امیرحسین قهرایی با اشاره به اینکه تکنولوژی و دانش کافی برای ساخت انیمیشن‌های باکیفیت در سطح آثار هالیوودی در ایران وجود دارد،‌ تأکید کرد: مشکل اصلی ما در هزینه‌های بالا برای خروجی گرفتن از انیمیشن‌های تولید شده است.

چارسو پرس: امیرحسین قهرایی (کارگردان سینما) که این روزها فیلم سینمایی «بازیووو» را در سینماهای کشور در حال نمایش دارد، به خبرنگار ایلنا گفت: کودکان امروز به طور مستقیم با تکنولوژی CGI در ارتباط هستند و بازی‌های کامپیوتری و فیلم‌های فانتزی مثل «مرد عنکبوتی» یا انیمیشن‌هایی مثل «داستان اسباب‌بازی‌ها» از اصلی‌ترین محصولات سرگرمی کودکان ما به حساب می‌آیند و نمی‌توان این نسل را با آثار رئال سرگرم کرد. آن‌ها همراه شدن با تصورات فانتزی را تجربه کرده‌اند و آثاری را دوست دارند که بتواند آن‌ها را در دنیای فانتزی غرق کند.

قهرایی خاطرنشان کرد: افراد متخصص بسیاری در کشور ما هستند که بتوانند جلوه‌های ویژه بصری و حتی انیمیشن‌های سه بعدی با کیفیتی در سطح سینمای هالیوود بسازند. نابغه‌هایی که می‌توانند خیلی خوب انیمیشن‌های سه‌بعدی بسازند اما اگر این اتفاق در کشور ما رخ نمی‌دهد دلیلش به‌ عدم توانایی کامپیوترهای ما برای استخراج تصاویر ساخته شده است. در واقع مشکل ما به «رِندِر» تصاویر مربوط می‌شود، یک کامیپوتر اگر بخواهد یک فریم از انیمیشنی سه بعدی را اصطلاحاً «رندر» بگیرد، ممکن است یک هفته طول بکشد و به همین دلیل در هالیوود «رندر فارم» درست کرده‌اند به این معنی که هزاران کامپیوتر را به هم متصل کرده‌اند تا خروجی گرفتن برای یک انیمیشن که ممکن است چند ماه طول بکشد را در چند ساعت انجام بدهد. مشکل ما عدم وجود همین امکانات برای خروجی گرفتن است که باعث می‌شود که یا کیفیت پایین بیاید یا اصلاً کسی سراغ این حرفه نرود.

وی افزود: قطعاً برای یک سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد یک «رندر فارم» تهیه کند. در آمریکا اگر سرمایه‌گذارها هزینه بالایی برای انیمیشن‌ها دارند، به این موضوع مربوط می‌شود که یک فیلم آن‌ها را شاید بالای چند میلیون نفر ببینند و بازگشت سرمایه تا حد زیادی امری قطعی است اما در کشور ما که به احتمال زیادی هر فیلم ممکن است شکست بخورد، منطقی برای هزینه‌های بالا وجود ندارد. ما در فیلم «بازیووو» سعی کردیم هزینه‌ها را بسیار کاهش دهیم و در نهایت مجبور بودیم که کیفیت را در سطحی داشته باشیم که بتوانیم تخیل کودک را درگیر کنیم وگرنه با تجهیزات موجود برای خروجی گرفتن نیاز به سرمایه و زمان بالایی داشتیم.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: برای ساخت فیلم‌هایی که جلوه‌های ویژه انیمیشنی در آن بسیار استفاده می‌شود لازم است که علاوه بر کارگردان دیگر عوامل نیز شناخت کافی درباره جهان کامپیوتری داشته باشند. فیلمبردار فیلم سینمایی «بازیووو» سهیل نوروزی بود که خود شناخت بالایی از جلوه‌های ویژه کامپیوتری دارد. بخش اعظمی از این فیلم به صورت کوروماکی فیلمبرداری شده است و خوشبختانه از نتیجه کار رضایت دارم.

قهرایی درباره الگو گرفتن از دیگر فیلم‌های سینمایی در ساخت فیلم «بازیووو» گفت: قطعاً نویسنده این فیلم از آثاری از این دست الگو گرفته است. به عنوان مثال فیلمی بود که یک پسر بچه با ریموت کنترلی که داشت کارهای خاصی در دنیای واقعی می‌توانست انجام دهد. نمی‌توان ادعا کرد که ایده «بازیووو» تازه و جدید است اما نمی‌توان ایده و الگو گرفتن را نقطه ضعف دانست، اتفاقاً روند تکامل با الگو گرفتن از افرادی شکل می‌گیرد که در گذشته دست به تجربه‌هایی مشابه زده‌اند. قطعاً ایده گرفتن را نمی‌توان کپی دانست و ما با الهام گرفتن از یک ایده جزئیاتی در فیلم داریم که مختص «بازیووو» است.

این کارگردان درباره آموزنده بودن فیلم‌های کودک گفت: تا جایی که یک فیلم محتوای مخربی ارائه ندهد و برای کودکان بدی‌ها را بد و خوبی‌ها را خوب نشان دهد کافی است و مخاطب خودش می‌تواند باقی مسائل را مورد تحلیل قرار دهد. در «بازیووو» هم ما چنین رویکردی داشتیم، خیلی درگیر مفاهیم و محتواهای عجیب و تلاش برای آموزنده بودن، نشدیم و اولویت ما سرگرم کردن بود و سعی داشتیم کودکان را وارد دنیای فانتزی کنیم.

وی درباره نقش بازی‌های کامپیوتری در زندگی امروز کودکان اظهار داشت: در ساخت فیلم «بازیووو» ما پژوهش فراوانی داشتیم. زمانی که فیلمنامه این اثر در دست نگارش بود به همراه سلمان خورشیدی و میثم معراجی به گیم‌سنترهای مختلف می‌رفتیم و هیجان و درگیری کودکان با بازی‌ها را از نزدیک دنبال می‌کردیم. دنیای گیم می‌تواند فضای جذاب و زیبایی باشد. بازی‌های کامپیوتری ما را برای دقایقی از جهان واقعی جدا کرده و وارد جهانی فانتزی می‌کند و این تجربه فوق‌العاده‌ای است. امروز بازی‌های کامپیوتری در زندگی کودکان نقش دارند و بخش اعظمی از تفریح و سرگرمی کودکان به این شکل است. ما تحقیقات زیادی برای شناخت این دنیای تازه و ارتباط کودکان با آن داشتیم.

قهرایی درباره انتخاب بازیگران فیلم گفت: بازیگران از سوی میثم معراجی که سال‌ها در سینما مدیر تولید بوده، صورت گرفت و من فقط رضا شفیعی جم را انتخاب کردم. معراجی شناخت خوبی درباره بازیگران داشت و می‌دانست که کودکان با چه بازیگرانی می‌توانند ارتباط برقرار کنند. نکته جالب درباره فیلم «بازیووو» این است که در ابتدا قرار بود شخصیت ماکان یک مرد مسن و خاله هم قرار بود که مادربزرگ باشد، ما با فرهاد آئیش برای ایفای نقش ماکان صحبت کردیم اما متأسفانه امکان همکاری فراهم نشد و ما تصمیم گرفتیم شخصیت را جوانتر کنیم و بعد محمدرضا هدایتی این نقش را ایفا کرد.

این کارگردان در پایان درباره شرایط اکران فیلم «بازیووو» اظهار داشت: متأسفانه تعداد سینماهایی که فیلم‌های کودک در آن اکران می‌شود، بسیار اندک است. فیلم‌های سینمایی متعددی در حال اکران هستند که فروش نسبتاً خوبی دارند اما این فیلم‌ها هم تبلیغات مناسب دارند و هم تعداد سینماهای بیشتری به آن‌ها اختصاص داده شده است. متأسفانه فیلم ما در شرایط بدی قرار دارد، تبلیغات مناسبی شاهد نیستیم و تعداد سینماها هم بسیار اندک است. در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که فیلم فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشد اما با در نظر گرفتن این وضعیت و محدودیت‌هایی که وجود دارد فروش قابل قبول و رضایت‌بخشی را شاهد بودیم. «بازیووو» یک فیلم خانوادگی است و قطعاً اگر این فیلم تبلیغات مناسبی داشت و افراد بسیاری از اکران آن با خبر می‌شدند فروش بسیار بالایی شاهد بودیم. سینمای کودک در کشور ما در هیچ زمینه‌ای جدی گرفته نمی‌شود و اکران نیز از این قاعده مستثنی نیست و معمولاً اینگونه فیلم‌ها شانس بالایی برای فروش ندارند.


منبع: خبرگزاری ایلنا