نشست رسانه‌ای بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره ماه با حضور دکتر رحمت امینی؛ دبیر هنری؛ و نیز علی قربانی؛ دبیر اجرایی؛ امروز 19 مهرماه در حوزه هنری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر:  در ابتدای نشست دکتر رحمت امینی گفت: امسال سومین سالی است که به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر هنری جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره‌ ماه، مفتخر به خدمت و همکاری هستم. جشنواره‌ی بیست و سوم تئاتر سوره ماه نیز با هدف‌گذاری‌ای که طی سه سال گذشته- با مشاورت جمعی از استاتید دانشگاهی- برنامه‌ریزی شده بود برگزار می‌شود.
 

وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت خود، برگزاری جشنواره‌ی سوره ماه را بر پایه‌ی "تولید محور" بودن قرار دادیم و بر آن تاکید داشتیم تا آثار حاضر در جشنواره حتما از منتخبین تولیدات مرکز و مراکز استانی حوزه هنری باشند. اکنون نیز خوشحالیم اعلام کنیم تمامی آثار حاضر در جشنواره از تولیدات حوزه هنری هستند. البته نا گفته نماند در مسیر تولید این آثار، محورهای حوزه هنری (مضامینی چون تئاتر دینی، تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و تئاتر اجتماعی مبتنی بر سبک زندگی) در تولید آثار لحاظ شده است ضمن اینکه فقط موضوع و محتوای آثار نیز برای ما اهمیت نداشته، فرم و شکل هنری آثار تولیدی برای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری حتما از اهمیت خاصی برخوردار بوده و چه بسا هر تئاتر ارزشمندی باید در هم در شکل وهم در محتوا، همزمان ارزشمند باشد.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ سال تئاتری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مهرماه تا مهرماه است؛ به عبارتی جشنواره‌ی سوره ماه تدارک برنامه‌های یک‌ساله‌ی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است از این رو آثاری که در این رویداد شرکت می‌کنند فرصت می‌یابند تا در سال پیش رو در سالن‌ها و تماشاخانه‌های حوزه هنری اجرای عموم داشته باشند.
 
مینی با بیان این‌که در دوره‌ی گذشته جشنواره، بخش تئاتر خیابانی به دلیل ضعف و مشکلاتش از جشنواره حذف شده بود ادامه داد: امسال با راه اندازی دفتر تئاتر خیابانی، این گونه‌ی نمایشی در جدول جشنواره گنجانده شده است. در چند ماه گذشته تلاش شده تا منتخبی از اجراهای تئاتر خیابانی که می‌توان از آن‌ها به عنوان تئاتر خیابانی مطلوب یاد کرد، برای حضور در جشنواره انتخاب و آماده شوند که در ایام جشنواره شاهد اجرای‌شان خواهیم بود.
 
وی همچنین با اشاره به احیای دفتر نمایش‌های بچه‌های مسجد خاطرنشان کرد: این دفتر از سال گذشته با مدیریت کوروش زارعی راه‌اندازی شده و در جشنواره‌ی امسال نیز دو نمونه از آثار نمایشی بچه‌های مسجد در جشنواره اجرا خواهند شد.
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در ایام جشنواره ‌یاد کرد و گفت: در دوره‌های قبل جشنواره، هنرمندان استان‌ها از کارگاه‌‌های آموزشی استقبال خوبی داشتند و امسال نیز 5 کارگاه آموزشی با حضور استاتیدی چون دکتر سعید اسدی، دکتر محمد حسین ناصر بخت، دکتر مهرداد رایانی مخصوی، پیام فروتن و آرزو افشار برگزار می‌شود.
 
وی همچنین در توضیح بخش تجربه‌های جوان خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار بخش تجربه‌های جوان به فراخوان جشنواره اضافه شد حوزه هنری در سال‌های اخیر تاکید دارد که در کنار فعالان باید فضا را برای جوان‌ترها آماده کرد که البته توجه بیشتر این بخش بر روی آثار مراکز استانی بود به طوری که از 5 اثر حاضر در این بخش 4 اثر از تولیدات مراکز استانی است.
 
امینی درباره‌ی ترکیب هیات داوری نیز توضیح داد: آقایان ایرج راد، دکتر مهرداد رایانی مخصوص و دکتر سعید اسدی داوری بخش اصلی را برعهده خواهند داشت و آقایان محمدرضا آزاد، فرهاد ارشاد و کیوان صباغ نیز کار قضاوت بخش تجربه‌های جوان را انجام می‌دهند. با این توضیح که داوران بخش تجربه‌های جوان، افرادی هستند که بیشتر تلاش‌شان در سال‌های گذشته بر تئاتر استان‌ها متمرکز بوده است.
 
 اضافه کرد: هرسال استاد عزت‌اله انتظامی به عنوان یکی از نشانه‌های تئاتر سوره‌ی ماه در ترکیب هیات داوری حضور داشت اما امسال استاد عزت‌اله انتظامی و دکتر سعید کشن فلاح به دلیل کسالتی که دارند در ترکیب هیات داوری نیستند اما به عنوان مشاوران عالی دبیر هنری، حضورشان در جشنواره حس خواهد شد.
 
در ادامه‌ی این نشست نیزعلی قربانی؛ مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری؛ به عنوان دبیر اجرایی جشنواره بیست و سوم تئاتر سوره ماه طی ارائه‌ی توضیحاتی گفت: برای نخستین بار فراخوان جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ ماه، سال قبل از اجرای خود منتشر شد و یعنی فراخوان جشنواره‌ی امسال در بهمن ماه سال گذشته با تغییرات و اضافاتی منتشر شد. فراخوان در بخش اصلی فقط مربوط به استان‌ها بود و آثار تهرانی این بخش صرفا از تولیدات مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انتخاب شدند ولی بخش تجربه‌های جوان فراخوان برای تهران و مراکز استانی تنظیم شده بود.
 
وی ادامه داد: در فراخوان ذکر شده بود که از هر استان می‌تواند 2 نمایش برای بخش اصلی و یک نمایش برای بخش تجربه‌های جوان برای حضور در جشنواره‌های منطقه‌ای معرفی شوند که منتخبین این آثار از برگزاری جشنواره‌های مناطق پنج‌گانه‌ی سوره ماه به جشنواره‌ی سراسری راه یافته‌اند.
 
قربانی در بحث میزان بودجه‌ی جشنواره خاطرنشان کرد: بودجه جشنواره‌ی تئاتر سوره ماه فقط برای برگزاری یک جشنواره سراسری تعریف شده اما با همه‌ی کمبودهای مالی، جشنواره‌های منطقه‌ای را نیز برگزار کردیم و اصرار و پافشاریم داشتیم تا برای حمایت از تئاتر شهرستان، جشنواره‌های منطقه‌ای حتما برگزار شود. در جشنواره‌های منطقه‌ای، تبادل تجربه و اطلاعات بین گروه‌های شکل می‌گیرد و حتما گروه‌های جوان‌تر با بهره‌مندی از تجربیات کسب شده در آینده به جشنواره‌ی سراسری راه خواهند یافت.
 
وی اضافه کرد: به رغم کمبود‌ها، امسال میزان کمک هزینه‌ها و نیز مبالغ جوایز رشد داشته به طوری که در مجموع 124 میلیون تومان به عنوان کمک هزینه و جوایز به گروه‌ها تعلق خواهد گرفت.
 
قربانی با گلایه در تداخل برگزاری جشنواره‌های مختلف تئاتری در سطح کشور گفت: ای کاش مثل سینما، مرکزی در وزارت ارشاد وجود می‌داشت تا از تداخل برگزاری جشنواره‌های تئاتر جلوگیری می‌کرد اما در تئاتر چنین نیست و با اینکه ما زمان جشنواره‌ی خود را برای عدم تداخل با زمان برگزاری جشنواره‌‌ی تئاتر کودک همدان تغییر دادیم اما همچنان با جشنواره‌های مناطق اداره کل هنرهای نمایشی تداخل داریم و این همزمانی برای برخی گروه‌ها مشکل ایجاد کرده بود.
 
دیر مرکز محافل و جشنواره‌ها همچنین از انتشار ویژه نامه‌ی جشنواره و نیز پخش برنامه‌ی تلویزیون ویژه‌ی جشنواره‌ی بیست و سوم از شبکه‌ی چهار سیما خبر داد و گفت: مجموع 25 نمایش صحنه در بخش‌های اصلی، تجربه‌های جوان و بچه‌های مسجد به صحنه می‌روند و 7 نمایش خیابانی نیز در محوطه‌ی حوزه هنری اجرا خواهند شد و در مجموع 32 اثر نمایشی در ایام جشنواره برای مخاطبین اجرا خواهند شد. همچنین در اختتامیه نیز از مدیران و فعالان تئاتر مراکز استانی تقدیر خواهد شد.
 
در ادامه‌ی نشست قربانی در پاسخ یکی از خبرنگاران که از کثرت جشنواره‌های تئاتر سوال پرسیده بود گفت: اعتقاد من این است که همین جشنواره‌ها هستند که چراغ تئاتر استان‌های روشن نگه داشته‌اند.
 
امینی هم در همین راستا گفت: سه دهه است که گفته می‌شود جشنواره‌های تئاتر به این دلیل برگزار می‌شوند تا تئاتر پا بگیرد، گویی که هنوز تئاتر در کشور ما پا نگرفته است! کارکرد جشنواره‌ها از اول این‌ بوده تا چراغ تئاتر در وهله‌ی اول روشن نگه داشته شود تا به بطن جامعه رسوخ داشته باشد. هنوز هم کارکرد جشنواره‌ها روشن نگه داشتن چراغ تئاتر به خصوص در استان‌هاست. هر وقت تئاتر نهادینه شد آن‌گاه می‌توانیم انتظار داشته باشیم تعداد جشنواره‌ها نیز کمتر شود؛ و تئاتر زمانی نهادینه می‌شود تا نهادهای بالا دست به حمایت قاطعانه از تئاتر برخیزند تا تئاتر از وضعیت متزلزل خود خارج شود. آمار دانشجویان تئاتر نشان می‌دهند علاقه‌مندان، ده‌ها برابر شده‌اند اما امکانات حتی دو برابر نیز نشده‌ است که این زنگ خطری برای تئاتر ماست.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اجرای عموم آثار حاضر در جشنواره تصریح کرد: هر کاری که در جشنواره سوره ماه اجرا شود در حوزه هنری اجرای عمومی خواهد داشت و با پایان جشنواره، اجرای عمومی آثار آغاز خواهد شد. ضمن اینکه سال گذشته برخی از نمایش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با حمایت ما در سالن‌های دیگر اجرا داشتند که امسال نیز چنین برنامه‌ای در دستور کار خواهیم داشت.
 
این پژوهشگر در مورد بخش تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: سال گذشته اعلام کرده بودیم بخش تئاتر کودک و نوجوان در آینده به صورت جشنواره‌ای مستقل برگزار خواهد شد و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای پیش رفته است که با میزبانی حوزه هنری کودک و نوجوان، جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان در دی‌ماه امسال با دبیری آقای حسن دولت‌آبادی برگزار خواهد شد.
 
حمت امینی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار صحنه، در مورد چگونگی ساز و کار انتخاب اعضای هیات داوران گفت: در سال‌های فعالیتم در عرصه‌ی تئاتر در کنار کمتر استاد و هنرمندی است که کار داوری نکرده باشم. با شناختی که از اساتید بزرگوار دارم،‌ داوران انتخاب می‌شوند. اکنون با شناخیتی که از این آقایان ایرج راد، سعید اسدی و مهرداد رایانی مخصوص دارم معتقدم این تیم سه نفره با پشتوانه‌ی مشاوران عالی- استاد عزت‌اله انتظامی و دکتر سعید کشن فلاح- امسال قطعا داوری خوبی خواهیم داشت. ضمن این‌که در سال‌های گذشته برگزاری جلساتی با داوران- قبل از برگزاری جشنواره- خیلی کمک کننده بوده به نوعی که در ابتدا، حرف‌ها و نظرات و سلایق را یکی‌ کرده‌ایم و این،‌ منتهی به خروجی و نتایج بهتری شده است. ضمن اینکه یادتان باشد که امسال دو تیم داوری داریم و هیات داوری تجربه‌های جوان، به صورت مستقل کار داوری بخش خود را انجام خواهد داد تا تمرکز بیشتری بروی قضاوت‌ها انجام شود. از این رو معتقدم در بحث داوری هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.
 
گفتنی است بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره ماه از روز سه شنبه؛ 22 مهرماه؛ کار خود را و تا روز 28 مهرماه با اعلام برگزیدگان و با برگزاری جشن اختتامیه، به کار خود پایان خواهد داد.
 
خاطرنشان می‌شود تالارهای اندیشه و سوره و نیز تماشاخانه‌های مهر و ماه و همچنین خانه نمایش، میزبان نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره‌ی بیست و سوم تئاتر سوره ماه خواهند بود