مدیرکل هنرهای نمایشی درباره خبری مبنی بر تحریم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره بین‌الملی تئاتر فجر توسط چند هنرمند تئاتر خیابانی، این خبر را کذب دانست و تأکید کرد: تا زمانی که در اداره‌کل هنرهای نمایشی هستم به کسی اجازه باندبازی و سهم‌خواهی نمی‌دهم.
 

پایگاه خبری تئاتر:  چندی پیش خبری مبنی بر ارائه نامه‌ای از سوی چند هنرمند تئاتر خیابانی به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحریم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط این هنرمندان منتشر شد. طی این نامه از علی مرادخانی تقاضا شده بود تا شهرام نوشیر مدیر دفتر تئاتر خیابانی از کار برکنار شود.

همین مساله باعث شد قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره طرح موضوع تحریم و چگونگی نقد و اعتراض انجام شده نقطه نظراتی را ارائه دهد. وی در ابتدای گفتگوی خود با خبرنگار مهر درباره نحوه پاسخگویی مدیرکل هنرهای نمایشی به هنرمندان و خانواده تئاتر گفت: معتقدم هیچ آدمی مبرا از اشتباه نیست و آنکه مبرا است معصوم است. وقتی فردی مدیر می‌شود قطعا در کنار نقاط قوت نقاط ضعف هم دارد. تلاش ما در جامعه باید این باشد که نقاط ضعف را برای اصلاح و بهبود، بیان کنیم. جامعه هنری از مدیران توقعی دارد که کاملا هم درست است زیرا مدیران بدون هنرمندان و جامعه هنری معنا پیدا نمی‌کنند. وظیفه ما این است که به نظرات و آرای هنرمندان احترام بگذاریم و حرف‌های موافق و مخالف را بشنویم و برای اینکه از این موضوع غافل نشوم هر هفته روزی را برای ملاقات آزاد با هنرمندان گذاشته‌ام و این جلسات تا به امروز تعطیل نشده است مگر اینکه در سفر باشم. البته پیشکسوتان می‌توانند هر روز هفته برای اظهار نظر به اتاق بنده بیایند.

وی درباره تغییرات انجام شده در دفتر تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی یادآور شد: وقتی تصمیم به جابجایی مدیر تئاتر خیابانی گرفته شد، افرادی که مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری محترم داشتند در مقابل دفتر آقای شاه‌آبادی از من خواستند که آن مدیر از دفتر تئاتر خیابانی نرود. من پاسخ دادم که حکم شهرام نوشیر زده شده است و از آن‌ها خواستم که با نوشیر نیز گفتگو کنند. اما از آن زمان تا به امروز مدیر سابق دفتر تئاتر خیابانی و این چند نفر از فعالان تئاتر خیابانی از هیچ لقب و صفتی برای بنده و مدیر جدید دفتر تئاتر خیابانی دریغ نکردند.

قادر آشنا با اشاره به توهین‌های روا شده از سوی مدیر سابق دفتر تئاتر خیابانی و برخی هنرمندان این عرصه افزود: پایگاه این واژه‌ها و تهمت‌ها یک روزنامه رسمی و یک خبرگزاری محترم هستند. باید این را بگویم که هر مدیری در نظام مدیریتی این حق را دارد با مدیرانی کار کند که بیشترین همگرایی را نسبت به هم دارند. اگر مدیر به تکلیفش عمل می‌کند تا زمانی که تکلیف بر او است عمل می‌کند و وقتی تکلیف از او برداشته شد باید سپاسگزار باشد. اگر دنیوی به تکلیف خود هم نگاه می‌کند باید بداند در جای دیگری باید به تکلیف خود عمل کند.

برخی مدیران برای ماندن در پست‌هایشان دست و پا می‌زنند

این مدیر تئاتری با بیان اینکه بنده مدیرکل اول و آخر نیستم و پیش از من مدیران بسیاری آمدند و بعد از من نیز خواهند آمد، تصریح کرد: وقتی معاون محترم هنری بخواهد با او همکاری داشته باشم بنده مطیع هستم ولی اگر بخواهد با مدیر دیگری کار کند بنده مطیع هستم و بدون هیچ دست و پا زدنی در جای دیگری به تکلیف خود عمل خواهم کرد. برخی مدیران دست و پا می‌‍زنند و به هر فردی متوسل می‌شوند بیانگر این شرایط است که یا منافع بزرگی را از دست داده‌اند و یا می‌خواهند منافع جدیدی را به دست بیاورند. در غیر اینصورت چه کسی حاضر می‌شود به یک فرد مسلمان توهین کند.

