مراسم اختتامیه جشنواره فیلم «زمین» در فضای باز پارک ملت و با اهدای تندیس‌ها به برندگان برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: مراسم اختتامیه جشنواره فیلم «زمین» شب گذشته جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه در فضای باز پارک ملت با اهدای تندیس‌ها به برندگان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرهاد توحیدی دبیر جشنواره فیلم «زمین» گفت: از ابتدای راه اندازی این جشنواره بسیاری از ما پرسیدند که چرا موضوع جشنواره «توسعه پایدار» است؟ در پاسخ به آنها گفتم کدام ایرانی باوجدانی است که خواهان کشوری پیشرفته، مردمی، مسئولیت پذیر، آگاه و مرفه در کنار حکومت قانون، عدالت اجتماعی، اقتصاد شکوفا، محیطی زیستی پاک و ایمن در کنار تامین آینده نسل‌های آتی نباشد. قطعاً همه ایرانیان آرزوی چنین توسعه‌ای را دارند.

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار رویای همه ایرانیان بوده که برای آن ۲ بار انقلاب کردند، افزود: اگر توسعه پایدار را به زبان ساده راه حل برطرف کردن نیازهای امروز بشر بدانیم، نمی‌توان آن را بی آنکه به رفع نیازهای نسل آینده فکر کرد در نظر گرفت.

جشنواره زمین یک پیام مهم برای نامزدهای ریاست جمهوری است

در ادامه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز با تشکر از برگزاری جشنواره فیلم «زمین» گفت: تصور نمی‌کردیم تعداد زیادی فیلم درباره محیط زیست ساخته شده باشد. این جشنواره نشان داد که محیط زیست برای هنرمندان مهم است.

وی ادامه داد: گسترش ویروس کرونا سبک زندگی را تغییر داد و نشان داد که ما باید امروز به شکل کلی سبک زندگی خود را عوض کنیم. معاونت امور زنان و خانواده از برگزاری این جشنواره حمایت کرد زیرا عنوان محوری جشنواره زنان بود. از سوی دیگر سینما و هنر می‌تواند تغییر نگرش و تغییر سبک زندگی که با خود حفظ محیط زیست را به دنبال دارد، ترویج کند.

کار دولتی باید همراه با مشارکت مردم و فرهنگ سازی جلو برود

شینا انصاری رئیس محیط زیست شهرداری تهران نیز گفت: حل مسائل و معضلاتی که در شهر تهران وجود دارد ضمن آنکه عزم جدی حاکمیت را می‌طلبد نیاز به مشارکت مردمی نیز دارد و باید کار دولتی همراه با مشارکت مردم و فرهنگ سازی جلو برود.

وی با اشاره به اهمیت جشنواره‌های سینمایی گفت: استفاده از هنر و زبان فیلم و سینما برای آنکه بتوانیم کنشگری و افزایش حساسیت را به وجود آوریم بسیار مهم است.

فیلم‌های محیط زیستی نیاز به آرشیو دارند

آرش میلانی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: چند فیلم جشنواره را دیدم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. به تعبیر خودم سه روایت را می‌توان برای این جشنواره برشمرد که مهمترین آن محیط زیست و شهر است. این روایت از دیدگاه شهروندان بسیار مهم بود که در یکی از فیلم‌های جشنواره «زمین» نیز به آن به خوبی پرداخته شده بود. جای این نوع فیلم‌ها که مسائل شهری و محیط زیستی را به هم مرتبط می‌کند، بسیار خالی است. امروز در شهر تهران باغ کشی متوقف شده است و خوب است تا این رویه در حفظ فضای سطح شهرها در جشنواره‌ها دنبال شود.

توسعه پایدار یک انتخاب مهم در زندگی است

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران نیز گفت: در این رویداد از یک انتخاب صحبت می‌کنیم و این انتخاب توسعه پایدار است و باید بدانیم توسعه پایدار صرفاً یک مفهوم انتزاعی نیست بلکه انتخاب سبکی از زندگی، چگونه دیدن چگونه شنیدم و چگونه گفتن است. توسعه پایدار انتخابی آگاهانه و خودخواسته و یک منش اجتماعی است. از این جهت است که با حوزه‌ای مثل سینما که یک میدانگاه و یک عرصه اجتماعی است، پیوند محکمی دارد.

در ادامه هومان لیاقتی مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست بیان کرد: مرکز صلح و محیط زیست توسط معصومه ابتکار تاسیس شده است. همانطور که می‌دانید صلح و محیط زیست هیچ گاه در سطح جهان از هم تفکیک نمی‌شوند، در ۲ مقوله جدا قرار نمی‌گیرند و همیشه باهم هستند. ما خوشحالیم در این جشنواره همکاری داشتیم.

در این بخش جایزه بنیاد صلح و محیط زیست به فیلم «بانوی دریاچه» ساخته میکائیل معین پور بیژنی اهدا شد.

در ادامه بیانیه هیات داوران قرائت و اسامی برندگان جشنواره فیلم «زمین» به شرح زیر اعلام شد:

مستند بلند:

تندیس طلایی جشنواره به فیلم «روزهای خوب گمشده تقویم» ساخته حجت طاهری اهدا شد.

دیپلم افتخار به فیلم «رویای آب» ساخته محمد واعظی اهدا شد.

دیپلم افتخار به فیلم «می برد تا به کجا» ساخته پیروز کلانتری اهدا شد.

مستند کوتاه:

تندیس طلایی جشنواره به فیلم «آهسته و آرام» ساخته دلاور دوستانیان اهدا شد.

دیپلم افتخار به فیلم «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» ساخته فتح الله امیری اهدا شد.

انیمیشن:

تندیس طلایی جشنواره به فیلم «هبوب» ساخته مهسا سامانی اهدا شد.

دیپلم افتخار به فیلم «نقش زندگی» ساخته احسان معصوم اهدا شد.

اجرای مراسم را مزدک میررمضانی بر عهده داشت.