کارگردان فیلم سینمایی «کاپیتان» گفت: من فضای بیماری‌های سرطانی می شناسم چون پدرم را به خاطر این بیماری از دست دادم. اگر می‌خواستیم واقعیت نعل به نعل سرطان را در فیلم دنبال کنیم اساسا «کاپیتان» شگل نمی گرفت بنابراین من قدری تخیل کردم و به جز در چند صحنه، در فیلم به بیماری نزدیک نمی‌شویم.

چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی چهل و یکمی جشنواره فیلم فجر؛ نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «کاپیتان» روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.در نشست خبری فیلم سینمایی «کاپیتان»، محمد حمزه‌ای (کارگردان)، سیدصابر امامی (تهیه‌کننده)، امیرمحمد عبدی (نویسنده)، حبیب خزاعی‌فر (آهنگساز)، امیرحسین بیات، شایان دارمی‌پور، ارغوان شعبانی و پرهام غلام‌لو از جمله بازیگران کودک فیلم حضور دارند.

در ابتدای جلسه، سید صابر امامی تهیه کننده فیلم «کاپیتان» برای حضور در این برنامه ابراز خرسندی کرد و گفت: نمایش‌ سینماهای مردمی و برج میلاد هم امروز انجام می شود و ما دو روز هیچ کسی را ندیدیم و خوشحالم همه شما را یکجا و اینجا می بینم.

محمد حمزه‌ای کارگردان «کاپیتان» نیز در ادامه این نشست بیان کرد: بسیار خوشحال هستم که بعد از ۵ سال، مجدد در جشنواره فیلم فجر هستم. متاسفانه ما زمان بسیار کمی داشتیم و نسخه‌ای که نمایش داده شد ۵ ایراد فاحش داشت که در نسخه بعدی درست خواهد شد.

وی با اشاره به پروسه تولید فیلم خاطرنشان کرد: من دوست دارم در حوزه‌های متفاوت ژانرهای متنوع را تجربه کنم. در این چند ماه، سعی کردم به قصه‌هایی فکر کنم که مربوط به آدم‌هاست و شرایط اجتماعی را به تصویر می‌کشد، تا اینکه با بنیاد سینمایی فارابی همکاری را آغاز و تصمیم گرفتیم که این موضوع را کار کنیم.

کارگردان فیلم درباره چالش کار با بچه ها در سینما گفت: این بچه‌ها عالی بودند. امیرحسین (نقش عیسی در فیلم) دو ماه تمام هر روز دو و نیم سه صبح از مهرشهر کرج می آمد و نیمه شب به خانه برمی‌گشت، او در این کار کلی وزن کم کرد و تلاشش عالی بود.

حمزه زاده درباره بازیگران کودک فیلم نیز توضیح داد: همیشه معتقد هستم که فیلمنامه اساس فیلم است و متن می‌تواند لوکیشن و جزییات را تعیین کند. برای پیدا کردن بازیگرهای کودک، از کوچه و خیابان‌ها شروع کردیم و حتی زمین‌های فوتبال را گشتیم. تااینکه به ذهنم رسید تا کودکی که در فیلم «ملاقات خصوصی» بازی کرده است را پیدا کنیم. در نهایت برای نقش اصلی امیرحسین بیات را پیدا کردیم و تولید را شروع کردیم.

امیرمحمد عبدی نویسنده فیلم «کاپیتان» نیز درباره جزییات فیلمنامه این فیلم سینمایی بیان داشت: آقای حمزه ای یک فیلمنامه فرستادند که من بازنویسی کنم؛ من فیلمنامه را خواندم و قرار شد بازنویسی کنم، چون معتقد به بازنویسی نیستم و صحبت کردم که با اعمال تغییراتی داستان «کاپیتان» شکل بگیرد.

وی ادامه داد: موقع نگارش فیلمنامه «کاپیتان» صرفا به باورپذیری آن فکر نمی‌کردم. من در زندگی‌ام فرصت تحصیلات نداشتم و هر آن چیزی که روی کاغذ میاورم از تجربه زیسته و بانک عاطفی است.

در ادامه جلسه حبیب خزاعی فر آهنگساز درباره موسیقی این فیلم سینمایی گفت: این کار برایم خیلی چالش نداشت. تصویر به من خیلی ایده می دهد و برای کودک معمولا به سراغ همین سازها می‌رویم؛ خیلی نمی‌خواستم تلاش کنم که از بیننده اشک بگیرم، احساس کردم نمی طلبد که که کار بیرون زدگی داشته باشد.

محمد حمزه ای: خیلی به بیماری سرطان در «کاپیتان» نزدیک نمی‌شویمنشست خبری فیلم کاپیتان در جشنواره فجر

 

امیرحسین بیات بازیگر کودک نقش اصلی فیلم نیز درباره نقش آفرینی خود در این اثر سینمایی گفت: من ۱۳ سال دارم و اصالتا زنجانی هستم. محل زندگی کنونی‌ام در کرج است‌. زمانی که برای این نقش تست دادم، نمی‌دانستم انتخاب خواهم شد یا نه. در فیلم «کاپیتان» نقش عیسی را بازی کردم و سختی‌های زیادی برایم داشت. در تمام دو ماه فیلمبرداری، درس‌ و مدرسه را کنار گذاشتم تا بتوانم وقت مناسب را برای نقشم بگذارم.

وی ادامه داد: خاله من به دلیل بیماری سرطان فوت کرد. این مسئله انگیزه‌ای به من داد تا در طول فیلمبرداری بتوانم کاراکتر عیسی را درک کنم. اوایل بسیار استرس داشتم اما کم کم رفع شد.

در ادامه نشست تهیه‌کننده «کاپیتان» بیان کرد: این نکته را بگویم که سرمایه‌گذار این اثر بنیاد سینمایی فارابی است. ما فیلمی درباره بیماری و سرطان ساخته‌ایم و پیشنهادم این است که صرفا به موضوع فیلم در این نشست بپردازیم.

کارگردان فیلم نیز ادامه داد: من نگاه رئالیستی به این موضوع و فیلم نداشتم، اگر نگاه صرفا واقعی داشتیم محال بود بچه ها بتوانند با بیماری سرطان اینچنین جست و خیز کنند.

وی درباره دلیل انتخاب پژمان بازغی در این فیلم سینمایی اضافه کرد: برای نقش کرامت، به پژمان بازغی پیشنهاد دادیم و ایشان هم مانند هر بازیگری، فیلمنامه را خواندند و سپس ایفای این نقش را قبول کردند.

حمزه‌ای با اشاره به اینکه بزرگترین چالش این بود که بتوانیم بازیگران کودک را جلوی دوربین ببریم، بیان کرد: ما با نویسنده در مرحله پیش‌تولید مدام با هم گپ می‌زدیم و برای هر نقش بسیار تامل می‌کردیم و بزرگترین سختی کار برای ما این بود که این کودکان بازیگر را بتوانیم جلوی دوربین ببریم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا برای نقش عیسی لحن کوچه و بازاری در نظر گرفته است، بیان کرد: عیسی کاراکتر و موقعیت اجتماعی دارد که مادر بالای سرش نبوده و پدرش مدام سرکار است و او کمی خودساخته است و این خودساختی در لحن و شخصیت فیلمش دیده می شود.

کارگردان «کاپیتان» بااشاره به لهجه ترکی و فارسی کاراکتر عیسی تشریح کرد: زمانی که امیرحسین بیات را انتخاب کردم، می‌دانستم که بازیگر خوبی است منتها مشکلی که داشتم، لهجه ترکی بود. سعی کردیم که لهجه‌اش را از بین ببریم اما نتوانستیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به کاراکتر پژمان بازغی (بازیگر مقابل نقش عیسی) لهجه ترکی را اضافه کنیم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا کاراکتر آبادانی و بلوف و سیاه چهره بودنش به کلیشه تبدیل نشده است، گفت: نه من این طور فکر نمی کنم؛ ما در فیلم چند بچه داشتیم که جغرافیای مختلف کشورمان را نمایندگی می کردند من از بلوف زدن پرهیز دارم و این را شیرزبانی می دانم.

حمزه‌ای در جواب به این سوال که چرا در برخی از سکانس‌ها پژمان بازغی لهجه آذری‌اش از بین می‌رود، توضیح داد: پژمان بازغی می‌توانست به خوبی لهجه آذری را دربیاورد. در دو سکانس کاستی وجود دارد که به ایشان مربوط نیست. این نبود لهجه در دو سکانس به دلیل این بود که آن سکانس‌ها را در اوایل فیلمبرداری گرفتیم و آن زمان هنوز شک داشتیم که لهجه این کاراکتر در چه میزانی باشد. در نسخه بعدی با صداگذاری این مشکل را حل می‌کنیم.

این کارگردان درباره میزبان بیان واقعیت بیماری سرطان در فیلم گفت: من در داستان فیلم از شکل واقعی ماجرا فاصله گرفتم، من هم فضای بیماری های سرطانی می شناسم، چون پدرم را با این بیماری از دست دادم.اگر می خواستیم واقعیت نعل به نعل سرطان را در فیلم دنبال کنیم اساسا «کاپیتان» شگل نمی گرفت. من قدری تخیل کردم و به جز در چند صحنه، در فیلم به بیماری نزدیک نمی‌شویم.


او اضافه کرد: بچه های مبتلا به سرطان این شرایط و پویایی را ندارند و پدر و مادر همراهشان است؛ ولی ما به بهانه‌های مختلف همراه‌ها را از داستان خارج می‌کردیم تا داستان، داستان بچه‌ها باشد.

حمزه ای در پاسخ به این پرسش که آیا علاقه شخصی شما کار کردن در حوزه بیماری و سلامت است، بیان کرد: من فیلمی برای تلویزیون ساخته بودم به نام «حبیب آقا» که دچار آلزایمر می‌شود و زندگی‌اش تخت الشعاع قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که این بیماری‌ها وجود دارد و بر آدم‌های اطراف هم تاثیر دارد.

حمزه ای در ادامه بیان کرد: دوستانی که در حوزه رسانه من را می شناسند، می‌دانند من بیست و چند ساله کار کردم، انواع تولیدات و فیلم‌های کوتاه را ساختم و فیلم سینمایی به‌نام‌ «آذر» را کارگردانی و با آدم های مختلف کار کردم و هیچ داستان و ماجرایی با تهیه کننده نداشتم و هر کاری دلم خواست درحوزه تولید انجام دادم.

تهیه‌کننده فیلم «کاپیتان» در ادامه خاطر نشان کرد: فیلم «کاپیتان» حاصل تلاش شبانه‌روزی بچه‌های جلو و پشت دوربین است که با تمام وجود برای تک‌تک صحنه‌ها وقت گذاشتند. این فیلم سراسر درباره امید و زندگی است. قصه «کاپیتان» از دل بیماری سرطان بیرون آمده است. ما در فیلم سعی کردیم زحمات پرستاران و کادر پزشکی را نشان دهیم و همچنین به مقام پدر در خانواده تاکید کردیم.

حمزه ای در پایان عنوان کرد: من نه شعار می دهم نه اهل شعار دادن هستم. کار کردن با کودکان بسیار شیرین بود و این بازیگران هم درجه یک بودند. به همین دلیل فکر نکنم فعلا فیلم ساختن را در این حوزه ادامه دهم و به مدتی فاصله نیاز دارم. باید بگویم فقط و فقط امید بود که من را ترغیب کرد که به سراغ این داستان بروم. تنها چیزی که من را امیدوار می کند که ادامه دهم امید به تغییر و امید به پیشرفت و … است.

در نشست «کاپیتان» بازیگران کودک از تجربه همکاری در این پروژه گفتند و در بخشی از نشست به درخواست حضار، شایان درامی‌پور به اجرای قطعه رپ که در فیلم اجرا کرده بود، پرداخت.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر