دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» گفت: در ایران خودمان مستند، تولید و مصرف می‌کنیم. در صورتی که هدف و جریان‌سازی اصلی ما رخنه این آثار در بازارهای دنیاست که به صورت عملی درخواهد آمد.

چارسو پرس:  نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» یکشنبه- ۱۹ آذرماه با حضور محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

حمیدی مقدم در این نشست درباره ویژگی‌های بارز جشنواره اظهارداشت: امسال سال متفاوتی را گذراندیم. شاهد رشد و استقبال متقاضیان در حوزه فیلم مستند بودیم و با توجه به اتفاقات و هزینه‌های بالای سینما فکر می‌کردیم که ساخت مستند فروکش کند اما شگفت زده شدیم، وقتی به آمار حدود ۶۴۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره مواجه شدیم که بیش از چهار سال گذشته است.

حضور ۶۰ فیلمساز زن در جشنواره

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» درباره تعداد فیلم های حاضر در جشنواره گفت: ۶۴۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند. ۲۲۳ فیلم نیز در بخش شهید آوینی متقاضی شدند. در این بین ۶۰ فیلمساز زن در جشنواره داشتیم.

وی اظهارداشت: ۳۸۹ فیلم از شهرستان‌ها درخواست حضور در جشنواره را داشتند که از این بین حدود ۳۸ فیلم از ۲۳ شهر انتخاب شده است. این تنوع و تکثر استانی در ایران عزیز ما زیبنده و زیباست به صورت قطعی ۲۰ استان در جشنواره حضور دارند.

جشنواره امسال متنوع و متکثر از چهره‌های جدید است. نوزایی محتوایی و دگرگونی ساختار و محتوا در فیلم‌ها رخ داده‌ و کشف چهره‌های جدید در کنار فیلم‌سازان پیشکسوت و قدیمی در این دوره به چشم می‌خورددبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره حضور بی‌پروای موضوعی مستندسازان در جشنواره گفت: برخی از تهدیدها سینمای مستند را از یک درگاه کشف عبور داده است. در استان‌ها به یک کشف خوب رسیدیم. استان‌ها برای ما حیات سینمای ایران هستند. هنوز با فرم‌های رنگ‌آمیزی شده و سفارشی خارجی بزک نشده است. استان‌ها هنوز درگیر قواعد جشنواره‌های خارجی نشده‌اند. از این رو وارد حوزه جدیدی شده‌ایم که فرصت خوبی را برای ما فراهم خواهد کرد.

حمیدی مقدم افزود: نکته قابل توجه در جشنواره امسال با سال گذشته این است که در حوزه مشاوران حضور چشمگیری داشتیم. از سال گذشته گروه مشاوران در کنار دبیر رای می‌دادند و تکثر بیشتری شکل گرفت و به شکل جمعی و آکادمیک نزدیک شده بود. حدود ۲۵ مشاور در کنار ما بودند و در کنار دبیر برای انتخاب فیلم‌ها قرار داشتند.

دبیر جشنواره درباره موضوعات مستندات حاضر در جشنواره بیان کرد: گوناگونی و رنگ آمیزی بسیار خوبی در ترکیب فیلم‌های مسابقه ملی و آوینی و بخش‌های دیگر جشنواره وجود دارد. امسال تفاوت بزرگی با سال‌های قبل داریم که تنوع مضمونی بسیار خوبی رخ داده است. در حوزه اجتماعی، خانواده، حیات وحش، چهره نگاری، مقاومت و پایداری، انقلاب اسلامی، جنگی، تاریخی، ورزشی و محیط زیست این تنوع در بخش های مختلف رخ داده است. مطالبه‌گری و از پا ننشستن را در فیلم های امسال خواهیم دید.

دبیر جشنواره سینما حقیقت حضور فیلمسازان جوان را در این جشنواره به فال نیک گرفت و گفت: جشنواره امسال متنوع و متکثر از چهره‌های جدید است. نوزایی محتوایی و دگرگونی ساختار و محتوا در فیلم‌ها رخ داده‌ و کشف چهره‌های جدید در کنار فیلم‌سازان پیشکسوت و قدیمی در این دوره به چشم می‌خورد.

