آیین افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان بر مبنای شعار «بچه‌ها به سمت قله» و با حضور خبرنگاران و داوران کودک و نوجوان اصفهانی و با نمایش فیلم کوتاه «داستان ایلیا» آغاز شد.

چارسو پرس: ساعت ۱۷:۳۰ در شهرداری حاضر شده و به جمع دیگر اهالی رسانه پیوستیم تا ضمن دریافت کارت و دعوتنامۀ ورود به آیین افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، با اتوبوسی که پیشتر تعیین‌شده بود به سمت مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای حرکت کنیم؛ البته با یک توقف مقابل محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان و دوباره حرکت تا محل جشنواره! ترافیک سنگینی دیده می‌شد که البته تعجبی هم نداشت؛ ۹۰۰ داور کودک و نوجوان برای این دوره از جشنواره تعداد کمی نیست، ضمن اینکه همگی آن‌ها باید با اتومبیل‌های شخصی خانوادۀ خود در آیین افتتاحیه حضور می‌یافتند!

به محض رسیدن به مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان تعدادی از کودکان همچون ما به سمت درب ورودی می‌رفتند و به گمان ما این‌طور به‌نظر آمد که باید از داوران جشنواره باشند، اما گفت‌وگوی ما نشان داد که کودکانی از انجمن «ایما» هستند و از منطقۀ کم‌برخوردار حصه اصفهان آمده‌اند تا شاهد آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره باشند.

اعظم مالکی، یکی از اعضای انجمن «ایما» به گفت: «انجمن ایما انجمنی مردم‌نهاد است که بر حصه شمالی تمرکز دارد. با توجه به ظرفیتی که در اختیار ما قرار داده بودند، ۶ نفر از بچه‌ها را برای حضور در این رویداد انتخاب کردیم.»

رضا محمدی، یکی دیگر از اعضای انجمن نیز ادامه داد: «ایما یک انجمن امداد دانشجویی است که به کمک خیرین، سرمایه‌گذاری‌هایی برای برخی مدارس فریدون‌شهر و سمیرم نیز انجام داده‌ است. البته عمده فعالیت ایما در منطقه حصه اصفهان است.»

پیش از شروع آیین افتتاحیه، با تعدادی از داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان درباره حس و حال و انتظارشان از جشنواره و آیین آغازینش صحبت کردیم. یکی از این داوران، ستایش آقاجانی با ۱۵ سال سن بود که برای چهارمین سال پیاپی به‌عنوان داور در جشنواره مشارکت داشت و به داوران کنونی و آینده پیشنهاد کرد که «قدر جشنواره را بدانند، چراکه ممکن است بهترین لحظات عمرشان باشد.» سپس با امیرحسین حقیقی، داور ۱۱ ساله آشنا شدیم که اولین سال حضورش در جشنواره را تجربه می‌کرد و بی‌صبرانه منتظر بود که هر چه زودتر آیین افتتاحیه شروع شود.

در همین حین، بی‌نظمی مشهودی در سالن وجود داشت؛ البته افرادی برای هدایت حاضران به داخل سالن و ایجاد نظم حضور دارند، اما برخی از آن‌ها گویا توجیه نشده و آموزش‌های لازم درمورد نحوه برخورد با حاضران به آن‌ها داده نشده است، چراکه بعضاً رفتارهایی که دیده می‌شود محترمانه نیست!

گفت‌وگو با خبرنگاران و داوران کودک و نوجوان

گفت‌وگو را در داخل سالن ادامه دادیم؛ یکی از خبرنگاران نوجوان با جدیت مشغول عکاسی بود. او که هلیا صادقی نام داشت و ۱۵ ساله بود و برای اولین‌بار با جشنواره همکاری می کرد، بسیار خوشحال بود که امسال عضوی از جشنواره است و به ما چنین گفت: «من اهل صفائیه هستم و آنجا امکاناتی مانند سینما وجود ندارد.» هلیا، هم از فضای جشنواره و هم از کلاس‌ها و کارگاه‌های برگزارشده احساس رضایت داشت. او فکر می‌کرد استقبالی که امسال از جشنواره خواهد شد، بیشتر از سال‌های گذشته است و در پایان نیز این‌طور بیان کرد که «گاهی یک سری اتفاقات کوچک ممکن است باعث رسیدن به بالاترین مقام‌ها شود.»

