برخی مجامع سینمایی در راستای حمایت از اوکراین خواستار صلح و خروج نیروهای روسی از این کشور شده‌اند و برخی دیگر از مجامع هنری مهم نیز با تحریم علیه روسیه مخالفت کرده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: مجامع مختلف سینمایی واکنش‌های متفاوتی به واکنش در قبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین نشان داده‌اند.

در حالی که اوکراین به عنوان کشور مهمان جشنواره فیلم استکهلم انتخاب شد، لوکارنو و گلاسکو قصد ندارند به تحریم بپیوندند.

اوکراین به عنوان کشور مهمان جشنواره فیلم استکهلم ۲۰۲۲ دعوت شده و اولگ سنتسوف کارگردان «کرگدن» قصد دارد در این جشنواره حضور یابد. این جشنواره از ۹ نوامبر شروع می‌شود و جشنواره استکهلم قصد دارد تا از این کارگردان اوکراینی که سال پیش جایزه بهترین فیلم این جشنواره را دریافت کرد و به دلیل شیوع کرونا نتوانست در آن حضور یابد امسال تجلیل کند. «کرگدن» دنیای جنایتکاران اوکراین را در دهه ۱۹۹۰ به تصویر کشیده است.

سنتسوف که اکنون برای دفاع از کشورش در کنار برخی دیگر از فیلمسازان در خط مقدم جبهه حضور دارد در بیانیه‌ای از این دعوت تشکر کرد.

این جشنواره همچنین تاکید کرد هیچ فیلمی که با بودجه دولتی روسیه ساخته شده باشد امسال در این جشنواره جایی نخواهد داشت.

در همین حال اتحادیه فیلمسازان اوکراینی به سرعت در کمپینی بسیج شده‌اند تا از ورود روسیه به خاک کشورشان فیلم‌های مستند تهیه کنند. برای این کار برخی در مناطق مقدم جبهه و در گوشه و کنار شهر در حال فیلمبرداری هستند و برخی دیگر نقش پشتیبانی موارد ضروری را برعهده دارند.

داریا باسل که فیلم اخیرش با عنوان «خانه‌ای ساخته شده از تراشه‌ها» دو ماه پیش برنده جایزه کارگردانی جشنواره ساندنس شد از جمله افرادی است که در این زمینه فعالیت می‌کند. وی گفت ۹۰ درصد فیلمسازان اوکراینی اکنون یا در کی‌یف هستند یا در شرق کشور و در حال فیلمسازی از این فاجعه انسانی هستند. پشتیبانی فیلمسازان از غذا تا جلیقه ضدگلوله و بنزین را دربرمی‌گیرد.

ماکسیم چمرکوفسکی چهره مشهور «رقص با ستاره‌ها» از جمله هنرمندان اوکراینی است که قصد دارد از اودسا خارج شود. وی در اینستاگرام گفت در حال خروج از کشور است چون همه جا جنگ است و یک بار در خیابان دستگیر شد اما همه چیز به خیر گذشت.

از سوی دیگر غرفه روسیه در دوسالانه ونیز نیز در پاسخ به فراخوان بایکوت روسیه تشکیل نمی‌شود. چند تن از هنرمندان تجسمی روسی نیز اعلام کردند از حضور در این جشنواره کنار می‌کشند زیرا با هر نوع جنگی مخالف هستند.

از سوی دیگر جشنواره لوکارنو دیروز دوشنبه اعلام کرد که در دوره بعدی خود که ماه آگوست (مرداد) برگزار می‌شود فیلم‌های روسی را به نمایش می‌گذارد.

جشنواره مشهور سوییسی صریحاً اعلام کرد قصد تحریم فیلم‌های روسی را ندارد. در این بیانیه آمده است: جشنواره فیلم لوکارنو از آزادی بیان و هنر در همه اشکال آن حمایت می‌کند و از آنجا که سینما خود صدایی برای حمایت از خلاقیت در همه کشورهاست، قصد ندارد این تحریم را اجرا کند.

جشنواره فیلم گلاسکو که در ماه مارس برگزار می‌شود نیز تصمیم گرفته تا دو فیلم روسی را در فهرست ۲۰۲۲ خود قرار دهد که شامل «بدون نگاه به پشت سر» ساخته کریل سولوکوف و «اعدام» لادو کواتانیا می‌شود.

به نظر می‌رسد جشنواره‌های ونیز و کن در حال بررسی موضع خود و در انتظار تصمیم نهایی و دستورالعمل اتحادیه اروپا هستند.

در عین حال نتفلیکس اعلام کرده کانال‌های خبری و تبلیغاتی رایگان روسی را که قرار بود پخش کند، ارایه نمی‌کند. طبق قراردادی که دسامبر ۲۰۲۱ بین نتفلیکس و روسیه به ثبت رسید نتفلیکس با توجه به بالا رفتن حجم اشتراک خود در روسیه ملزم شد که ۲۰ کانال خبری، ورزشی و سرگرمی روسی را به صورت رایگان ارایه کند. یکی از سخنگویان نتفلیکس گفته با توجه به شرایط پیش آمده برنامه‌ای برای پخش کانال‌های همسو با کرملین ندارد. برمبنای قانون باید از اول مارس این کانال‌ها به صورت رایگان از سوی نتفلیکس هم در دسترس باشند.