اساسا آنچه در نگاه اول پس از دیدن فیلم «بوتاکس» در ذهن شکل می‌گیرد جنس خاص روایت آن است؛ روایتی که به‌رغم مضمون چالش برانگیز آن به‌آرامی شکل می‌گیرد و مخاطب را هیجان‌زده نمی‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم سینمایی بوتاکس اگر چه در یک‌سوم ابتدایی با قتل عماد توسط دو خواهرش می‌تواند شوک بزرگی به مخاطب خود وارد کند و فیلم را در مسیر یک درام جنایی قرار دهد؛ این چنین نمی‌شود و حوادث بعدی داستان نیز به شکلی کاملا مویرگی و دور از جنجال و هیاهو به فیلم تزریق می‌شود.

اصرار به بن بست نمایی در جشنواره جهانی فیلم فجر

«بوتاکس» یک کمدی سیاه است/ فیلمی شبیه «فارگو» برادران کوئن

بوتاکس دراقع روایت و ساختاری کاملا چندوجهی دارد در لحظاتی به‌شدت تلخ به نظر می‌رسد و در لحظاتی بسیار شاعرانگی دارد، انگار مرز رویا و واقعیت در هم تنیده شده است، در قسمت‌هایی از فیلم دلت می‌خواهد دروغ‌ها و تضادهای کاراکترهای اصلی فیلم را باور کنی و در لحظاتی با خود می‌گویی اصلا مگر دروغی در کار است!

بی‌شک اصلی‌ترین کاراکتر بوتاکس «اکرم» است و اوست که فیلم را به‌خوبی در مرزهای واقعیت، رویا و توهم قَلت می‌دهد، شخصیتی چندوجهی که کمتر حرف می زند، به شدت نگاه می‌کند، با نگاه‌هایش حرف می‌زند و در سکوت عمل می‌کند.

نقد فیلم بوتاکس

«اکرم» محور اصلی و نقطه عطف ساخته کاوه مظاهری است و با اینکه فیلم در لوکیشنی محدود و با تعداد کاراکترهای کم ساخته شده است اثر به هیچ‌گاه کسل کننده نمی‌شود و با روایت فیلم درگیر می‌شوی که این درگیری ناشی از شخصیت‌پردازی خوب داستان فیلم است.

نکته بسیار مهمی که در فیلم بوتاکس نمی‌توان از آن چشم پوشید این است که در تولید اثر فیلمساز به شکلی کاملا هوشمندانه نخواسته است که صرفا روایتی واقع گرایانه از داستان فیلم خود ارائه دهد و از طرف دیگر نیز در دام سینمای شبهه‌روشنفکرانه نیز نیفتاده و مسیر بسیار باریکی که روی آن گام بر می دارد، کاملا اندیشیده شده است.

انتخاب سوسن پرور بازیگری که بیشتر به دلیل بازی در آثار کمدی برای مخاطب شناخته شده است ریسک بزرگی بوده که مظاهری کاملا سربلند از انتخاب خود بیرون آمده و به جرات می‌توان گفت اکرمی که سوسن پرور در بوتاکس خلق کرده است کاملا حرفه ای، بدون حرکت اضافی و شدیدا باورپذیر است. آنقدر که حتی به توهم هایش هم شَک نمی کنی، نگاه های منجمد و خشکش را می پذیری و با عصیان گری هایش همراه می شوی...

نقد فیلم بوتاکس

اکرم در عین تلخی کاملا شیرین از آب آمده است، انگار خود گروتسک است، مَنگ به نظر می‌رسد اما در برابر تحقیر به شدت هوشیار است و واکنش نشان می‌دهد و این ها آن چیزی است که سوسن پرور را در خلق کاراکتر اصلی فیلم موفق نشان داده است.

در پایان باید گفت قطعا بوتاکس فیلمی نیست که مخاطب عامِ سینما را به وجد آورد؛ زیرا فرم، ساختارِ روایت و تکنیک آن دور از فرم رایج سینمایِ مخاطب پسند امروز است اما حرف هایی برای گفتن دارد که نمی توان از کنار آن گذشت.

فیلم سینمایی بوتاکس به کارگردانی کاوه مظاهری و بازی سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، محسن کیانی، مرتضی خانجانی ساخته شده است.

نقد فیلم بوتاکس

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اکرم و آذر به همه می‌گویند برادرشان قاچاقی به آلمان رفته و فعلاً ازش خبری ندارند. به‌ مرور این «دروغ» در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می‌شود، تا حدی که شبانه‌روز را در انتظار برگشتن برادرش از آلمان، سپری می‌کند.

 


منبع: خبرگزاری ایرنا
نویسنده: حمیدرضا کاظمی‌پور