یکی از بازیگران نمایش «ناگهان پیت حلبی» با اشاره به اینکه این اثر اتفاقاتی که بر سر علم و فرهنگ در دنیای معاصر آمده را نقد می کند، از ایفای نقش باربد موسیقیدان قدیمی سخن گفت.

چارسو پرس: علی عامل هاشمی درباره نقشش گفت: نمایش «ناگهان پیت حلبی» نوشته امیرعلی نبویان و کارگردانی کوروش سلیمانی این روزها در طبقه فوقاتی مرکز تالار مولوی روی صحنه است. این نمایش کمدی روایت امیرکبیر است که برای یافتن کار از کاشان به تهران می آید و در این بین با باربد موسیقیدان قدیمی و ابوعلی سینا روبرو می شود.

وی ادامه داد: این سه نفر با وجودیکه هم‌عصر نیستند اما از لحاظ فرهنگی و سطح دانش به هم شباهت دارند و در تهران امروز با یکدیگر روبرو می شوند. این آدم ها در دنیای امروز مجبور شده اند کار و حرفه اصلی شان را رها کرده و برای تامین رزق و روزی به فعالیت هایی که دوست ندارند، روی آورند. ابن سینا به جای پزشکی مشغول فروختن کمربند لاغری و داروی افزایش قد است و باربد استودیو تولید آهنگ های جوان پسند راه اندازی کرده است. در حقیقت باربد و ابن سینا نماد اتفاقی هستند که این روزها بر سر علم و فرهنگ ما آمده است. هر دو این افراد برای کاری که انجام می دهند دلایل قانع کننده ای دارند.

این بازیگر تئاتر متذکر شد: من در این نمایش نقش باربد را ایفا می کنم. وی معتقد است مردم دیگر از آهنگ ها و موسیقی های قدیمی خسته شده اند و به دنبال آهنگ های شاد هستند پس باید خوراک دلخواهشان را به آنها داد. در حقیقت باربدی که در نمایش به تصویر کشیده می شود زیاد شبیه باربد تاریخی که ما می شناسیم نیست اما تنها شباهتش به او این است که آدم باسوادی است و شعر و وزن و ملودی را می شناسد اما اینها برایش بی کاربرد هستند.

عامل هاشمی تصریح کرد: باربد در این نمایش از اشعار شعرایی چون حافظ و سعدی استفاده کرده و به معادل های امروزی تبدیل می کند تا فروش بیشتری کنند. مثلا مصرع «چو در دست است رودی خوش بزن مطرب سرودی خوش» را تبدیل کرده به «دی‌جی به من فاز بده کیک و با جاز بده». روایتی که در داستان ارائه شده دقیقا اتفاقی است که برای فرهنگ ما افتاده و دیگر کمتر کسی را پیدا می کنید که موسیقی قدیمی گوش و یا از آن حمایت کند.

کارگردان نمایش «پابرهنه در پارک» درباره شخصیت امیرکبیر در این نمایش بیان کرد: در این نمایش امیرکبیر در کاشان دلاک یک حمام است و برای یافتن کاری بهتر به تهران آمده است. در تهران علاوه بر باربد و ابن سینا با دوجوان به نام های ابی و اسی در پارک برخورد می کند که تنها افرادی هستند که با امیرکبیر روراست هستند. این دو جوان هیچ شناختی از شخصیت امیر کبیر و کارهایی که کرده ندارند و فقط نام او را روی یک دانشگاه شنیده اند. این دو سر و وضع و ظاهر امیر کبیر را عوض می کنند و نامش را به میرزا تقی پلی تکنیک تغییر می دهند. در نهایت با شرایطی که امیرکبیر در تهران با آن روبرو می شود ترجیح می دهد به کاشان بازگردد و در همان حمام قدیمی دلاکی کند.

وی در پایان صحبت هایش درباره استقبال از این نمایش و دیگر فعالیت هایش گفت: خوشبختانه با وجودی که این نمایش در سالن نامتعارفی چون باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به صحنه می رود تا امروز استقبال از کار خیلی خوب بوده و شاهد خرسندی مخاطبان بعد از اجرای کار نیز هستیم. همچنین در سریال «یادداشت های یک زن خانه دار» به کارگردانی مسعود کرامتی بازی کرده ام که 4 ماه است این مجموعه به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است.

«ناگهان پیت حلبی» یک کمدی اجتماعی است که با زبانی موزون و آهنگین سفر فانتزی و تخیلی امیرکبیر را به دنیای امروز روایت می‌کند در این نمایش کوروش سلیمانی پس از 17 سال با هم‌دانشکده‌ای‌های سابق خود همکاری می‌کند.

وحید آقاپور، علی عامل هاشمی، مسیح کاظمی، محمد طیب طاهر، ارسطو خوش‌رزم، سینا کرمی، در نمایش «ناگهان پیت حلبی» ایفای نقش می‌کنند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به آریان رضایی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، امین اولیا دستیار دوم کارگردان، سینا ییلاق‌بیگی طراح صحنه، مژگان عیوضی طراح لباس، رضا حیدری طراح نور، سمیه فراهانی طراحی و ساخت ماسک، سینا افشار طراحی پوستر و بروشور، تومیک تاروردیان آهنگساز و پریناز آل آقا عکاس اشاره کرد.