صبح 25 اسفندماه رئیس مجموعه تئاتر شهر و تعدادی از اعضای شوراهای هنری این مجموعه در نشستی جزئیات بازسازی تئاتر شهر و نیز سالن‌های آن که هر کدام با تعریف جدیدی برای اجرا آماده می‌شوند، را تشریح کردند.

 

سایت خبری تئاتر/ایسنا: پریسا مقتدی در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای بازسازی تئاتر شهر توضیح داد: سالن «سایه» تاکنون به مرحله‌ای رسیده که امکان اجرای نمایش داشته باشد، هرچند امکاناتی که در آن قرار گرفته است آن چیزی که باید باشد نیست، به همین دلیل حدود 25 روز کاری دیگر احتیاج است تا این سالن تکمیل شود.

او با اشاره به اینکه زمان افتتاح سالن سایه مجموعه تئاترشهر نیمه اردیبهشت خواهد بود، درباره سالن قشقایی هم گفت: طبق پیش‌بینی دفتر طرح‌های عمرانی این سالن نیمه خرداد افتتاح می‌شود.

رئیس مجموعه تئاترشهر درباره سالن اصلی و چهارسو نیز توضیح داد: سالن اصلی احتمالا به پنج ماه کاری زمان برای بازسازی نیاز دارد که سال آینده این اقدام آغاز خواهد شد و پس از آن سالن چهارسو وارد مرحله بازسازی می‌شود که به نظر می‌رسد کار در نیمه دوم سال انجام شود.

او سپس از مهندس «معمار» و همکارانش در دفتر طرح‌های عمرانی با صراحت و عاجزانه به عنوان یک تئاتری درخواست کرد تا زمان‌بندی‌هایی را که اعلام شده برای عملی شدن، پیگیری کنند، چون حساسیت‌های مسئول پروژه برای عبور از نقاط بحران تعیین کننده است.

مقتدی خاطرنشان کرد: پروژه تئاتر شهر یک پروژه ملی است و ما می دانیم در زمانی که تئاترشهر هر پنج سالن خود را با همان امکانات و امنیت محدود در اختیار داشت، چقدر فضای اجرایی برای اهالی تئاتر کم بود و اگر از نظر زمان بندی عقب بیفتیم، شرایط برای خانواده تئاتر سخت‌تر می شود.

وی در ادامه این نشست به شوراهای هنری تئاتر شهر اشاره و اعضای هر کدام از آن‌ها را معرفی کرد که نماینده آن‌ها در سالن کنفرانس تئاترشهر حضور داشتند؛ شورای هنری سالن اصلی (دکتر علی رفیعی‌، حسین مسافر آستانه و همایون غنی‌زاده)، شورای هنری چهارسو (امیر دژاکام،‌ نیما دهقان و رضا گوران)،‌ شورای هنری سالن قشقایی (علی اصغر دشتی،‌ آروند دشت آرای و فارس باقری) و شورای هنری سالن سایه (محمودرضا رحیمی، حمید پورآذری‌ و کتایون فیض مرندی)

به گفته مقتدی؛ در تمام این سالن‌ها طباطبایی (رئیس انجمن نمایش) و رضا دادویی (رئیس شورای نظارت) به عنوان عضو ثابت و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی سالن‌ها از اعضای شورای هنری تئاتر شهر هستند.

در بخش دیگری از این نشست نماینده هر کدام از سالن‌ها توضیحاتی را درباره تعریف‌ و هویت جدید سالن‌ها ارائه کردند.

سالن سایه با نامی سمبلیک بر مبنای اقتباس

محمودرضا رحیمی به عنوان نماینده شورای هنری سالن «سایه» ابتدا گزارشی را از روند فعالیت‌ها و بررسی‌های این شورا در موضوعات مختلف مطرح و بیان کرد: در تئاتر شهر تنوع اجرایی مدنظر ما بود، چون در تمام مکان‌های اجرا تئاتر ایران به سمت تک شکل پیش رفته و تنوع بصری ندارد. این تنوع شکلی در مجموعه‌ای مثل تئاتر شهر هم وجود ندارد در حالی که هر کسی خارج از مرزها به ایران بیاید برای دیدن تئاتر، اول سراغ تئاتر شهر می‌آید.

او با اشاره به اینکه حدود 70 درصد آنچه شورا برای سالن سایه در نظر داشت، اتفاق افتاده است، گفت: ما هرکدام پیشنهادی مانند نسل نو یا نگاه نو برای سالن سایه داشتیم، اما دیدیم همه این‌ها غلط است چون هر هنرمندی اندیشه و حرف‌ نویی برای بیان کردن دارد، به همین دلیل با بررسی استانداردهای جهانی یک اسم سمبلیک بر مبنای اقتباس برای این سالن گذاشته شد.

رحیمی با اشاره به اینکه سالن سایه با تغییراتی که در آن ایجاد شده در تمام بخش‌ها امکانات نوری دارد‌ و صندلی‌های آن هم متحرک خواهند بود‌، افزود: این سالن در حال حاضر یک بلک باکس تعریف شده است و از گروه‌ها درخواست می‌کنیم که در این محل فقط دکورهای پرتابل قرار دهند.

وی همچنین گفت: البته هنوز بر سر انتخاب گروه‌ها و مشخص شدن فراخوان مانده‌ایم. با این حال 8/5 فرصت اجرایی در طول سال برای این سالن فراهم است که درخواست داده‌ایم، در دو بازه 15 روزه گروه‌های بین المللی هم به صورت مشترک یا خارجی امکان اجرا داشته باشد.

او ادامه داد: به این ترتیب از یک فرصت برای مدیریت، شش فرصت برای شورا می‌ماند، اما اینکه چه آثاری انتخاب شوند، نیاز به بررسی بیشتر و تعریف دقیق‌تر دارد.

تغییر نام سالن قشقایی به مرکز مطالعات اجرایی قشقایی

در ادامه علی اصغر دشتی به عنوان نماینده شورای هنری سالن قشقایی با بیان اینکه در تئاتر با یک برزخ وحشتناک روبرو هستیم و هیچ نسبتی میان نرم افزار(هنرمندان) و سخت افزار وجود ندارد،‌ گفت: در جامعه‌ای که بی‌خردی فردی بیداد می‌کند‌، قدری تمرین خرد جمعی می‌کنیم و باید با هر میزان خطایی که این امر دارد، آن را قدر بدانیم.

او با اشاره به پیچیده بودن تئاترشهر به عنوان یک مکان که حتی لابیرنت ذهنی پیچیده‌ای در بیرون از آن هم وجود دارد‌، درباره‌ی سالن قشقایی گفت: تئاتر ایران به شدت دچار روزمرگی شده است و جای یک مساله در آن خالی است که آیا این تئاتر‌ها در حوزه مطالعات اجرایی ما را به جلو می‌برند؟!

دشتی ادامه داد: با طرح این سوال به این نتیجه رسیدیم که سالن قشقایی به مرکز مطالعات اجرایی قشقایی تبدیل شود تا از گروه‌های نیازمند به جست وجوی شیوه در تئاتر حمایت شود.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز تمرکز خود را از اجرا برداشته است، ادامه داد: فضای کامل قشقایی از 9 صبح تا 10 شب در اختیار گروه‌های واجد شرایط قرار می‌گیرد تا آن‌ها با برنامه‌ریزی منسجم برای حرکت به سمت و سوی برنامه‌های مطالعاتی خود اقدام کنند.

این هنرمند حمایت از تقویت ایده چرخشی در تئاتر، تمرین اداره چرخه اقتصادی در تئاتر ایران ‌، ایجاد بستر برای استقرار گروه‌ها ، ایجاد تنوع در تولیدات برای مخاطب و تلاش برای بهره‌برداری خلاق از فضای موجود را از جمله برنامه‌ها، اهداف و تعریف جدید قشقایی نام برد.

دشتی همچنین خاطرنشان کرد:در این مرکز گروه‌های واجد شرایط باید حتما یک اجرا داشته باشند، اما این تعداد طبق خواست آن‌ها قابل افزایش است. ضمن اینکه هر کدام از گروه‌ها باید یک برنامه‌ریزی 15 روزه را طراحی کنند تا طبق الگویی از استقرار با ثبات مکانی برنامه‌هایی مثل سمینار‌، نمایش فیلم‌، کارگاه‌، سخنرانی‌، پاتوق فرهنگی‌ یا فستیوال را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه گروه‌ها اجازه دارند در این سالن یک اثر را چند بار در روز اجرا کنند، افزود: قشقایی 12 فرصت برای اجرا می‌دهد اما تعداد آن و نیز زمان آن که شکل مرسومی پیدا کرده است، می‌تواند تغییر پیدا کند.

دشتی در ادامه اظهار کرد: طبق بودجه مصوبی که سالن قشقایی دارد این رقم از 250 میلیون تومان به 270 میلیون تومان ارتقا پیدا می‌کند و به این ترتیب روزانه به هر گروه مبلغ 1/5 بابت سوبسید مطالعه تجربه ،‌ برنامه‌ریزی و تمرین استقرار گروه‌ها پرداخت می‌شود. البته مرکز قشقایی تعهدی برای پرداخت این رقم ندارد، چرا که این اتفاق براساس قراردادی بین گروه‌ها و مرکز هنرهای نمایشی است.

به گفته این عضو شورای هنری سالن قشقایی؛ این مرکز چهارده فرصت اجرایی در طول سال دارد که یک فرصت آن در اختیار مدیریت است و دو فرصت هم به گروه‌های خارجی داده خواهد شد، ضمن اینکه فراخوان این مرکز به زودی منتشر می‌شود و گروه‌ها تا 25 اردیبهشت ماه سال آینده می‌توانند پیشنهادها و برنامه‌های خود را برای کار ارائه کنند.

 در ادامه این نشست از آنجا که نماینده‌ای از شورای هنری سالن چهارسو حضور نداشت، پریسا مقتدی درباره این سالن توضیح داد: اجراهای چهارسو 30 روزه خواهد بود و از هنرمندان برای اجرا در این سالن، طبق معیارهایی که مشخص شده دعوت به کار خواهد شد.

او با اشاره به اینکه هشت بازه زمانی برای اجرا در این سالن وجود دارد، گفت: اولویت‌های دعوت از هنرمندان برای اجرا در این سالن عبارت است از،کارگردان‌های مولف و صاحب سبک‌، داشتن دست کم سه اجرای موفق در تئاتر شهر یا پنج اجرای موفق در خارج از تئاتر شهر‌ و برخورداری از آمار فروش موفق در اجراهای گذشته.

وی خاطرنشان کرد: نمایش پیشنهادی برای اجرا در چهارسو توسط کارگردان‌ها باید برای اولین بار اجرا شود و حتما اوریجینال باشد، ضمن اینکه متن‌هایی که برای نخستین بار اجرا می‌شوند اعم از ایرانی و خارجی در اولویت قرار دارند که البته در این بین اولویت با متون ایرانی است.

در این نشست همچنین عنوان شد که سالن اصلی تئاترشهر با تعریفی بر مبنای اقتصاد به فعالیت خود ادامه خواهد داد که قرار شد در برنامه‌ای جداگانه جزئیات آن ارائه شود.

از نکات حاشیه‌ای این نشست انتقاد برخی حاضران وخبرنگاران به نحوه بازتعریف و هویت بخشی سالن‌های تئاترشهر بود که معتقد بودند این اقدام سلیقه‌ای است و مرکزی مانند تئاترشهر نباید چنین کاربری‌هایی داشته باشد.

 

اخبار مرتبط:

علی رفیعی از تئاتر مولوی دیدن کرد

میزبانی بخش مناطق جشنواره تئا‌تر دانشگاهی به کیش رسید

پرکارترین هنرمندان تئاتر شهر در سال 93 معرفی شدند

پایگاه دائمی تئاتر خیابانی سنندج افتتاح شد

«عزیز شنگال» نوروز به سنندج می‌رود

اجرای ۹۰ نمایش خیابانی در مناطق عملیاتی خوزستان

شماره جدید مجله نمایش منتشر شد

«تک سرباز» در نوروز 94 هم اجرا می شود

گزارش تصویری نمایش «غبار» کارگردان: محمدرضا مداحیان

خداحافظی«شبی بیرون از خانه» با تماشاخانه استاد مشایخی

سالن تئاتر تاریخی گرند هال لندن در آتش سوخت