علیرضا نادری، نمایش‌نامه نویس و کارگردان صاحب‌نام تئاتر ایران به بهانه عرضه «فیلم‌تئاتر» نمایش «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» یادداشتی منتشر کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  یادداشت علی‌رضا نادری به بهانه عرضه این فیلم تآتر به شرح زیر است:

پچ‌پچه‌های پشت خط نبردِ حاضر، حاصل تفاهمی نانوشته است بین من که در سال هفتادوسه، سی‌وسه ساله بودم و احتمالن اشکان خیل‌نژاد ـ کارگردان فیلم تئاتر حاضر ـ که آن‌زمان هفت‌‌هشت ساله بوده است. این فاصله‌ی زمانی بین دو نفر که یکی درحال اجرای پایان‌نامه‌ی کارگردانی‌اش بوده و آن‌دیگری یا پشت میز مدرسه و شاید در کوچه‌ها مشغول بازی، فاصله‌ی کمی نیست اما «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» که بازی مهیب نسل پرخاش با جنگ ـ دفاع مقدس ـ بود امروز در دست شماست. اجرای من گریستنی داشت و خندیدن‌هایی و اجرای اشکان خندیدن‌هایی دارد و مبهوتانه اشک‌ریختن‌هایی در تنهایی...

نتیجه این شد و خرسندم ازینکه دست‌های راستی که در سال‌های تنهایی هفتادوچهار بر دهان ما پچ‌پچه‌ها را خفه کرد، امروز نه چپی پُر و نه راستی محکم دارند... حالا پچ‌پچه‌ها با افتخار و سخت‌کوشی اشکان و دوستانِ کم‌نظیرش به خانه‌ها می‌رود و طنین می‌اندازد! این فیلم را با خاطره‌ی تابناک دوستان من ببینید که در اجرای سال هفتاد‌وچهار پچ‌‌پچه‌هایشان در هیابانگ کسانی گم شد که خود را و روایت خود را از جنگ، تنها صدایی می‌دانستند که باید طنین‌انداز باشد! حالا آن‌ها نیستند و پچ‌پچه‌ها کماکان خود را تکرار می‌کند! نام نخستین این نمایش‌نامه «دربه‌در به دنبال رد پای ستاره‌ها در برکه‌ای قدیمی بود»! تقدیم به تمام دوستان درگذشته‌ام و خاطره‌ی تابناکشان در جبهه‌های جنوب سرزمین مادری‌ام ایران
تابناک باد خاطره‌ی تمام کشته‌های جنگ
تا جهان باقی‌ست
و هرگز مباد و بازنگردد جنگ
علیرضا نادری

پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد؛ نویسنده: علیرضا نادری، کارگردان: اشکان خیل‌نژاد، کارگردان تله‌ویزیونی: مصطفی قاهری، بازیگران: نوید محمدزاده، حمید رحیمی، مهدی فریضه، سینا بالاهنگ، امیراحمد قزوینی، محمد‌هادی عطایی، کیوان ساکت‌اُف و محمد اشکان‌فر، طراح صحنه و لباس (اشکان خیل‌نژاد)، طراح نور (رضا حیدری)، آهنگ‌ساز (علی شهبازی)، طراح گریم (سعید فارغ)، بازی‌گردان (علی سرابی)، برگردان به انگلیسی (سارا بیگدلی‌شاملو)، تصویرساز پوستر و بروشور (اردشیر رستمی)، گرافیست (آرمان کوچکی)، انتشار و پخش (مرکز موسیقی بتهوون) 

نمایش پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد آذر 91 در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران مواجه شد. این نمایش همچنین جایزه‌ی بهترین کارگردان جوان در سال 1391 را از کانون کارگردانان خانه‌ی تئاتر ایران دریافت کرد.