محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ضمن اشاره به یادداشت اخیر روح‌الله سهرابی تأکید کرد مسیر فعالیت در سینمای ایران برای همه آن‌ها که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند، باز است.

چارسو پرس: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی درباره بازتاب‌های متن منتشرشده از روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره سینماگران تحریم‌کننده جشنواره فجر توضیح داد: آنچه از این یادداشت برداشت شد، با آنچه در آن نوشته شده بود، دو چیز متفاوت بود. آقای سهرابی در یادداشت خود نوشته بود هر کسی تصمیم گرفته است دیگر در سینمای ایران فعالیت نداشته باشد، این به معنای ترک این سینماست و این یک تصمیم شخصی است. اینگونه نیست که ما کسی را مجبور کنیم و بگوییم شما حق ندارید کار کنید. فضای سینمای ایران به گونه‌ای است که به عقیده من هر کسی که در لوای پرچم ایران و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران بخواهد در آن فعالیت کند، از نظر من هیچ اشکالی ندارد.

وی افزود: قواعد نظام جمهوری اسلامی ایران هم مشخص و معلوم است. ما که نمی‌توانیم قانون‌گذاری جدیدی انجام دهیم. ما هم داریم براساس قوانین موجود وظایف خود را انجام می‌دهیم. شاید کسی بگوید من دیگر اصلاً نمی‌خواهم در این سینما فعالیت داشته باشم، این یک تصمیم شخصی است. کسی اما می‌گوید من امسال در شرایطی نبودم کار کنم و از تروریسم رسانه‌ای موجود می‌ترسیدم. اکثر بازیگران ما در حال حاضر همین شرایط را دارند و من با آن‌ها صحبت که می‌کنم می‌گویند در این شرایط می‌ترسیم و من به آن‌ها حق می‌دهم. قطعاً این فضا یک فضای پوشالی است و قطعاً باید شکسته شود. ما نباید نقش ربات‌های فضای مجازی و لشگرهای سایبری منافقین را در این جریانات نادیده بگیرم.

خزاعی تأکید کرد: در همین شرایط هم هستند کسانی که در عرصه حضور دارند و مشغول فعالیت هستند. ما می‌گوئیم اگر کسی تصمیم به فعالیت در این شرایط گرفته است، ما در خدمت او هستیم اما آن‌ها که تصمیم نهایی خود را گرفته‌اند که در این سینما نباشند و دیگر فیلمی نسازند و یا می‌خواهند مهاجرت کنند، این‌ها مربوط به سلایق و تصمیمات فردی آن‌ها است به مدیریت فرهنگی بازنمی‌گردد. تأکید می‌کنم هر کس علاقه داشته باشد تحت لوای قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند، هیچ مشکلی در مسیر فعالیت او وجود نخواهد داشت.

اگر کسی کشف حجاب کرده است، در نظام جمهوری اسلامی ایران قرار نیست بدون حجاب هم در فیلم‌های حضور داشته باشد. ما سینمای بی‌حجاب نداریم. سینمای ما چارچوب و تعریف خودش را دارد. سینمای ما قرار نیست به دهه ۴۰ و ۵۰ بازگردد

رئیس سازمان سینمای ادامه داد: حتی کسانی که در وقایع اخیر موضع‌گیری داشته‌اند هم همین وضعیت را دارند. برخی از من می‌پرسند آن‌هایی که در این جریانات کشف حجاب کرده‌اند قرار است چه اتفاقی برای‌شان رخ دهد. من می‌گویم اگر کسی کشف حجاب کرده است، در نظام جمهوری اسلامی ایران قرار نیست بدون حجاب هم در فیلم‌های حضور داشته باشد. ما سینمای بی‌حجاب نداریم. سینمای ما چارچوب و تعریف خودش را دارد. سینمای ما قرار نیست به دهه ۴۰ و ۵۰ بازگردد. حالا اگر خانمی کشف حجاب کرده اما هنوز حاضر است با حجاب در یک فیلم حضور داشته باشد، یعنی در عمل می‌گوید من اشتباه کرده‌ام و می‌خواهم به عرصه فعالیت بازگردم، قطعاً قرار نیست ما مانع او بشویم. هر کس در هر شرایطی احساس می‌کند اشتباه کرده و می‌خواهد بازگردد، حتماً راه برایش باز است.

وی افزود: همین که یک نفر می‌گوید من اشتباه کرده‌ام و در یک مقطع تحت تأثیر فضای رسانه‌ای دست به تصمیم و یا موضع خاصی زده‌ام و الان می‌خواهم به عرصه فعالیت بازگردم و می‌خواهم با حجاب کارم را ادامه دهم، این پذیرفته شده است. ما تا جایی که امکان‌پذیر باشد و دوستان بپذیرند که طبق قواعد کار کنند، پذیرای همه دوستان هستیم. کسی که می‌خواهد خارج از قواعد کار کند و می‌گوید نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارم، طبیعتاً سینمای جمهوری اسلامی ایران را هم نمی‌تواند قبول داشته باشد. قرار نیست کسی معیشتش از این سینما باشد اما در مباحث سیاسی اهل جای دیگری باشد!

خزاعی گفت: برخی می‌گویند بازیگران سینمای ایران را تحریم کرده‌اند اما من می‌گویم آن‌ها تحریم نکرده‌اند چراکه در همین فیلم‌ها نقش‌آٰفرینی کرده‌اند. اگر بازیگران می‌خواستند سینما را تحریم کنند، در فیلم‌ها هم حاضر نمی‌شدند. حضور در این فیلم‌ها یعنی بازیگر می‌گوید من به این نظام اعتقاد دارم، به سینمای ملی اعتقاد دارم و برای مردم کشورم ارزش قائل هستم. خیلی از بازیگرانی که من شخصاً با آن‌ها در ارتباط هستم می‌گویند آقای خزاعی ما مشکلی برای کار کردن نداریم اما از این فضای تخریبی موجود در فضای رسانه ترس داریم. اگر ما مشکل داشتیم که در بحبوحه این اتفاقات نمی‌رفتیم برای بازی در این فیلم‌ها قرارداد امضا کنیم. آن‌ها می‌گویند هنوز مردم و سینمای ملی کشور برای ما محترم است و می‌خواهیم در این فضا بقا داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه تأکید کرد: هر کسی صحبت از تحریم سینما می‌کند در واقع دارد برای خودش ایجاد محرومیت می‌کند. تحریم نشانه ضعف است. تمام کشورهای خارجی که دارند علیه جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را اعمال می‌کنند از سر ضعف‌شان است چرا که نمی‌توانند رودررو با نظام جمهوری اسلامی باشند. جمهوری اسلامی ایران آنقدر قدرتمند شده که آن‌ها احساس می‌کنند باید آن را تحریم کنند تا بشکند. تحریم یک رویکرد عقلانی نیست. هر کسی سراغ تحریم می‌رود قطعاً روش عقلانی انتخاب نکرد و نشانه ضعف اوست. در سینما هنوز چنین پدیده‌ای را نداشته‌ایم و معدود افرادی هستند که از تحریم صحبت می‌کنند.

خزاعی در پایان گفت: فضای سینمای ایران برای همه آن‌ها که قواعد حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند باز است و قطعاً همه این افراد می‌توانند در این فضا به فعالیت خود ادامه دهند.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر


منبع: خبرگزاری مهر