نوشین تبریزی، یکی از اعضای هیات انتخاب چهلمین جشنواره تئاتر فجر می‌گوید که تماشای بعضی از آثار استان‌ها را به دوستانش توصیه کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: نوشین تبریزی از جمله هنرمندانی است که در دوره‌های مختلف جشنواره حضور داشته است. او گاهی به عنوان بازیگر در این رویداد شرکت داشته و گاهی هم به عنوان نویسنده و بازیگر اما امسال عضو هیات انتخاب جشنواره چهلم تئاتر فجر بوده است.

تبریزی در ارزیابی آثار متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره می‌گوید که سطح کیفی آثار متفاوت بوده ولی دیدن بعضی از آثار استان‌ها را به جد به دوستانش توصیه می‌کند.

او نیز همچون دیگر همکارانش به کمبود امکانات در بعضی استان‌ها واقف است با این حال ادامه می‌دهد: درک می‌کنم و می‌دانم که در بسیاری از استان‌ها امکانات موجود و در دسترس اهالی تئاتر در مقایسه با تهران و دیگر شهرهای بزرگ اندک است و معضل عدم دسترسی به آموزش صحیح نیز به وضوح دیده می‌شود. با این وجود من کارهایی را مشاهده کردم که تنه به تنه کارهای خوب اجراشده در تهران می‌زدند.

او اضافه می‌کند: برخی از کارهای استانی چه به لحاظ نگارش یا انتخاب متن، چه از نظر کارگردانی و چه از منظر بازیگری در رده عالی بودند و برخی نه و بسیار مبتدی عمل کرده بودند. اما گمان می‌کنم کسانی که تلاش خود را کرده بودند، قابل دفاع و قابل اعتنا ظاهر شده بودند و در کنارشان بودند آثاری که در حوزه متن، کارگردانی، بازیگری و... حتی الفبای اولیه را نیز رعایت نکرده بودند.»

تبریزی که در کنار میلاد اکبرنژاد، حسین پاکدل، مهدی حاجیان، حسن رونده، نادیا فرجی و سیدرحیم موسوی، انتخاب آثار منتخب جشنواره‌های تئاتر استان‌ها را بر عهده داشته است، درباره تنوع آثار در این دوره از جشنواره توضیح می‌دهد: محتوا و فرم اجرایی بسیار متنوع بود اما آن‌چه ترجیح می‌دهم درام- تراژدی بناممش، بر دیگر تم‌ها غلبه داشت.

او درباره دیدن آثار از طریق تلویزیون تئاتر ایران که امسال برای اولین بار تجربه شده است، می‌گوید: به نظر من تماشای آثار از طریق تلویزیون تئاتر ایران، شیوه‌ای بسیار مطلوب بود و ما می‌توانستیم حتی با تلفن همراه‌مان به تماشای آثار بنشینیم و استفاده از این شیوه، از نظر من کار هیات ‌انتخاب را نسبت به سال‌های گذشته بسیار آسان‌تر کرده بود. به شخصه همه کارها را از ابتدا تا انتها تماشا کردم و سپس به بارم‌گذاری پرداختم. در دسترس بودن همه آثار، امکان تماشای دوباره آن‌ها و امکان مقایسه‌شان با یکدیگر نیز از دیگر مزایای این شیوه بود.

هرچجند در بسیاری از دوره‌های جشنواره تئاتر فجر، آثار استان‌ها کمتر از نمایش‌های تهران دیده شده است، تبریزی می‌گوید که برای چند نفر از دوستانش چند کار را نام برده‌ و به آن‌ها توصیه کرده‌ است که اگر این آثار در جشنواره حضور داشتند، حتما به تماشای‌شان بنشینید.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.