وی با اشاره به گفتگوهای انجام شده برخی هنرمندان تئاتر خیابانی و مدیر سابق دفتر تئاتر خیابانی در یک رسانه رسمی مبنی بر اینکه آمار ارائه شده برای اجراهای تئاتر خیابانی در نقاط مرزی جعلی است، یادآور شد: مدیران‌کل ارشاد استان‌ها آمار ارائه شده را تأیید کردند ولی باز هم بنده جوابی بابت اظهار نظران این دوستان ندادم. در عین حال نمی‌دانم که به آن رسانه محترم نیز که چنین گفتگوهایی را منتشر می‌کند، چه بگویم. سه بار با مدیرعامل محترم آن رسانه نیز صحبت کردم که در بخش هنری روند در پیش گرفته شده درست نیست.

منافع ملی را به منافع شخصی نفروشیم

آشنا در ادامه سخنان خود گفت: وقتی خبر تحریم جشنواره تئاتر فجر و تئاتر مریوان توسط برخی گروه‌ها در آن رسانه وزین منتشر شد این سؤال برای من پیش آمد که چرا باید این رسانه رسمی در شرایط سیاسی فعلی کشور خبر تحریم جشنواره فجر که جشن پیروزی انقلاب است و جشنواره تئاتر مریوان که در منطقه صفر مرزی برگزار می‌شود و نشان از آرامش و صلح در نقاط مرزی است، منتشر کند؟ فرض کنیم که اصل خبر درست باشد که اینگونه نیست، اما با همین فرض نیز رسانه رسمی کشور باید چنین خبری را بزند و شانتاژ کند که برخی جشنواره‌های داخلی را تحریم کرده‌اند و باعث سوءاستفاده فرصت طلبان شود؟ چنین اخباری برای منافع ملی ما مناسب است؟ این خبرگزاری منافع فردی را به منافع ملی ترجیح داده است.

این مدیر هنری افزود: اگر خبرنگاری به یک جشنواره یا رویداد دعوت نشد نباید آن جریان را زیر سؤال ببرد. اگر خبرنگاری با یک گروه کار می‌کند نباید کل صفحه هنری رسانه‌اش را به آن گروه اختصاص دهد. آیا تنها یک رسانه رسمی در کشور است که اطلاعات و دغدغه لازم را نسبت به تئاتر خیابانی دارد که تمامی اخبار و گفتگوهای مربوطه در این زمینه با این رسانه انجام می‌شود و دیگر خبرگزاری‌ها چنین اطلاعات و دغدغه‌ای را ندارند؟


مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به خبری که پیش از این در رسانه مدنظر مبنی بر سفر برخی افراد به جشنواره تئاتر آوینیون منتشر شد، بیان کرد: وقتی قرار است برخی از افراد به جشنواره آوینیون بروند خبری در همین رسانه محترم منتشر می‌شود که شأن دکتر براهیمی را در حد یک کارشناس نزول می‌دهد و عملکرد آقای مهدی شفیعی را که کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است زیر سؤال می‌برند. آقایان امیرنیا و طرخان نیز شناخت از تئاتر دارند و دکتر عالی‌زاد نیز دبیر جشنواره تئاتر فجر است اما در خبر مذکور شأن تمام این عزیزان زیر سؤال برده شد.

نقد خوب است به شرط اینکه افترا و توهین نباشد

آشنا ادامه داد: همچنین گفتگوهایی در این خصوص با هنرمندان گرفته می‌شود و در این گفتگوها عنوان می‌شود که مدیران به آوینیون برای خوشگذرانی می‌روند. خوشگذرانی در ادبیات ما معنایی دارد و خوشگذرانی در خارج از کشور نیز معنایی دارد. وقتی مدیران و چهره‌هایی که قصد رفتن به آوینیون را دارند خانواده شهید و یا جانباز هستند استفاده از این ادبیات خوشایند نیست. نقد خوب است به شرطی که با توهین و افترا همراه نباشد. همه حق دارند نقطه نظرات خود را ارائه بدهند اما کسی حق ندارد به دیگران توهین کند. آن رسانه محترم باید یک بازنگری در عملکرد خود در بخش هنری داشته باشد.

این مدیر فرهنگی و هنری تأکید کرد: و اما اصل خبر تحریم جشنواره‌های تئاتر فجر و مریوان کذب است و از چند هنرمندی که نام‌شان در این تحریم برده شده اعلام کرده‌اند که از این خبر اطلاع نداشتند و در این تحریم شرکت نکرده‌اند. ضمن اینکه وقتی فراخوان منتشر می‌شود و گروه‌ها طبق فراخوان شرکت می‌کنند و آثارشان داوری و نتایج اعلام می‌شود، دیگر تحریم معنا ندارد. اینکه در تغییر دولت و مدیران چنین بحثی مطرح می‌شود بیانگر خواسته‌ها و مقاصد دیگری است. برخی از این افراد نه در جشنواره تئاتر مریوان و نه در جشنواره تئاتر فجر اثری را ارائه نداده‌اند و برخی نیز در جشنواره‌ها حضور دارند، پس این تحریم چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

وی درباره نقدهای وارده به داوری‌های انجام شده در مرحله انتخاب جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یادآور شد: دوستانی که به داوری‌های جشنواره‌های تئاتر خیابانی مریوان و فجر اعتراض دارند نیز این را بدانند که آثار از طریق کدگذاری و بدون ذکر نام هنرمند مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

ابایی ندارم رقم قراردادها را اعلام کنم

آشنا با اشاره به اینکه برخی از افرادی که در خبر منتشر شده نام‌شان برده شده با ما تماس گرفتند و اعلام کردند که اصلا در این ماجرا حضور نداشته‌اند، توضیح داد: در طول سه سال گذشته دریافتی‌های این دوستان نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر خیابانی مشخص است. بحث بنده این است که باید به تمامی هنرمندان توجه شود و منفعت طلبی و تمامیت خواهی زیبنده نیست. ابایی ندارم که بخواهم اعداد و ارقام و قراردادها را اعلام کنم. من نمی‌گویم که نمره شهرام نوشیر 20 است ولی به سلامت کاری و اخلاقی او باور دارم و می‌دانم که اهل باندبازی نیست. حال اگر بی‌تدبیری، کم‌کاری و ضعفی هم باشد از طریق گفتگو باید آن را حل کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره ماندن یا رفتن خود در این مرکز هنری تأکید کرد: بنده بارها تأکید کرده‌ام که برای آمدن به اداره‌کل هنرهای نمایشی یک دقیقه وقت نگذاشتم و برای رفتن از اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز یک دقیقه وقت نمی‌گذارم و به هیچ کسی هم نمی‌گویم که برای ماندن سفارش بنده را بکند. اما تا زمانی که هستم به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنم که گویا 20 سال قرار است کار کنم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که بنده در اداره‌کل هنرهای نمایشی هستم اجازه هیچ باندبازی را به فرد یا گروهی نمی‌دهم و اجازه کار به تمام گرایش‌ها داده می‌شود و اگر نوبت به برخی نمی‌رسد به خاطر کمبود امکانات ما است.

آشنا درباره دلایل شفاف‌سازی خود درباره خبر منتشر شده از سوی چند هنرمند تئاتر خیابانی توضیح داد: آنقدر رسانه‌های مختلف تماس گرفتند که قضیه تحریم چیست باعث شد تا این شفاف‌سازی را انجام دهم. این دوستان که این نامه را نوشتند یک بار هم به دفتر بنده برای گفتگو نیامدند. بنده شفاهی و مکتوب به معاون محترم هنری در این خصوص پاسخ دادم. بنده مدیریت آقای نوشیر را قبول دارم اما اگر در روند کار ضعف و اشکالی وجود دارد افراد می‌توانند به بنده یا معاون وزیر شکایت کنند. نه اینکه بدون طی کردن روال مناسب به صورت رسانه‌ای موضوع را مطرح کنند.

نگذاریم بی اخلاقی‌ها هنجار شود

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: قطعا اگر بنده توفیق خدمت پیدا کنم در بعضی جاها رویکردها تغییر پیدا خواهد کرد و برخی مبانی را با مشورت با معاون محترم هنری و وزیر محترم ارشاد ایجاد و پیش می‌بریم. نه تنها تئاتر خیابانی همه لایه‌های کار ما قابل نقد است. من از نقد هراسان نیستم بلکه از چگونه نقد کردن و از بیراهه رفتن بیزار هستم و این خوب نیست که این بی اخلاقی‌ها هنجار شود. اگر کسی باندبازی کند تحمل نمی‌کنم و با او برخورد می‌کنم.

طبق اعلام اداره‌کل هنرهای نمایشی مهدی حبیبی (گروه تئاتر سپید و سیاه) مدعی است که از امضا کنندگان نامه مذکور نبوده است و مختار محمدی (سرپرست گروه تئاتر شین مریوان)، کژال راستبین (سرپرست گروه تئاتر ریگان) و عزیز زادسر (سرپرست گروه تئاتر اهورا) برای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آثاری را ارائه داده‌اند.