زمانی که با هلیا صحبت می‌کردیم، دوستانش به ما ملحق شدند. یکی از آن‌ها نسترن قاسمی با ۱۶ سال سن بود که در دوره قبلی جشنواره نیز به‌عنوان خبرنگار فعالیت داشت. او به خبرنگاری و جَو جشنواره علاقه زیادی داشت و گفت «در مقایسه با پارسال، با وجود اینکه تعداد خبرنگاران افزایش داشته، اما جشنواره، بهتر ظاهر شده است.» نسترن در پایان به کوچک‌ترها توصیه کرد که «با قرار گرفتن در چنین جمع‌هایی ممکن است علاقه‌مندی‌هایی پیدا کنند و امتحان کردن چنین راه‌هایی به سختی‌های آن می‌ارزد.»

نورا دانشور که ۱۴ سال سن داشت و در دو سالی که جشنواره به‌صورت آنلاین برگزار شده بود، به‌عنوان داور فعالیت داشت، خبرنگار شدنِ خود را اتفاقی می‌دانست، اما به فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای علاقه‌مند و بر این باور بود که «امسال مشارکت بیشتری در جشنواره وجود دارد و همه‌چیز بسیار واقعی‌تر است.» نورا پیشنهاد کرد که «جشنواره ارزش امتحان کردن دارد.» او گفت: «اگر در جشنواره شرکت نمی‌کرد به یک‌سری از علاقمندی‌های خود پی نمی‌برد.»

پرهام صادقی نیز یکی دیگر از داورانی بود که اولین همکاری خود با جشنواره را تجربه می‌کرد. این نوجوان ۱۲ ساله از اینکه ۲ ساعت انتظار کشیده و هنوز آیین افتتاحیه هنوز شروع نشده معترض بود. او این طور بیان کرد که «ممکن است فیلم‌های جشنواره را دوست نداشته باشم چون تیزرهایی که پیشتر دیده، ناراحت‌کننده بود.» اما کیان صادقیان نوجوان ۱۳ ساله‌ای بود که برای اولین بار به‌عنوان داور در جشنواره حضور داشت. کیان پیشنهاد کرد که فیلم‌های طنز بیشتری در جشنواره به نمایش دربیایند. او به فیلم «کاپیتان» علاقه‌مند بود و توصیه کرد: «کودکان و نوجوانانی که در جشنواره شرکت نکرده‌اند برای دوره بعد حضور در آن را تجربه کنند.»

سپس به سمت جایگاه خبرنگاران نوجوان رفتیم. سبحان مهرآرا که ۱۶ ساله بود و اولین دوره همکاری خود را با جشنواره تجربه می‌کرد. او حضور خود را به دلیل بین‌المللی بودن جشنواره موثر می‌دانست. سبحان پیشنهاد کرد که «به هیچ عنوان فیلم‌های جشنواره را از دست ندهیم.»

حامد گیوی نیز خبرنگار نوجوان دیگری بود که ۱۴ سال داشت و برای اولین بار به‌عنوان خبرنگار در جشنواره حضور داشت. او بسیار خوشحال بود و اعتقاد داشت «با توجه به تیزرها فکر می‌کنم فیلم‌های خوبی اکران خواهد شد.»

شروع جشنواره با داستان ایلیا

در همین حین بود که آئین افتتاحیه، آغاز و بادکنک‌هایی میان کودکان توزیع شد و از مانیتورها «داستان ایلیا» به نمایش درآمد. البته کیفیت صدا اگرچه بسیار بلند بود، ولی گوش‌خراش و نامفهوم بود و حتی گوش‌تیز کردن نیز فایده نداشت؛ ازاین‌رو ما به ناچار مکان نشست خود را تغییرداده و در نزدیکی یکی از میکروفن‌های داخل سالن نشستیم.

ایلیا یکی از داوران این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است که علی رغم نشستن روی ویلچر، از استعداد و توانمندی بالایی برخوردار است. او در این مستند با شوق فراوان می‌گوید: «امسال جشنواره فیلم کودک برگزار میشه و قراره من اولین کسی باشم که فیلمش پخش میشه» و چنین هم می‌شود. نمایش مسنتند «داستان ایلیا» اولین فیلمی است که در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نمایش داده می‌شود.

طراحی مراسم بر مبنای شعار «بچه‌ها به سمت قله»

سپس، آیاتی از قرآن مجید به زیبایی توسط یکی از نوجوانان تلاوت می‌شود و مانیتورها این متن را نمایش می‌دهند که: «زندگی پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) قله‌ای است که باید به سوی آن حرکت کنیم» شعار این دوره از جشنواره یعنی «بچه‌ها به سمت قله» از همین جمله الهام گرفته شده و آنچه از تصاویر و صداها درک می‌شد این بود که محتاواهای بصری و صوتی این مراسم بر مبنای شعار جشنواره یعنی «بچه‌ها به سمت قله» طراحی شده‌اند.

برنامه با پخش آهنگ‌های کودکانه و حضور عروسک‌های تن‌پوش در سالن ادامه پیدا می‌کند. حس خوب کودکان و نوجوانان در این لحظات قابل وصف نیست. این عروسک‌ها به روی صحنه رفته و اجرای آهنگ با حضور احسانی مهدی، مجری شبکه پویا و همراهی کودکان و نوجوانان حاضر در سالن، بخش دیگری از این برنامه بود.

برنامه بعدی اجرای دو کودک دختر و پسری بود که قطعات مختلفی از بدن یک کرم ابریشم را در دست داشتند و با حرکت دادن آن‌ها تبدیل کرم به پروانه زرین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به تصویر کشیدند.

گروه دیگری که به سالن وارد شد و روی صحنه رفت، عروسک هایی بودند که تن‌پوش اقوام مختلف ایران را به تن داشتند و شعری با همین مضمون را زمزمه می‌کردند و بعد از آن نیز اهنگ بی کلام سریال خاطره انگیز «خواهران غریب» توسط دو نوزانده به‌صورت زنده اجرا شد. در همین حین متوجه شدیم که برخی در سالن به‌صورت آنلاین مشغول تماشای والیبال ایران و ایتالیا هستند و حضورشان در آئین افتتاحیه جشنواره، تنها به لحاظ فیزیکی بود و فکرشان یک بازی والیبال بسیارمهم!

بعد از آن، محمد سلوکیف مجری برنامه روی صحنه آمد و آیین افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان اصفهان به شکلی رسمی نیز آغاز شد.

این جشنواره بخشی از هویت فرهنگی مردم اصفهان است

سپس مجید زین‌العابدین، دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به جایگاه فراخوانده شد. او گفت: سینما، از علوم انسانی و علوم تربیتی الهام گرفته است و سینمای امروز، مظهر دیپلماسی عمومی، هنر تبادل فرهنگ‌ها و زبان مشترک بین ملت‌ها است.

او با اشاره به اینکه سینما کلید پیشرفت کشور است، افزود: سینمای کودک و نوجوان نیز می‌تواند راهنمای کودکان و نوجوان در مسیر پیشرفت باشد. بچه‌ها میل رسیدن به کمال دارند.

دبیر سی‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، با اشاره به اینکه پس از چهار سال وقفه، چراغ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان فروغ یافته است، افزود: این جشنواره پس از چهار دهه به بلوغ رسیده و بخشی از هویت فرهنگی مردم اصفهان شده است. اصفهان شهر زندگی است و نمادی از عقبه تمدنی ما است. اصفهان شهر فرهنگ و هنر، یار صنعت و علم و بلاد ایمان و علم است.

زین‌العابدین با بیان اینکه ۵۵۹ فیلم متقاضی اولیه حضور در جشنواره بودند که در چهار بخش رقابتی، در بخش های ملی و بین‌المللی در حوزه فیلم کوتاه و بلند شرکت کردند، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها ۶۸ فیلم به رقابت راه پیدا کردند. همچنین حضور ۸۳۵ داور کودک و نوجوان، نشان‌دهنده‌ اشتیاق بچه‌های اصفهانی به برگزاری این جشنواره در اصفهان است.

او در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری دوباره جشنواره، مرهون دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ریزی راهبردی سازمان سینمایی، پیگیری و عزم اعضای مسئولان استان اصفهان، همدلی شورای شهر، شهردار و مدیران شهری و از همه مهمتر خواست و مطالبه مردم اصفهان است. از همه کسانی که زمینه را برای برگزاری این جشنواره فراهم کردند، تشکر می‌کنم. این جشنواره، جشنواره‌ همه کودکان ایران است.

سپس سرود جشنواره با نام «بچه‌ها به سمت قله» توسط کودکان اجرا شد و اجرای آهنگ کارتون خاطره انگیز پلنگ صورتی، بخش دیگری از برنامه شب افتتاحیه بود.

حرکت پروانه‌ها به سمت قله آغاز شد

و بعد از آن نیز کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار اصفهان بیان کرد: از میزبانی مجدد اصفهان برای این دوره از جشنواره بسیار خرسندم. به این بهانه، دوباره موفق شدیم پروانه‌های اصفهان را به جنب و جوش درآوردیم تا بتوانیم هرچه زودتر به سمت قله حرکت کنیم و به آن برسیم.

او افزود: اگر به عقب بازگردیم، سه نسل از پروانه‌ها را می‌بینیم که کنار هم بودن ما، نتیجه تلاش آن‌ها است. این سه گام برداشته شده و امیدوارم گام نهایی که به عهده شما است را به درستی بردارید. قطعا موفق خواهید بود. البته باید در نظر داشته باشید که در مسیر قله، فراز و نشیب‌هایی وجود دارد ولی با انرژی شما به موفقیت دست خواهیم یافت.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: اتفاقی که در این جشنواره رخ داد، بهانه‌ای شد تا ایران پس از مدت‌ها به شور و نشاط دست پیدا کند و حس و حالی را به اصفهان، شهر زندگی ببخشد.

حیدری تصریح کرد: امیدوارم با برنامه‌هایی که در هفته پیش رو شاهد آن هستیم، بتوانیم خدمتگزار شایسته‌ای باشیم. همچنین امیدوارم مصداق و شروع‌کننده نشاط در کشور باشیم و بتوانیم با نشاط مضاعف قله‌ها را فتح کنیم.

او در ارتباط با برنامه‌های پیش‌رو اضافه کرد: المپیاد فیلم‌های جشنواره را در پیش داریم که پس از آن کار ما آغاز می‌شود. برنامه‌ها و رویدادهایی قرار است اتفاق بیفتد که همه عزیزان، مردم، کودکان سرطانی، کودکان کار و.. را در بر خواهد گرفت.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: به عنوان خدمتگزار آماده هستیم تا هرچه سریعتر پروانه‌ها را به پرواز درآوریم و بال‌های خود را نیز باز کنیم تا خدمتگزار شما باشیم و به سرعت به اهداف دست پیدا کنیم.

هر کاری باید با محوریت کودکان و نوجوانان صورت گیرد

همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: خدای متعال را شاکرم که در چنین ایام مبارکی، در این روز شریف، در این شهر کم نظیر و کم همتا، اصفهان، مهد فرهنگ و هنر و تمدن حاضر شدم.

او ادامه داد: جشنواره بزرگ فیلمهای کودک و نوجوان بهانه ای است برای گردهمایی همه فرزندان ایران زمین؛ فرزندان خوبی که نگاه به فتح قله دارند. امروز انقلاب اسلامی ایران، نهضت بزرگ امام، با عمری بیش از ۴۰ سال در هردوره و نسلی فرزندان بزرگی را پرورش داده و تربیت کرده است. ایران عزیزمان مهد شهدای والامقام و مردان و شیرزنان بزرگی بوده که تاریخ پرافتخار ما را رقم زدند. ۲۴ هزار شهید بزرگ در استان اصفهان، آن را به پایتخت بزرگ فرهنگ و هنر تبدیل کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ستارگان بزرگی همچون شهید خرازی، شهید کاظمی، شهید ردانی پور، بزرگانی هستند که تک تک آنها برای جامعه روبه جلو همچون مشعلی فروزان راه را نشان می دهند. علما و اندیشمندان بزرگ اصفهانی در طول قرون، اعصار اصفهان را به شهر پیشگام در حوزه علم و دانش و جهاد و شهادت تبدیل کرده است.

وی با خطاب قرار دادن کودکان افزود: فرزندان عزیز، کودکان و نوجوانان ایران زمین! شما امروز وارث چنین سرمایه بزرگی هستید؛ سرمایه عزت آفرین، سرمایه غرور آفرین. شما فرزندان مرز و بومی هستید که برای سرافرازی استقلال و سربلندی، جان‌های عزیز جوانان خود را هدیه کردند و امروز ما در چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در اصفهان عزیز و در این سالن بی نظیر حضور داریم که حاصل دوره طلایی جمهوری اسلامی است.

او تصریح کرد: من به اصفهان و اصفهانی‌ها تبریک می‌گویم؛ به واسه همه افتخارآفرینی ها و پیشتازی‌ها در عرصه های گوناگون که برای اصفهان و تاریخ پر از غرور و افتخارش مایه افتخار و غرور دوباره است.

اسماعیلی اضافه کرد: واژگان کم است و نمی توان برای این مهد فرهنگ و تمدن، برای این جایگاه بزرگان، توصیف و تبیین لازم را بعمل آورد.

او تاکید کرد: الحمدالله سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در این سالن برگزار می‌شود که به نام رهبر عزیز انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مزین شده و امشب میزبان شما کودکان و نوجوانان عزیز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما در دولت بنای خود را بر این گذاشتیم که حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی خود قرار گیرد. پیشتاز همه حوزه ها فرهنگ و هنر است و همه تلاش دولت انقلابی به حرکت عمومی کشور بر ریل انقلاب بوده است. در حوزه فرهنگ و هنر مشکلات بسیاری داشتیم و داریم و کار زیادی را می طلبد و به اصلاح و بهبود و ارتقای روشها و مسیرها نیاز دارد. تمرکز ما به روی سرمایه وسیع شماست که نسل تمدن ساز ما هستید. شما پیشتاز غرورآفرین این سرزمین خواهید بود

اسماعیلی گفت: هر کاری باید با محوریت کودکان و نوجوانان صورت گیرد. حضور کودکان و نوجوانان برای حرکت در مسیر ایجاد تمدن اسلامی و تحقق این مهم، یک ضرورت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: من امروز از همه روسای فرهنگ خواهش کردم که همراه من باشند؛ چراکه بنای اصلی ما در حوزه فرهنگ و هنر بر تمرکز و تعلیم و تربیت و آموزش این نسل غرورآفرین خواهد بود و در همه برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه های مختلف با سایر وزارتخانه ها هماهنگی صورت‌گرفته و بنای ما این است که دست در دست هم دهیم و بنای فرهنگی کشور را بر نسل کودک و نوجوان بر پا کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: شما باید محور همه برنامه ریزی‌ها باشید. بنای دولت انقلابی این است که فرهنگ و هنر را در جایگاه واقعی خود قرار دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش به صورت توامان موضوع ارتقای هنر در حوزه کودک و نوجوان را دنبال می‌کنند؛ ضمن اینکه به دنبال ایجاد زنگ سینما در مدارس هستیم و موضوع بنیاد پویانمایی ویژه تولید فیلمهای سینمایی برای کودکان و نوجوانان نیز از مزیت‌های ما است و آنها را توسعه خواهیم داد.

او اضافه کرد: در حوزه کتاب و نشریات، نمایش‌های آیینی و سنتی، تئاتر و موسیقی و فیلم، همه برنامه ریزی ها باید براساس تقویت نسل نویی از هنرمندان و بر مبنای تعالیم والای نظام اسلامی قرار گیرد و سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان را گام مهمی در آغاز این مسیر نورانی و نقطه آغازی برای خلق رویدادهای جدید و مهم در عرصه کودکان و نوجوانان قرار خواهیم داد.

در پایان مراسم، یکبار دیگر به سراغ داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان رفته و نظرشان را جویا شدیم. آغاز خوبی را تجربه کرده بودند و با اجرای آتش بازی نیز بدرقه شدند.