به بهانه‌ی اکران موفق انیمیشن «گربه‌ی چکمه‌پوش؛ آخرین آرزو» در این مطلب ۱۰ گربه‌ی انیمیشنی در فیلم‌های بلند را نام بردیم که هرکدام به دلیلی معروف شده‌اند.

چارسو پرس: گربه‌ها از محبوب‌ترین حیوانات خانگی در جهان محسوب می‌شوند. آن‌ها که از غرب آسیا و شمال آفریقا سر و کله‌شان پیدا شده، هزاران سال است که به لطف خزهای براق، شخصیت‌های جذاب و مهارتشان در کشتن گونه‌های مختلف آفات به یک همنشین دوست‌داشتنی برای انسان‌ها تبدیل شده‌اند. در بسیاری از اسطوره‌ها و افسانه‌ها نیز خدایان و شخصیت‌های برجسته به صورت گربه‌ تصویر شده‌اند. به بهانه‌ی اکران موفق انیمیشن «گربه‌ی چکمه‌پوش؛ آخرین آرزو» در این مطلب ۱۰ گربه‌ی انیمیشنی در فیلم‌های بلند را از بدترین تا بهترین نام بردیم که هرکدام به دلیلی معروف شده‌اند.

ظهور سینما باعث شده است که شخصیت‌های گربه‌ای با ویژگی‌های مثبت و منفی فراوانی خلق شوند. خاطره‌انگیزترین آن‌ها از دنیای انیمیشن‌ها می‌آیند، جایی که انیماتورها می‌توانند با استفاده از طراحی دستی و رایانه‌ای حرکات ظریف و شخصیت‌های عجیب گربه‌ها را به خوبی ثبت کنند.

۱۰. گربه چشایر در انیمیشن «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice in Wonderland)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۱۹۵۱
  • صداپیشه: استرلینگ هالووی

در سرزمین آشفته‌ی عجایب، همه حداقل کمی دیوانه‌اند. دیوانه‌ترین شخصیت هم چشایر است، یک گربه‌ی انیمیشنی با راه راه سرخابی که قادر است به میل خود ناپدید و دوباره ظاهر شود. این گربه‌ی دیوانه، از شیطنت کردن لذت می‌برد و می‌تواند هم مانع و هم کمک به یک مسافر گمشده باشد.

گربه چشایر یکی از مفهومی‌ترین شخصیت‌هایی است که در انیمیشن‌های دیزنی خلق شده است. لبخند نمادین او به لطف قدرت‌ غیب شدنش، منجر به بوجود آمدن لحنی ترسناک و در عین حال عجیب می‌شود. اسطوره‌ی دیزنی استرلینگ هالووی با صداپیشگی خود، این گربه‌ی انیمیشنی را به عنوان موجودی که از کوچک‌ترین چیزها لذت می‌برد، به شخصیتی به‌یادماندنی و نمادین تبدیل کرده است.

۹. کلویی در انیمیشن «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (The Secret Life of Pets)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۲۰۱۶
  • صداپیشه: لیک بل

داستان این انیمیشن درباره‌ی گروهی از حیوانات خانگی است که در یک ساختمان زندگی می‌کنند و پیوند نزدیکی با هم دارند. هنگامی که یکی از سگ‌ها به نام مکس، گم می‌شود، سایر حیوانات خانگی گروه تصمیم می‌گیرند به دنبال او بگردند و در ادامه ماجراجویی دیوانه کننده‌ای شکل می‌گیرد. یکی از شخصیت‌های جالب این انیمیشن گربه‌ای چاق و مغرور به نام کلویی است. این گربه‌ی خاکستری به شکلی طراحی و شخصیت‌پردازی شده است که تمام رفتارهای یک گربه را به شکلی اغراق‌آمیز به تصویر بکشد.

۸. دوشس در انیمیشن «گربه‌های اشرافی» (The Aristocats)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۱۹۷۰
  • صداپیشه: اوا گیبور

در انیمیشن «گربه‌های اشرافی» دوشس، حیوان خانگی محبوب مادام آدلاید بونفامیل، با صاحبش و سه فرزندش، ماری، برلیوز و تولوز، در فرانسه و در شهر پاریس زندگی می‌کند. وقتی بونفامیل تصمیم می‌گیرد که پس از مرگ میراث خود را به گربه‌هایش بسپارد، خدمتکار حریص او سعی می‌کند گربه‌ها را از بین ببرد، تا نفر بعدی باشد که میراث زن به او می‌رسد. دوشس که در حومه‌ی شهر رها شده بود، کمک گربه‌ای به نام توماس اومالی را برای بازگشت به خانه می‌پذیرد.

دوشس ممکن است یکی از بهترین شخصیت‌های گربه قبل از ظهور انیمیشن‌های کامپیوتری باشد. او که توسط چندین هنرمند تصویرگر دیزنی خلق شده است، با ظرافت و متانت خاصی حرکت می‌کند که مناسب یک حیوان خانگی اشرافی است. آن‌سوی ظاهر زیبا و باوقار او، یک روح مهربان و دلسوز وجود دارد که عشق فراوانی را بین فرزندان، صاحبش و غریبه‌ها به اشتراک می‌گذارد.

۷. دراگون در انیمیشن «راز نیمح» (The Secret of NIMH)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۱۹۸۲
  • صداپیشه: فرانک واکر

در انیمیشن «راز نیمح» هر حیوانی که نزدیک مزرعه‌ی فیتزگیبون‌ها زندگی کند، در معرض خطر گربه‌ای خبیث به نام دراگون قرار دارد. با وجود نیمه‌کور بودن، دراگون یک شکارچی چابک است که از تلاش برای شکار پرندگان در حال پرواز لذت می‌برد. او همچنین در به دام انداختن موش مهارت دارد و آخرین قربانی او، جاناتان، همسر خانم بریزبی است.

همه چیز درباره‌ی دراگون به شکلی طراحی شده است که مطابق با نام او (اژدها) باشد. در نگاه قهرمان موش داستان ما، او سریع، شرور، و غیرقابل تسخیر است. او اولین نمونه از چند گربه‌ی ترسناکی است که توسط دان بلاث ساخته شده است.

۶. تایگر در انیمیشن «یک موش آمریکایی» (An American Tail)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۱۹۸۶
  • صداپیشه: دام دلوییس

در انیمیشن «یک موش آمریکایی» موش‌های مهاجری که برای زندگی بهتر به شهر نیویورک می‌رسند، طعمه‌ی گروهی از گربه‌ها می‌شوند که موش‌ها را مورد آزار قرار می‌دهند، از آن‌ها اخاذی کرده و آن‌ها را می‌کشند. در میان اعضای این گروه تایگر، گربه‌ای مهربان و خوش‌قلب حضور دارد که فقط با گروه همراه می‌شود زیرا جایی برای رفتن ندارد. وقتی او از وضعیت اسفبار موشی به نام فیول ماوسکوویتز مطلع می‌شود، آن دو با هم دوست می شوند و تایگر هر کاری که از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد تا به او برای پیدا کردن خانواده‌اش کمک کند.

تاثیر تایگر در داستان «یک موش آمریکایی» زیاد نیست، اما به لطف صداپیشگی دام دلوویس، به عنوان یکی از شخصیت‌های به‌یادماندنی‌ فیلم‌های دان بلاث باقی مانده است.

۵. ساویر در انیمیشن «گربه‌ها نمی‌رقصند» (Cats Don’t Dance)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۱۹۹۷
  • صداپیشه: جزمین گای

ساویر یک گربه‌ی انیمیشنی رقصنده و یک خواننده‌ی با استعداد است که به امید بازیگر شدن به هالیوود آمده. متاسفانه به حیوانات فقط نقش‌های کوچک داده می‌شود، بنابراین بهترین شغلی که ساویر می‌توانست به دست آورد، منشی یک مامور در میان سایر بازیگران بود. این باعث شد تا ساویر نسبت به تجارت سینما و دنبال کردن رویاهایش تلخ و بدبین شود.

در حالی که شخصیت اصلی، دنی، بسیار خوش‌بین است، ساویر نگاهی سخت و واقع بینانه به کسی است که تمام امید خود را از دست داده. جزمین گای ناامیدی و همچنین خوش‌بینی که با گذشت زمان بوجود می‌آید را به خوبی در این شخصیت اجرا می‌کند.

۴. گربه چکمه پوش در فرنچایز «شرک» (Shrek)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۲۰۰۱
  • صداپیشه: آنتونیو باندراس

گربه چکمه‌پوش پس از فریب خوردن و شرکت در سرقت از یک بانک، به امید به دست آوردن پول به زندگی به سبک یک مزدور روی آورد. یکی از ماموریت‌هایش کشتن غول سبزرنگی به نام شرک بود. هنگامی که شرک از جان خود گذشت، گربه چکمه‌پوش به خودش قول داد تا پولی که برای کشتن شرک گرفته بود را به طریقی برگرداند و در نتیجه به یکی از دوستان این غول سبز تبدیل شد.

چکمه‌پوش ترکیبی زیبا از جذابیت یک گربه‌ی خودستا و مغرور است. طبیعت گربه‌ای او در مسیر کارش به نفعش تمام می‌شود، از جمله چشم‌های درشت و مظلوم‌نما برای منحرف کردن حواس دشمنان، و رفلکس‌های عالی در حرکات آکروباتیک و شمشیرزنی. صداپیشگی آنتونیو باندراس این ویژگی‌ها را بیش از پیش برجسته می‌کند.

۳. میتنز در انیمیشن «تیزپا» (Bolt)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۲۰۰۸
  • صداپیشه: سوزی اسمن

میتنز یک گربه‌ی انیمیشنی خیابانی سرسخت از شهر نیویورک، با قلدری کردن و تهدید با چنگال‌هایش، زندگی خود را تامین می‌کند. وقتی او با بولت، سگی که باور دارد یک ابرقهرمان است، آشنا می‌شود تغییر می‌کند. وقتی بولت او را متهم می‌کند که برای یک ابرشرور کار می‌کند، میتنز با توهمات او بازی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که او را به هالیوود ببرد تا دوباره صاحبش را ببیند.

میتنز نگاهی به زندگی یک حیوان خانگی ارائه می‌دهد که سرپناه مناسبی پیدا نکرده است. او که توسط صاحبان قبلی‌اش رها شده است، به سختی به دیگران اعتماد می‌کند و ترجیح می‌دهد به تنهایی زندگی کند. این امر از او موجودی بدبین و طعنه‌زن می‌سازد که به خوبی از اعتماد و روحیه‌ی قهرمانانه بولت سواستفاده می‌کند.

۲. گربه در انیمیشن «کورالاین» (Coraline)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

  • محصول: ۲۰۰۹
  • صداپیشه‌ها: کیث دیوید

هنگامی که کورالاین و خانواده‌اش به خانه‌ی جدیدی نقل مکان می‌کنند، یکی از اولین دوستان جدید او یک گربه‌ی سیاه ولگرد است. او این قدرت را دارد که کورالاین را در دنیای بلدام دنبال کند، دنیایی که در آن قادر است حرف بزند. او به کورالاین در مورد خطری که در آن قرار دارد هشدار می‌دهد و سعی می‌کند تا آنجا که می‌تواند به او کمک کند.

گربه تمام ویژگی‌های یک شخصیت مرموز را دارد. او تا آنجا که مجبور نباشد چیزی را توضیح نمی‌دهد و اغلب کورالاین را در شرایط گیج کننده‌ای ترک می‌کند، اما واقعا قصدش کمک است. در نهایت، کیث دیوید به شکل فوق‌العاده‌ای صداپیشگی یک شخصیت همیشه گریزان و مرموز را انجام می‌دهد.

۱. ساکس در انیمیشن «لایت یر» (Lightyear)

۱۰ گربه‌ معروف انیمیشن‌ها

 

  • محصول: ۲۰۲۲
  • صداپیشه: پیتر سان

چهار سال از زمانی که باز لایت‌یر برای یک آزمایش سوخت فرافضایی زمین را ترک کرده بود می‌گذرد. دوست قدیمی‌اش گربه‌ی روباتیکی به نام ساکس را که قرار است به عنوان یک همراه درمانی عمل کند، برای کمک به او هدیه می‌دهد. اگرچه در ابتدا باز تمایلی به این روبات نشان نمی‌داد، اما خیلی زود با او رابطه‌ی گرمی برقرار می‌کند و او را به عنوان یک دوست می‌پذیرد.

علیرغم اینکه انیمیشن «لایت‌یر» با نقدهای مثبت و منفی فراوانی مواجه شد، ساکس، این گربه‌ی انیمیشنی روباتیک به عنوان عنصر برجسته‌ای در فیلم مورد توجه قرار گرفت. شفقت واقعی او نسبت به دیگران در لحن تاریک فیلم بسیار تحسین می‌شود. صدای پیتر سان، به عنوان صداپیشه‌ی این روبات گربه‌ای، گرم و آرامش‌بخش است و کاملا با شخصیت او همخوانی دارد.

منبع: collider


منبع: دیجی‌مگ