‌كنم كه به واسطه اين امر، جشنواره بين‌المللي فيلم رشد از غربت به عزت رسيد و به يك رويداد كارآمد تبديل شد.

مدير كل دفتر انتشارات و فناوري آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي تاكيد كرد: به نظر من ما بايد در دوران پس از كرونا بيشتر بر صنعت فيلم آموزشي و تربيتي تمركز كنيم تا بتوانيم اين عرصه را احياء كنيم و ارتباط وسيعي بين اين جشنواره و كتاب‌هاي درسي، به وجود آوريم.

در ادامه اين مراسم، فيلم شيرين‌تر از عسل" اثر محمد علي زارعي شريف نمايش داده شد.

سپس علي محبي، معاونت برنامه ريزي درسي و توليد بسته هاي تربيت و يادگيري سازمان پژوهش و برنامه ريزي  این جشنواره را یکی از برترین رويدادها در سطح ملی و بین‌المللی دانست و گفت: یکی از مزیت‌های جشنواره فيلم رشد، ارتباط بين هنر فیلم و نمایش با تعليم و تربیت به شمار مي‌رود زيرا اين امری دیرینه و ناگسستنی است.

او  افزود: از مزایای کرونا این است که ما را به سمت آینده نگری سوق داده است بنابراين طبق بررسی‌های به عمل آمده، بیش از ۲هزار پژوهش ویژگی‌های دانش آموزان پسا کرونا را مورد بررسی و تحليل قرار داده است.

معاونت برنامه ريزي درسي و توليد بسته هاي تربيت و يادگيري سازمان پژوهش و برنامه ريزي ادامه داد: چند دقیقه فیلم می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها در افكار عمومي ایجاد کند، به همين خاطر از آن به عنوان جادوی تصویر یاد می‌شود بنابراين حركت جشنواره فيلم رشد به اين سمت و سو، يك اتفاق خوب و ضروري است.

در مراسم امروز محمد علوي تبار، معاون توسعه منابع و پشتيباني سازمان پژوهش؛ حسين سوزنچي، مدير كل دفتر تاليف؛ محسن باهو، مشاور فناوري سازمان؛ مهدي جلالي، مدير كل امور اداري؛ روح الله رضا علي، مشاور؛ افشار بهمني، مدير كل دفتر تاليف فني و حرفه‌اي؛ نيك نژاد، مدير طرح و برنامه و جمعي از معاونين و كارشناسان در اين مراسم حضور داشتند.

بر اساس اين گزارش، اختتاميه پنجاهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد چهارشنبه 25 بهمن ماه از ساعت 16 تا 18 با معرفي برگزيدگان در سينما فلسطين به كار خود پايان خواهد داد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید