فیلم‌های کمدی جنایی تاریخچه‌ای طولانی در صنعت سینما دارند و بعضی از آن‌ها به‌ قدری خوب بوده‌اند که به فهرست‌های فیلم‌های برتر تاریخ راه پیدا کنند. ژانر جنایی با عناصر جدی و تاریک پیونده خورده است و تزریق عناصر کمدی به آن، ما را با یک معجون متفاوت رو‌به‌رو می‌کند که تماشایی و بامزه است. آثار متعددی سزاوار حضور در چنین فهرستی هستند اما ۱۰ فیلمی که انتخاب کرده‌ایم، می‌توانند سلیقه‌های مختلف را راضی کنند
چارسو پرس: تلفیق ژانرها اغلب به آثار سینمایی جذابی ختم می‌شود، به‌ویژه اگر این ژانرها از نظر ساختاری تفاوت‌های ملموسی با یکدیگر داشته باشند. یکی از ژانرهای انعطاف‌پذیری که تقریبا با همه‌ی گونه‌های سینمایی دیگر هم‌خوانی دارد کمدی است. ترسناک، تاریخی، درام یا علمی‌-تخیلی، کمدی با همه‌ی آن‌ها سازگاری دارد و ژانر جنایی؟ گاهی هیچ‌چیز پرکشش‌تر از یک فیلم کمدی جنایی نیست.

فیلم‌های کمدی جنایی تاریخچه‌ای طولانی در صنعت سینما دارند و بعضی از آن‌ها به‌ قدری خوب بوده‌اند که به فهرست‌های فیلم‌های برتر تاریخ راه پیدا کنند. ژانر جنایی با عناصر جدی و تاریک پیونده خورده است و تزریق عناصر کمدی به آن، ما را با یک معجون متفاوت رو‌به‌رو می‌کند که تماشایی و بامزه است. آثار متعددی سزاوار حضور در چنین فهرستی هستند اما ۱۰ فیلمی که انتخاب کرده‌ایم، می‌توانند سلیقه‌های مختلف را راضی کنند.

۱۰- خیابان جامپ شماره ۲۲ (Jump Street)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • کارگردان: فیل لرد، کریستوفر میلر
  • بازیگران: چنینگ تیتوم، جونا هیل، آیس کیوب، آمبر استیونز، کارولین آرون، نیک آفرمن، پیتر استرمر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۴ از ۱۰۰

فیل لرد و کریستوفر میلر از بهترین نویسندگان حوزه‌ی کمدی در دو دهه‌ی اخیر محسوب می‌شوند که با انیمیشن «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی» (۲۰۰۹) به شهرت رسیدند و موفقیت‌هایشان را با ساخت «خیابان جامپ شماره ۲۱» (۲۰۱۲) ادامه دادند. این بازسازی از مجموعه‌ی تلویزیونی کلاسیکی به همین نام، به یک موفقیت تجاری بزرگ تبدیل و از سوی منتقدان نیز تحویل گرفته شد. اتفاق جالب‌تر اما این بود که قسمت دوم آن سنت‌شکنی کرد و حتی از قسمت اول هم بهتر از آب درآمد.

در این دنباله، دو پلیس دوست‌داشتنی قصه، اشمیت (جونا هیل) و جنکو (چنینگ تیتوم)، مخفیانه به یک دانشگاه قدم می‌گذارند تا یک پرونده‌ی مواد مخدر را حل کنند اما همانند قسمت نخست، وارد ماجراهای غیرمنتظره‌ای می‌شوند. فیلم از ترکیب برنده‌ی تیتوم و هیل به شکل کارآمدتری استفاده می‌کند و اتفاقاتی که برای آن‌ها رخ می‌دهد با تشکر از فیلم‌نامه‌ی هوشمندانه‌ی لرد و میلر، بسیار سرگرم‌کننده است.

۹- جنب و جوش کونگ فو (Kung Fu Hustle)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • کارگردان: استیون چو
  • بازیگران: استیون چو، دنی چان، لام سوئت، شینگ یو، یوئن وا، فنگ شیائوگانگ، یوئن چیانگ-یان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰

استیون چو یکی از برترین فیلم‌سازانی است که تاکنون از صنعت سینمای هنگ کنگ ظهور کرده است. ساخته‌های چو منحصر‌به‌فرد و پرانرژی هستند و در سینمای به‌شدت رقابتی هنگ کنگ همواره خودنمایی کرده‌اند. دو فیلم شاخص وی، «فوتبال شائولین» (۲۰۰۱) و جنب و جوش کونگ فو تقریبا در سرتاسر جهان طرفدار دارند.

در این فیلم که سال ۲۰۰۴ به اکران درآمد، استیون چو نقش یک گانگستر را بازی می‌کند که مجبور می‌شود از خانه‌اش در مقابل هجوم یک گروه خلافکاری بی‌رحم دفاع کند و در این مسیر به رستگاری و خودشناسی می‌رسد. فیلم‌برداری خاص و حرکات رزمی اغراق‌آمیزِ فوتبال شائولین، در این فیلم نیز به چشم می‌خورد و تماشای جنب و جوش کونگ فو را به همه‌ی کمدی‌دوستان توصیه می‌کنیم.

۸- گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، جونا هیل، مارگو رابی، متیو مک‌کانهی، کایل چندلر، راب راینر، جان فاورو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰

همکاری مارتین اسکورسیزی و لئوناردو دی‌کاپریو همیشه به نتایج درخشانی ختم شده است. آن‌ها تاکنون در ۵ پروژه‌ی سینمایی همکاری داشته‌اند که همگی با تحسین منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شده‌اند.

گرگ وال استریت یکی از کمدی‌ترین ساخته‌های اسکورسیزی هم هست و قصه‌ی واقعی ظهور و سقوط جردن بلفورت، دلال سهام و خلافکار سابق را روایت می‌کند. اسکورسیزی اگرچه در ساخت کمدی‌های خالص کم‌تجربه است اما اینجا موفق می‌شود تا لحظات باورنکردنی و پرهرج‌ومرج زندگی بلفورت را به بامزه‌ترین شکل ممکن روایت کند. دی‌کاپریو هم نقش‌آفرینی درجه‌یکی ارائه داده است.

۷- هفت روانی (Seven Psychopaths)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • کارگردان: مارتین مک‌دونا
  • بازیگران: کالین فارل، ابی کورنیش، وودی هارلسون، کریستوفر واکن، سام راکول، اولگا کوریلنکو، تام ویتس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰

هیچ‌کس انتظار نداشت که یک نمایش‌نویس و کارگردان تئاتر روزی به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌سازان دنیای سینما تبدیل شود اما مارتین مک‌دونا این کار را انجام داد. اگرچه اکثر ساخته‌های او از اِلمان‌های کمدی-جنایی بهره می‌‌برند اما هفت روانی را به این دلیل انتخاب کرده‌ایم که اغلب کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. مارتی (کالین فارل) یک نویسنده‌ی ایرلندی دائم‌الخمر است که در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و می‌خواهد فیلم‌نامه‌ی جدیدی بنویسد اما هیچ ایده‌ای به ذهنش نمی‌رسد. دوست ساده‌لوح او، بیلی بیکل (سام راکول) که با سرقت سگ‌ها و دریافت مژدگانی برای بازگرداندن آن‌ها امرارمعاش می‌کند، قصد دارد تا در نگارش این فیلم‌نامه به مارتی کمک کند اما نقشه‌ی سرقت جدیدش به فاجعه ختم می‌شود.

بیلی با همکاری هانس (کریستوفر واکن) سگی را می‌رباید که در واقع متعلق به رئیس یک باند مافیایی به نام چارلی (وودی هارلسون) است. بیلی و هانس برای حفظ جان خود، مجبور به فرار می‌شوند و مارتی را با خود همراه می‌کنند. فیلم طرفداران ژانر کمدی و آثار جنایی نامتعارف را راضی می‌کند. مک‌دونا مطابق معمول، در نگارش دیالوگ‌ها ظرافت به خرج داده است و آن‌ها را شما می‌خندانند. دو بازیگر برنده‌ی اسکار، کریستوفر واکن و سام راکول هم که اغلب با نقش‌های جدی شناخته می‌شوند، وجه‌ی طنز خود را به رخ می‌کشند و کالین فارل که مهارت‌هایش در خلق کمدی بر کسی پوشیده نیست، برخلاف در بروژ، اینجا خنثی‌تر است و نقش یک آدم عادی‌ را بازی می‌کند.

۶- بوس بوس بنگ بنگ (Kiss Kiss Bang Bang)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • کارگردان: شین بلک
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، وال کیلمر، میشل موناهن، کوربین برنسن، دش میهوک، لری میلر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰

در تاریخ سینما بازیگران متعددی را پیدا می‌کنید که به دلایل مختلف سقوط کردند و هرگز نتوانستند به جایگاه سابق بازگردند اما چند استثنا هم وجود دارد، همانند بازگشت شکوهمندانه‌ی رابرت داونی جونیور که حالا یکی از محبوب‌ترین بازیگران جهان است. با اینکه اکثر سینمادوستان «مرد آهنی» (۲۰۰۸) را همان فیلمی می‌دانند که کارنامه‌ی هنری داونی جونیور را احیا کرد اما بوس بوس بنگ بنگ را باید اثر مهم‌تری بدانیم زیرا باعث شد تا هالیوود بار دیگر به این بازیگر اعتماد کند و نقش مهمی همچون تونی استارک را به او بسپارد.

با اینکه نام رابرت داونی جونیور تا ابد با مرد آهنی پیوند خورده اما بوس بوس بنگ بنگ نقطه‌ی اوج او به عنوان یک هنرپیشه است. به کارگردانی و نویسندگی شین بلک، قصه درباره‌ی سارقی به نام هری لاکهارت (جونیور) است که تصادفا به‌عنوان بازیگر نقش کارآگاه در یک پروژه‌ی سینمایی انتخاب می‌شود و حالا باید از یک کارآگاه خصوصی واقعی به نام پِری (وال کیلمر) آموزش ببینند اما پای آن‌ها ناگهان به یک پرونده‌ی قتل واقعی باز می‌شود. ترکیب جونیور و کیلمر رویایی به نظر می‌رسد و تعدادی از دیالوگ‌های فیلم را تا مدت‌ها فراموش نخواهید کرد.

۵- لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • کارگردان: برادران کوئن
  • بازیگران: جف بریجز، جان گودمن، جولیان مور، استیو بوشمی، جان تورتورو، تارا رید، سم الیوت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۹ از ۱۰۰

برادران کوئن تعدادی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های سه دهه‌ی اخیر سینما را در کارنامه دارند، از «فارگو» (۱۹۹۶) تا «جایی برای پیرمردها نیست» (۲۰۰۷)، می‌توانیم با قاطعیت ادعا کنیم که میراث این دو فیلم‌ساز محفوظ است، به‌ویژه برای سبک کارگردانی متفاوت و مهارت آن‌ها در داستان‌گویی و تلفیق ژانرهای مختلف. یکی از فیلم‌های کالت کوئن‌ها که طرفداران سرسختی دارد، لبوفسکی بزرگ است که ژانرهای کمدی و جنایی را تلفیق می‌کند.

در این برداشت آزاد از رمان «خواب گران» نوشته‌ی ریموند چندلر، جف بریجز نقش جف لبوفسکی را بازی می‌کند، مرد بیکاری که تصادفا با یک مرد ثروتمند اشتباه گرفته می‌شود که از قضا از سوی بدهکاران تحت تعقیب قرار دارد. پس از اینکه بدهکاران، فرش جف را به سرقت می‌برند، او سعی می‌کند تا آن را پس بگیرد اما هرگاه که به فرش نزدیک می‌شود، اتفاقات دور از انتظاری را تجربه می‌کند. لبوفسکی بزرگ در باطن یک اثر ابزوردیستی است که در آن با عناصر ناهمگونی برخورد می‌کنید، همانند باج‌گیری‌های ناشیانه، بولینگ، آدم‌ربایان کم‌عقل، جانوران دوزیست و ده‌ها دیالوگ غیرعادی.

۴- پلیس خفن (Hot Fuzz)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: سایمون پگ، نیک فراست، الیس لو، کوین الدن، کارل جانسون، جیم برودبنت، تیموتی دالتون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

ادگار رایت یکی از نوابغ کمدی دو دهه‌ی اخیر به حساب می‌آید، از فیلم زامبی‌محور کم‌نظیرش «شانِ مردگان» (۲۰۰۴) تا اکشن-کمدی هیجان‌انگیز اخیر «بیبیِ راننده» (۲۰۱۷)، همه‌ی ساخته‌های رایت تماشایی هستند اما برای علاقه‌مندان آثار کمدی و جنایی، پلیس خفن همان فیلمی است که برای تماشا نیاز دارید.

فیلم سرگذشت پرفرازونشیب دو مامور پلیس بریتانیایی را روایت می‌کند که می‌خواهند پرونده‌ی قتل‌های اسرارآمیز یک دهکده‌ی کوچک را حل کنند. برای آن‌هایی که به آثار اکشن پرزرق‌و‌برق هالیوودی عادت کرده‌اند، تماشای یک فیلم کمدی جنایی با عناصر روستایی شاید عجیب به نظر برسد، آن‌هم وقتی که رد پای عناوین کلاسیک ترسناکی همچون «مرد حصیری» (۱۹۷۳) و «سگ‌های پوشالی» (۱۹۷۱) در آن به چشم می‌خورد!

۳- چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ (Who Framed Roger Rabbit)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۱۹۸۸
  • کارگردان: رابرت زمکیس، ریچارد ویلیامز
  • بازیگران: باب هاسکینز، چارلی فلیسشر، کریستوفر لوید، کاتلین ترنر، جوآنا کاسیدی، اد هرلیهی، آوریل وینچل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

تاثیرگذاری فیلم‌سازانی همچون استیون اسپیلبرگ و رابرت زمکیس بر سینمای دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی بر کسی پوشیده نیست. این دو چهره‌ی جریان‌ساز، اوایل دهه‌ی ۸۰ تصمیم گرفتند تا اقتباسی سینمایی از رمان «چه کسی راجر رابیت را سانسور کرد؟» (۱۹۸۱) بسازند، یک کتاب تقریبا گمنام که با تشکر از محبوبیت این فیلم کلاسیک، بعدها موردتوجه قرار گرفت.

با حضور زمکیس در پشت دوربین و اسپیلبرگ در مقام تهیه‌کننده، چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت شما را به جهانی می‌برد که شخصیت‌های کارتونی و انسان‌های واقعی در کنار هم زندگی می‌کنند. هنگامی که برای یک شخصیت کارتونی به نام راجر رابیت پاپوش درست می‌کنند و او به قتل متهم می‌شود، یک کارآگاه خصوصی به نام اِدی (باب هاسکینز) تصمیم می‌گیرد به راجر کمک کند و پرده از حقیقت بردارد. تلفیقی که زمیکس از کارتون و لایواکشن ارائه داده است، در دوره‌ی اکران انقلابی بود و همچنان جذابیت‌های خود را حفظ کرده است.

۲- چهار شیر (Four Lions)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • کارگردان: کریس موریس
  • بازیگران: ریز احمد، کیوان نواک، نایجل لیندسی، عدیل اختر، بندیکت کامبربچ، جولیا دیویس، کریگ پارکینسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰

ارائه‌ی برداشتی کمدی از مضامین حساسیت‌زا کار آسانی نیست زیرا می‌تواند باعث ایجاد حواشی فراوانی شود و از جنبه‌ی تجاری به آثار ضربه بزند اما سازندگان چهارشیر با تصمیم‌های هوشمندانه توانسته‌اند اثری خلق کنند که انتقادی به آن وارد نیست. مضمون اصلی فیلم، تروریسم است و اگرچه این نوع آثار معمولا در مردابی از پروپاگاندا، میهن‌پرستی و طرفداری‌های متعصبانه گرفتار هستند اما چهار شیر جهت‌گیری خاصی ندارد.

داستان پیرامون گروهی از جوانان مسلمان بریتانیایی است که شستشوی مغزی شده‌اند و تصمیم می‌گیرند به بمب‌گذاران انتحاری تبدیل شوند. این گروهک کوچک چهارنفره را عمر (ریز احمد) رهبری می‌کند. در طول فیلم، تفکرات و نوع نگاه این شخصیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته همان‌طور که از یک کمدی سیاه انتظار می‌رود، فیلم لحن طنز خود را از دست نمی‌دهد اما با نزدیک شدن به فصل اختتامیه‌ی فیلم، با توجه به مضمون فیلم، قصه رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود می‌گیرد، در نتیجه چهار شیر در میان آثار این فهرست، به ژانر جنایی نزدیکی بیشتری دارد.

۱- مردان خوب (The Nice Guys)

معرفی ۱۰ فیلم کمدی جنایی

  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • کارگردان: شین بلک
  • بازیگران: راسل کرو، رایان گاسلینگ، انگوری رایس، مت بومر، مارگارت کوالی، کیث دیوید، کیم بسینگر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

بارها اتفاق افتاده است که یک فیلم همه‌ی فاکتورها برای موفقیت را دارد اما در گیشه شکست می‌خورد؛ این نوع فیلم‌ها شاید به فروش قابل‌توجهی نرسند اما مخاطبان و منتقدان از کیفیت بالای آن‌ها مطلع هستند. مردان خوب یکی از این آثار است که علی‌رغم عملکرد ضعیف، به یک فیلم کالت تبدیل شد و طرفداران امیدوارند که یک دنباله هم برای آن ساخته شود.

قصه در لس آنجلس ۱۹۷۷ اتفاق می‌افتد و ما با کارآگاه خصوصی هالند مارچ (راسل کرو) همراه می‌شویم که با کارآگاه جکسون هیلی (رایان گاسلینگ) همکاری می‌کند تا پرونده‌ی یک قتل مرموز را حل کند. با اینکه در نگاه اول نامتعارف به نظر می‌رسد اما ترکیب راسل کرو و رایان گاسلینگ فراتر از حد انتظار جواب داده است. مردان خوب بدون‌شک یکی از بهترین فیلم‌های کمدی جنایی سال‌های اخیر است و علاقه‌مندان به آثار نوآر را هم راضی می‌کند.

منبع: CBR


منبع: دیجی‌مگ