۲۱ شهریور، روزی است که به شکل «سمبلیک» به‌عنوان روز ملی سینما در ایران انتخاب شده است. شاید بتوان گفت سینما مکانی است که در آن افراد با هر سلیقه و تفکری به تماشای داستانی می‌نشیند تا یادآوریشان کند در اطرافشان چه می­‌گذرد. این نامگذاری اما اتفاق مهمی است که به زعم بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان باعث می‌شود تا این هنر مهم به فراموشی سپرده نشود.

چارسو پرس: ۱۲۲ سال پیش مظفرالدین شاه قاجار با همراهی ابراهیم‌خان عکاس‌باشی نخستین دوربین فیلمبرداری را وارد کشور کرد تا ایرانیان نیز از این جادوی هزار جدید بهره ببرند.

طبق پژوهش‌های انجام شده نخستین سالن سینما در بوشهر نیز از سوی مرحوم "حاج یحیی شیرازی" در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی تاسیس شد. اما با وجود این پیشینه درخشان هم اکنون هیچ مکانی با ملاک‌ها و استانداردهای سینما در استان بوشهر فعالیتی ندارد.

اول ایمنی بعد سینما

رئیس حوزه هنری استان بوشهر در گفت­‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سینما در استان ما قدمت دیرینه­‌ای دارد. به دلیل همین حضور بیش از یک قرن سالن‌های سینما در استان، نسل‌های متعدد با این پدیده آشنا هستند.

امید پارسایی‌فر با بیان اینکه در تمام شهرستان‌های استان، سالن‌هایی برای پخش فیلم وجود دارد، افزود:، اما تنها محلی که به سامانه ملی سینمای کشور متصل بوده و ما می‌توانیم به صورت حرفه‌ای آن را سینما تصور کنیم، مجتمع فرهنگی، سینمایی بهمن بوشهر است که میزبان مخاطبان خود در سال‌های اخیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه این بنا در سال ۱۳۴۵ احداث شده است، افزود:  آخرین بازسازی سینما بهمن مربوط به سال‌های۸۱ تا ۸۵ است و هر ساختمانی پس ازسال‌ها فعالیت، برای بررسی روند ایمنی نیازمند تصمیمات جدید است که مدیریت بحران استان ما نیز خواستار تعطیلی این مجتمع سینمایی تا بررسی وضعیت استحکام آن از نظر کارشناسان شده‌اند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر تصریح کرد: تمام مسئولین ارشد استان عزم راسخی دارند تا این قضیه را حل کنند و مطابق با نتایج کارشناسی یا سینما بهمن بلافاصله تعمیر و تجهیز خواهد شد و یا سالن‌هایی که ایمنی دارند بازگشایی می‌شوند تا فاز اجرایی و عمرانی مجتمع بهمن آغاز شود که امیدوایم در دو ماه آینده این سالن پخش فیلم بتواند از نو فعالیت کند.

پردیس سینمایی جایگزینی برای سالن‌های فرسوده

امروزه یکی از نمادهای مهم توسعه یافتگی شهرها وجود سالن‌های سینمایی است. این یک استاندارد در زندگی شهرنشینی و ابزاری برای رشد فرهنگی است. حال برای استانی که بیش از یکـ قرن از سالن‌های سینمایی خاطره و تجربه دارد احداث یک مجموعه مجهز و مدرن تباید امری دور از ذهن تصور شود.

امید پارسایی‌فر می­‌گوید: در حال حاضر که هم تاکید دولت انقلابی و هم مقام معظم رهبری این است که مردم به تماشای فیلم‌های خوب بروند، پس نباید در این شرایط استانمان بدون سینما شود.

وی اظهار کرد: یادمان نرود امسال عوامل فیلم موقعیت مهدی از طرف مقام معظم رهبری مورد تشویق قرار گرفتند و همیشه یکی از افرادی درسطح سیاست کلان کشورمان به سینما تاکید دارند شخص مقام معظم رهبری هستند. چون ایشان روی ارتقای فرهنگی حساسیت بالایی دارند. حال در سالی که فیلم‌های ارزشی، چون موقعیت مهدی و هناس داشتیم خوشایند نیست که بخاطر فرسودگی سینما یا هر دلیل دیگری شاهد تعطیلی و رکود فضای سینمای استان باشیم.

وی گفت: با توجه به شان بالای شهروندان استان باید خدمات دهی در حوزه فرهنگ و سینما افزایش پیدا کند؛ که درتلاشیم بتوانیم سطح کیفی خدمات دهی سالن‌های سینمایی را از لحاظ سمعی و بصری، رفاهی، تفریحی وجانبی ارتقا دهیم.

متولی سینما بهمن می‌افزاید: سالن‌های مجهز و خوبی در سال‌های اخیر در کشور ایجاد شده که ما نیز اگر می‌خواهیم متناسب با نیازها و اقتضائات جامعه نمره قبولی و رضاتمندی را از مخاطبین بگیریم باید به سمت احداث یک پردیس سینمایی مدرن ده سالنه اقدام کنیم که این طرح با جدیت در حال پیگیری است.

سینما، مهمترین دستاورد فرهنگی

شاید سینما موضوع مهمی برای جامعه ایرانی نباشد و درصد بسیار اندکی از مردم سینما بروند پس به‌طور چرا باید این همه هزینه و دردسر را برای حفظ و ایجاد سالن‌های سینما متحمل شد؟

امید پارسایی‌فر معتقد است: همواره دغدغه مهم مدیران فرهنگی کشور و خانواده‌­ها نوع سبکـزندگی جوانان و اجتماع است. اگر دوران حاضر را عصر رسانه و تصویر بدانیم یکی از موثرترین ابزارهایی که می‌تواند روی طیف وسیعی از اجتماع اثر بگذارد، سینماست. وقتی شاهد بزرگ شدن کودکان با شخصیت‌های کارتونی و سینمایی همچون مرد عنکبوتی هستید و یا تکرار دیالوگ‌های سریال‌های تلویزیونی را در بین جامعه می‌شنوید، و الگوبرداری از لباس و پوشش بازیگران را می‌بینید، همه نشان دهنده قدرت سینماست.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر اضافه کرد: اگر بخواهیم برای بهبود وضعیت سبک زندگی خانواده‌ها تلاش کنیم باید از ظرفیت سینما بهره ببریم. همه ما فیلم‌های درخشان تاریخ سینمای کشورمان را به خاطر داریم هیچ کس نمی‌تواند تاثیر فیلم‌هایی مانند "آژانش شیشه‌ای" یا "موقعیت مهدی" را که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد در افزایش نفوذ ضریب دفاع مقدس در جامعه انکار کند.

پارسایی فر با ذکر اینکه مردم باید پدیده سینما رفتن را جدی ببینند، افزود: هر چه فضای حاکم بر تولیدات سینمایی مثبت‌تر باشد عامل انتقال هنجارها و پیام‌های ارزشی است و هم ارتباط داخلی خانواده‌ها را سامان دهی می‌کند و هم اینکه روی نهادهای فرهنگی اجتماعی تاثیر گذار است. پس با افزایش سطح کیفیت آثار سینمایی ابزاری در اختیار داریم که زمینه رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی  و حتی اقتصادی را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی، هنر سینما در کشور رشد بسیار چشمگیری داشته است و شاید مهمترین دستاورد فرهنگی بین المللی، هنر سینما بوده است و کشور ما توانسته در کنار کسب جوایز جهانی، خیلی از پیام‌­های انقلاب اسلامی مانند اصول اخلاقی، صلح دوستی و حمایت از بنیان خانواده را که از شعایر انقلاب اسلامی است از طریق ابزار سینما به دنیا برساند.

وی اضافه کرد: یادمان نرود سالن‌های سینما معیشت گروهی از خانواده‌ها را تامین می‌کنند و واحدهای تجاری پیرامون آنها، شرکت‌های تبلیغاتی، بیلبوردها هم به واسطه سینما در آمد زایی دارند همچنین رسانه‌ها، منتقدان و هنرمندان هم استانی حق دارند که از آخرین آثار سینمایی کشور بهره‌مند شوند.

علت ریزش تماشگران سینما

امید پارسایی‌فر با یاداوری شیوع بیماری کرونا را عامل ضربه به سینما، موسیقی، تئاتر، و سایر تولیدات هنری و فرهنگی کشور بود، می‌افزاید: در کنار تعطیلی سینماها بسیاری از عوامل سینمایی بیکار شدند، تولید کننده­‌ها و سرمایه گذارها یا پا در این عرصه نگذاشتند یا با زیان‌های هنگفتی مواجه شدند.

وی عامل دیگر ریزش مخاطب را ورود و پیدایش رقبای جدید سینما میداند و در ادامه اضافه کرد: قیمت بلیط سینما در کشور ما گران نیست (۲۵هزارتومان) و با وجود سه شنبه‌های نیم بها، انواع تخفیف‌های سازمانی و اکران عمومی، این وجود پلتفرم‌ها و سینمای خانگی است که محیط را برای سینما سخت کرده است و مخاطبین با انبوهی از ذخیره‌های سینمایی آشنا شدند که منجر به تغییر ذائقه آنان شد که خود نیز از طبعات کرونا بود و تماشاگران سالن‌های سینما را شاید به نصف کاهش داد.

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: مخاطب امروز چالش‌ها و تنوع را دوست دارد، مسائل و سوال‌های جدیدی مطرح می‌­کند و اگر سینمای ما نتواند قصه گو باشد و فیلم‌ها بر اساس یک ایده فیلم نامه خوب ساخته نشوند حتی تولید یک فیلم پر رنگ و لعاب هم نمی‌تواند مخاطب را جذب کند.

جای خالی رسانه در بازگشت تماشگران به سینما

امید پارسایی فر تشریح کرد: وقتی به تاریخ سینما نگاه کنیم فیلم‌های موفقی می‌بینیم که موج رسانه‌ای در کنار آن‌ها بوده است. اما متاسفانه در حال حاضر اگر به سایت‌های خبری استان نگاهی بیندازید شاید به ندرت اخبارسینمایی کار شده است. اما پلتفرم‌های خانگی از انتشار اخبار و یا رویدادهای خود در فضای رسانه‌ای دریغ نمی­کنند. پس اگر سینما را با تلوزیون آشتی دهیم و برنامه مستقل سینمایی داشته باشیم و مباحث سینمایی جز سبد خبری روزانه جای گیرد مخاطب به این سمت می‌آید.

سینما سیار، تجربه موفق در مناطق کم برخوردار

رئیس حوزه هنری استان بوشهر می­گوید: از تجربیات خوبی که در استان بوشهر اجرا شد، نمایش فیلم‌های ارزشی مانند " منصور "، " موقعیت مهدی "و " هناس " در مراکز عمومی، مساجد، تکایا و میادین محلی بود که مورد استقبال مخاطبین هم قرار گرفت و نگاهمان این بود که اگر مخاطب بنا به هر دلیلی سمت ما نیاید (بعد مسافت، ذهنیت‌ها و تصورات سالن سینما) فیلم‌ها را در سطح محلات عرضه کنیم. ولی به خاطر شرایط آب و هوایی استان این مجال کمتر است، باید بپذیریم که هر استانی چالش‌های خودش رو دارد که باید مطابق همان عمل کنیم.

پارسایی فر در پایان گفت: باید هرچه سریع‌تر سینمای بوشهر را بنا به دلایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فعال کنیم که این اولین مطالبه من در روز سینما است و امیدواریم با همراهی مسئولین استان، مجتمع سینمایی بهمن بوشهر به روزگار رونق خود بازگردد.


منبع: خبرگزاری ایسنا