ابراهیم پشت‌کوهی در آستانه اجرای نمایش جدیدش گفت: ویژگی پژمان جمشیدی این است که ادعایی ندارد و تئاتری‌ها باید از اخلاق او یاد بگیرند.

 پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان و نمایشنامه‌ نویس که نمایش «وقتی برگردیم دوپای آویزان مانده است» را در تالار حافظ به صحنه خواهد برد درباره دلیل حضور پژمان جمشیدی به عنوان بازیگر در این نمایش با بیان این مطلب، عنوان کرد: من سال‌هاست که با گروه کار می‌کنم و کار گروهی برایم اهمیت زیادی دارد. در این کار هم تمام بازیگران با انرژی و عشق زیادی کار کردند. قبل از اینکه پژمان جمشیدی به کار ما اضافه شود چندین بازیگر دیگری که فکر می‌کنند اسم و رسمی دارند، آمدند ولی دیدم که صداقت و راستگویی در حال فراموشی است.

او ادامه داد:‌ کسانی آمدند حرف‌هایی زدند و گفتند که تو بهترین هستی و ما عاشق کار کردن با تو هستیم. اما وقتی یک پیشنهاد چرب و نرم‌تر پیدا کردند به شکل کاملا مبتدیانه و فارغ از مسائل اخلاقی از کار کنار رفتند اما پژمان جمشیدی با من صحبت کرد، واقعا نکته‌ای را گفت که من فکر می‌کنم بقیه تئاتری‌ها باید یاد بگیرند. او به من گفت که خواهش می‌کنم دستمزدی که برای من در نظر گرفتی را برای سایر بچه‌های گروه تقسیم بکن. واقعا این حرف بسیار برای من ارزش دارد.

پشت کوهی اضافه کرد: اصول اخلاقی که برای من مهم است در پژمان جمشیدی وجود دارد. او از هر جایی که آمده این اصول اخلاقی را با خود به تئاتر آورده است. شخصی آمده و می‌گوید من در سطح عزت‌الله انتظامی هستم و باید در آن سطح دستمزد بگیرم. مطمئنا با این ویژگی‌های اخلاقی که از پژمان جمشیدی دیدم برای کارهای بعدی‌ام از او دعوت می‌کنم.

سرپرست گروه تئاتر«تی‌تووک» در پاسخ به سوالی دیگر در این رابطه افزود: مهمترین ویژگی پژمان جمشیدی این است که ادعایی ندارد اما چون اسمش پژمان جمشیدی است، یکسری حرف‌ها مطرح می‌شود، در حالیکه اگر خوب بازی کنی دیگر مهم نیست که چه کسی هستی. ما بازیگران تئاتری داریم که 30 سال کار کرده‌اند اما هنوز ایستادن در صحنه را بلند نیستند. من به شدت از حضور پژمان جمشیدی در این کار استقبال می‌کنم. حضور او در این کار کاملا پخته و باتجربه است. اگر حضور او می‌تواند تماشاگران دیگری را به تئاتر اضافه کند من بسیار خوشحال می‌شوم.

ابراهیم پشت کوهی که در نشست رسانه‌ای نمایش «وقتی ما برگردیم دو پای آویزان مانده است» که (امروز 19 آبان در تالار وحدت برگزار شد) صحبت می‌کرد، یادآور شد: این نمایش را برای اولین‌بار در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر اجرا کردیم و پس از 16 سال امسال فرصت اجرای عمومی آن پیدا شد و قرار است فردا مراسم افتتاحیه نمایش‌مان برگزار شود.

او ادامه داد: 16 سال پیش فردی که مسئول مرکز هنرهای نمایشی بود صحبتی را مطرح کرد و به ما گفت همین که کار شما به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است اتفاق مهمی است، چرا که ما در آن زمان سن و سالی نداشتیم و خیلی‌ها نسبت به اینکه یک جوان شهرستانی کارگردانی اول را گرفته است، معترض بودند.

این کارگردان اضافه کرد:اجرای جدید مان نسبت به اجرای قدیم به اندازه تعداد این سال‌ها تغییر کرده ولی ساختار کلی‌اش را حفظ کرده است و دو شخصیت عروس و داماد که در اجرای قبل حضور نداشتند، به نمایشنامه اضافه شده است.

پشت کوهی با اشاره به برخی جنبه‌های تکنیکی و فرمی در نمایش‌هایش توضیح داد: تئاتر از نظر ما یک سری امکاناتی دارد که شکل‌های دیگر هنر آن را ندارد. بزرگان تئاتر این موضوع را مطرح کردند که تئاتر هنری برای شنیدن نیست و حتی هنری برای دیدن و شنیدن هم نیست بلکه تئاتر هنری برای تمام حواس آدمی است. کاری که من در کارهایم به دنبال آن هستم اینکه از حواس مختلف تماشاگر استفاده کنم.

 

کارگردان نمایش «مثل آب برای شکلات» در ادامه درباره حضور دو شخصیت عروس و داماد گفت: ما در طی اجراهایمان از ایده‌ای استفاده کردیم، اینکه در تعدادی از اجراها شخصیت عروس حضور داشته باشد و در تعدادی دیگر شخصیت داماد و در اجرای پایانی هر دو حضور داشته باشند. سعی کردیم بتوانیم با این فرم‌ها بازی کنیم. من فکر می‌کنم که تئاتر هر لحظه باید تماشاگرش را غافلگیر کند چرا که اگر تئاتر غافلگیری نداشته باشد پس چه چیزی باید داشته باشد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره ارتباط فرم و مضمون نمایش‌اش توضیح داد:هر نمایشی باید یک اتفاق را در جهان تئاتر رقم بزند. فرمالیست‌ها معتقدند فرم و محتوا دو روی یک سکه هستند. مطمئنا باید برای حرفی که می‌خواهیم بزنیم ظرف مناسبی را در نظر بگیریم. ما همیشه سعی می‌کنیم در کارهایمان با فضایی تازه وارد شویم و تجربه‌های تازه داشته باشیم چون نمی‌خواهیم خودمان را در فرم‌های محدود نگه داریم. در این نمایش هم واقعا لحظات بدیع و تازه‌ای وجود دارد که برای خودمان واقعا جذاب است.

همچنین پژمان جمشیدی که نقش داماد را در این نمایش ایفا می‌کند با بیان اینکه با سردرد در این نشست حاضر شده است گفت: افتخاری است که با ابراهیم پشت کوهی کار می‌کنم، او از معدود آدم‌هایی در تئاتر است که همه از او تعریف می‌کنند،وقتی پیشنهاد بازی در این نمایش را به من دادند با سر آمدم، واقعا در این کار معنی بازیگری تئاتر را بیشتر متوجه شدم.

همچنین الهام شعبانی بازیگر نقش عروس و طراح لباس این نمایش گفت: من نقش «روح عروس» را بازی می‌کنم که در اجرای 15 سال پیش اصلا وجود نداشت. من ابتدا در این کار به عنوان طراح لباس اضافه شدم و بعد به آقای پشت‌کوهی پیشنهاد دادم این نقش را بازی کنم واقعا حضور در این کار بسیار برایم جذاب بود.

در بخش دیگری سایر بازیگران نمایش در صحبت‌هایی کوتاه از حضور و تجربه‌شان در این نمایش گفتند.

نمایش «وقتی برگردیم دو پای آویزان مانده است» اجرای خود را از 20 آبان ساعت 18/30 در تالار حافظ آغاز می‌کند.