مدیر دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد اعلام کرد نتیجه نهایی برای تخریب یا بازسازی تعدادی از سالن‌های فعلی مجموعه تئاتر شهر فردا 19 مهر مشخص می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر:  مهندس مسعود معمار مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مراحل بازسازی و ترمیم مجموعه تئاتر شهر گفت: بازسازی تئاترشهر به شکل مستمر در حال انجام است و همه تلاشمان را می کنیم که مجموعه قبل از آغاز جشنواره تئاتر فجر آماده بهره‌برداری شود و حداقل بتوانیم از دو سالن استاندارد و ایمن در جشنواره استفاده کنیم.

وی درباره بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر توضیح داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده بلافاصله پس از پایان جشنواره تئاتر فجر مراحل بازسازی سالن اصلی آغاز می شود. درحال برنامه ریزی هستیم تا از صندلی های آبرومندانه ای برای سالن اصلی تئاتر شهر استفاده کنیم بنابراین قرار است صندلی های با کیفیت اسپانیایی جایگزین صندلی های فعلی شوند.

وی درباره ترمیم نمای بیرونی تئاتر شهر نیز عنوان کرد: همچنین امکان دارد تا قبل از آغاز جشنواره بتوانیم نمای بیرونی و کاشی هایی را که از نمای تئاتر شهر به سرقت رفته اند، ترمیم و جایگزین کنیم. نورپردازی نمای بیرون این مجموعه نیز تا قبل از جشنواره درست خواهد شد.

معمار درباره تقلیل سالن های تئاتر شهر از پنج (اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش) به دو سالن و سه سالن تمرین توضیح داد: قبل از انقلاب این سالن ها عملا وجود نداشته اند و بعد از انقلاب به شکلی غیر استاندارد و بدون تهویه و ایمنی چند تیغه وسط سالن ها کشیده و چند صندلی زده‌اند و نام سالن بر آنها گذاشته اند.

این مدیر هنری ادامه داد: اگر اتفاقی برای فردی در یکی از این سالن ها بیفتد این کل مجموعه است که زیر سوال می رود بنابراین طی صحبت‌هایی که با معاونت هنری داشته ایم، قرار بر این شد که از بین 5 سالن موجود دو سالن را که مسایل ایمنی در آنها بیشتر رعایت شده است، حفظ کنیم. به این معنی که دو سالن برای اجرا و سه سالن برای تمرین داشته باشیم که البته یکی از سالن های نمایش قرار است کارکردی دو منظوره داشته باشد.

وی با تاکید بر این نکته که خودش از علاقمندان هنر بوده و پیش از این نیز تئاتر بازی می کرده است، گفت: دغدغه همه مدیران و هنرمندان این است که مجموعه تئاتر شهر به عنوان یک اثر ملی حفظ شود و پایدار بماند. تلاش ما نیز در همین راستا خواهد بود بنابراین وجود دو سالن تئاتر که از استاندار و ایمنی مناسبی برخوردار هستند بهتر از 4 سالن غیر استاندار و غیر اصولی است.

مدیر دفتر طرح‌های عمرانی بیان کرد: در تخریبی که تا امروز انجام شده، راهروهای خطرناک در قشقایی متاسفانه باعث آبروریزی بود، برداشته شده‌اند و ما کم کم درحال پیشروی های نهایی هستیم اما در نهایت نظر نهایی با معاونت هنری است به این منظور که اگر به ما بگویند باید حتما 4 سالن در این مجموعه حفظ شود ما نیز برنامه ریزی می کنیم و با توجه به نکات ایمنی نظر نهایی مان را به آنها اعلام می کنیم، اما معتقدم جان انسانها از اهمیت بسیاری برخوردار است و اینکه راضی باشیم فردی بر اثر غیر استاندار بودن سالن جانش را از دست دهد اما در عوض ما یک سالن بیشتر برای اجرای نمایش داشته باشیم کار درستی نیست.

معمار درباره نتیجه نهایی تخریب دو سالن و یا حفظ چهار سالن نمایشی در تئاتر شهر، گفت: ما به آقایان طاهری و مرادخانی پیشنهاد دادیم تا جلسه ای بدون حضور ما با هنرمندان برگزار و در نهایت یک نظر کلی و اصولی را به ما اعلام کنند. اگر مثلا آنها اصرار به حفظ چهار سالن تئاتر به جای دو سالن دارند ما نیز بررسی می کنیم که آیا این کار از لحاظ ایمنی مقدور است یا خیر و سپس نظرمان را به آنها اعلام خواهیم کرد.

وی ابراز کرد: قرار است تا روز شنبه 19 مهرماه نظر نهایی به ما اعلام شود تا بتوانیم بر طبق آن تا 15 روز دیگر تخریب نهایی مجموعه را به پایان برسانیم. البته ممکن است این امکان فراهم شود که بتوانیم به جای دو سالن سه سالن داشته باشیم که این اتفاق هم باید کاملا از نظر ایمنی و استاندارد سازی مورد بررسی قرار گیرد.

معمار در پایان صحبت‌هایش درباره نماینده تام الاختیاری که از طرف دفتر اداره کل هنرهای نمایشی برای هماهنگی و پیشنهاد به دفتر طرح عمرانی ارائه شده است، توضیح داد: ما برای هماهنگ کردن برخی برنامه ها، نماینده ای درخواست کردیم که در مورد برخی از مسائل به عنوان یک صاحب نظر بتواند به ما راهنمایی دهد. به عنوان نمونه در مورد رنگ صندلی فلان سالن یک هنرمند دیدگاه بهتری می تواند داشته باشد اما دیگر مسائل فنی مثل راحتی صندلی ها و یا دوام آنها بر عهده ما خواهد بود.

بازسازی مجموعه تئاتر شهر از اول مهر ماه وارد فاز جدیدی شده و تالارهای قشقایی، سایه و کارگاه نمایش بازسازی، بهسازی و نوسازی خواهد شد که البته این موارد شامل مرمت، تعویض و ارتقا سیستم‌های نور، صدا، صحنه، تصویر، دیوار ها، کف، صندلی‌ها، سیستم آکوستیک، اتاق‌های پشت صحنه است.

افشین هاشمی: چرا کسی یقه آن مسئولان را نمی‌گیرد؟!

افشین هاشمی با اظهار تأسف از نتایج نامطلوب بازسازی تئاتر شهر در سال 86 گفت: چرا کسی یقه مسئولان آن بازسازی را نمی‌گیرد؟!

این هنرمند تئاتر گفت:  خیلی غم‌انگیز است که امروز ناچاریم سنگ‌هایی را از در و دیوار تئاتر شهر برداریم که سال 86 کلی برای چسباندن آن‌ها هزینه شد.

کارگردان نمایش‌های «مصاحبه» و «پرواز به تاریکی» خواستار بررسی عملکرد مدیران بازسازی قبلی تئاتر شهر شد و درخواست کرد این بار حتما مسئولیت پروژه به افراد متخصص سپرده شود و نه اقوام و آشنایان فلان مدیر یا فلان رئیس و حتما و حتما مشاوره کارشناسان تئاتر که با نیازهای یک ساختمان تئاتر آشنا هستند به کار گرفته شود.

هاشمی اظهار تأسف کرد: نه فقط در تئاتر بلکه در خیلی از مسائل دیگر هم به جای بررسی عملکرد مدیران قبلی و موظف کردن‌شان به پاسخگویی، خطاهای آن را می‌پوشانند و آن‌ها را در مسئولیت‌های دیگری می‌گمارند.

او با اظهار بی‌اطلاعی از چشم‌انداز بازسازی فعلی تئاتر شهر گفت: معلوم نیست این بار چه خواهد شد، آیا قرار است دوباره سنگی به دیوارها چسبانده شود یا قرار است اقدامات دیگری صورت بگیرد. به هر حال امیدوارم این بار اتفاقاتی نیفتد که چند سال بعد بخواهیم نتایج آن را از در و دیوار تئاتر شهر پاک کنیم.

افشین هاشمی در پایان صحبت‌هایش درباره احتمال کم شدن سالن‌های بلک باکس تئاتر شهر به ایسنا گفت: این موضوعی است که رسما به نظر کارشناسان فنی مهندسی این زمینه برمی‌گردد و ما بهتر است با احساسات‌مان در آن دخالت نکنیم