به دنبال نشستهای اداره کل هنرهای نمایشی با سفرای فرهنگی دیگر کشورها، این بار حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی با آدلیسه نورهایم سفیر کشور نروژ دیدار و ملاقات کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  در این دیدار اردشیر صالح پور دبیر و فریندخت زاهدی مدیر کمیته بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، سیداشرف طباطبایی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و توماس روگارد رایزن فرهنگی کشور نروژ نیز حضور داشتند.

در ابتدای جلسه حسین طاهری ضمن دعوت سفیر و رایزن فرهنگی کشور نروژ به جشنواره‌های کودک و نوجوان همدان و مریوان گفت: در مهر ماه سال جاری دو جشنواره تئاتری را در پیش رو داریم که یکی از آن ها جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است که در شهر همدان برگزار می شود و دیگری جشنواره خیابانی تئاتر مریوان. اطمینان دارم با دیدن نمایش‌های این دو جشنواره به پتانسیل قوی جوانان ایرانی پی خواهید برد.

در ادامه اردشیر صالح پور یکی از بخش های امیدوارکننده این دوره از جشنواره فجر را همکاری با کشور نروژ دانست وگفت: جامعه تئاتر ایران کشور نروژ را به واسطه نمایشنامه نویس شهیر این کشور هنریک ایبسن به خوبی می شناسند و خوشبختانه در سال 2006 که مصادف با صدمین سال بزرگداشت این هنرمند بزرگ بود ما در ایران به صورت خودجوش گرامیداشتی را به مدت یک هفته برگزار کردیم که حائز اهمیت بود و رایزن فرهنگی وقت همکاری بسیار خوبی با ما داشت.

وی ادامه داد: یون فوسه دیگر نمایشنامه نویس بزرگ نروژ نیز در ایران طرفداران بسیاری دارد. ما در صدد هستیم  تا در فستیوال یون فوسه که در ماه نوامبر در شهر شامپاین برگزار خواهد شد با یک گروه تئاتر ایرانی شرکت کنیم و همچنین برای حضور یک گروه تئاتر نروژی در جشنواره تئاترفجر بررسی‌هایی را انجام دهیم و از دو استاد هنرهای نمایشی نیز برای برگزاری کلاس‌های آموزشی دعوت کنیم.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن ابراز امیدواری درخصوص برنامه ریزی منسجم با کشور نروژ در این دوره از جشنواره یادآور شد: طی سفر چند هفته گذشته هیأت انتخاب این جشنواره به کشور نروژ، این هیأت اجرای دو اثر نمایشی را به دبیرخانه فجر پیشنهاد کردند که ما در حال بررسی این آثار هستیم تا در صورت امکان بتوانیم از حضور این آثار بهره مند شویم.

فریندخت زاهدی استاد دانشگاه و مدیر کمیته بخش بین الملل  سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تِمِ جشنواره امسال را پُست دراماتیک عنوان کرد و گفت: سیاست انتخاب آثار در این دوره از جشنواره تماتیک است و از آثار به صورت پراکنده دعوت نخواهیم کرد و این رویکرد شامل سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی نیز می شود. با توجه به اینکه تا کنون کشور نروژ در جشنواره های پیشین تئاتر فجر حضور چشمگیری  داشته است امید داریم در سال جاری نیز از همکاری های همه جانبه سفارت نروژ بهره مند شویم.

زاهدی در خصوص علاقمندی تئاتر ایران به یون فوسه خاطر نشان کرد: از علل علاقمندی گروه های تئاتری ایران به یون فوسه، تصویری است که او از زندگی دارد و مخالف آن است و آن اینکه انسان امروز از طبیعتش جدا مانده، عشق و ذات طبیعیش را فراموش کرده و دچار افسردگی شده است.

آدلیسه نورهایم سفیر کشور نروژ با ابراز امیدواری به ادامه همکاری و تعامل فرهنگی با ایران همانند سال های گذشته عنوان کرد: برای من بسیار جالب است  با اینکه هنریک ایبسن در سال های پیش می زیسته است ولی همچنان از آثارش برداشت های مختلفی می شود و با توجه به اینکه یون فوسه با ایبسن بسیار متفاوت است بعضی از فرهنگ ها استقبال زیادی از آثار فوسه می کنند و بعضی دیگر آثارش را نمی پسندند. اما در ایران یون فوسه مورد استقبال قرار گرفته و فهمیده شده است.

او گفت: در مدت حضورم در ایران به تماشای دو نمایش دعوت شدم که یکی از آن ها نمایش "باغ دلگشا" اثر پری صابری بود و دیگری یک نمایش عروسکی بود که بسیار مرا تحت تاثیر خود قرار دادند. از این پس به تماشای دیگر نمایش ها نیز خواهم رفت.

سیداشرف طباطبایی حضور سفیر نروژ در این جلسه را نویدبخش آینده بسیار خوب فرهنگی دانست و عنوان کرد: انجمن هنرهای نمایشی بزرگترین تشکل تئاتر کشور است و 32 استان را در بر دارد. ما می توانیم ارتباط فرهنگ قومی بین دو کشور را برقرار کنیم و این مسئله ای است که تاکنون به آن کمتر توجه شده است.

گفتنی است سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر از 1 تا12 بهمن ماه امسال برگزار خواهدشد.