محمد حمیدی مقدم

محمد حمیدی مقدم

۱۸۳۹ فیلم متقاضی حضور در بخش بین الملل

حمیدی‌مقدم با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره افزود: یکهزار و ۸۳۹ فیلم از ۱۱۳ کشور جهان متقاضی حضور در بخش بین الملل بود. در این بین یکهزار و ۲۹۸ فیلم کوتاه و ۴۱۶ فیلم بلند داشتیم. این فیلم‌ها در بخش‌های ویژه‌ای حضور خواهند داشت. فیلم‌های پرتره و نمایش های ویژه در این بخش منتخب آثار جهانی هستند. به علاوه در بخش بین‌الملل جشنواره، بخش ویژه غزه را خواهیم داشت تا مهمترین فیلم های مستند درباره غزه به نمایش گذاشته شوند.

با توجه به ظرفیت آموزش آنلاین همچنین از اسفندماه کارگاه‌های آنلاین به صورت تئوری و عملی برگزار خواهد شددبیر جشنواره افزود: یک نگاه تحلیلی در مستند بحران داریم و دو پنل ویژه در این باره خواهیم داشت. مهمانانی از کشورهای مختلف دنیا داریم و کارگاه‌هایی در نظر گرفته شده‌اند. مستندسازان ایرانی و خارجی کارگاه‌هایی را خواهند داشت. این کارگاه‌ها ضبط خواهد شد و در درگاه اینترنتی مرکز گسترش قرار خواهد گرفت.

وی اظهارداشت: با توجه به ظرفیت آموزش آنلاین همچنین از اسفندماه کارگاه‌های آنلاین به صورت تئوری و عملی برگزار خواهد شد. به علاوه کارگاه‌های ویژه‌ای درباره تجربه‌های شخصی اساتید و مستندهایی که ساختند خواهیم داشت.

حمیدی مقدم درباره مستندهای حیات وحش و توجه به آنها گفت: امسال شاهد رشد و بروز این نوع مستند در جشنواره خواهیم بود و دو سه فیلم قدرت‌مند در این جشنواره خواهیم داشت.

دگرگونی در فیلم برای معرفی حیات وحش در جشنواره شکل گرفته است

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به موضوع آب و جمعیت نیز اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شد که تولید در این حوزه وجود نداشته باشد اما شاهد بودیم که اتفاقات خوبی رخ داده است. از این رو این موضوع را به صورت تحلیلی و محتوایی و جهشی در جشنواره خواهیم داشت و به صورت اهداف مهم حقیقت باقی خواهد ماند. اگر با این روند پیش برویم بخش‌های ویژه این دو بخش می‌توانند به عنوان ضمیمه بخش‌های ویژه جشنواره حضور داشته باشند.

وی درباره نکوداشت های این دوره از جشنواره افزود: امسال سه بزرگداشت خواهیم داشت و جشنواره را با فیلم تاراز یکی از آثار مهم و ماندگار در سینمای مستند کشور آغاز خواهیم کرد. افتتاحیه با یاد فیلمبردار فقید این فیلم مرتضی پور صمدی صورت خواهد گرفت. به علاوه دیگر بزرگ‌داشت‌ها به اصغر بختیاری و مهرداد ضابطیان تعلق خواهد گرفت.

حمیدی مقدم بیان کرد: آثار و پلان‌های دیده نشده از برخی از سینماهای مستند کشور را در افتتاحیه خواهیم دید. همچنین پذیرای بسیاری از دانشجویان و محصلان آکادمیک سینما هستیم، اتفاق بسیار خوبی که باعث شد مخاطبانی به ما اضافه شوند.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با همراهی صنف تهیه‌کنندگان سینمای مستند انجام خواهد گرفتدبیر جشنواره سینما حقیقت درباره رزرو بلیط برای تماشای فیلم‌ها اظهارداشت: با توجه به سامانه سمفا همه می توانند تماشای فیلم را رزرو کنند. همچنین تلاش می‌کنیم که آرا تماشاگران به شکل صحیح و درست به سینما حقیقت برگردد.

وی در این‌ باره افزود: جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با همراهی صنف تهیه‌کنندگان سینمای مستند انجام خواهد گرفت. باید یکی از صنوف این مساله را به عهده بگیرد تا به بهترین شکل ممکن آرا تماشاگران را دریافت کنیم.

حمیدی مقدم درباره اکران آنلاین فیلم‌ها در جشنواره بیان کرد: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین یک اتفاق متناسب در زمان کرونا بود. جشنواره به حضور فیزیکی وابسته است و باعث می‌شود بحث‌های مکمل رقم بخورد. در آن زمان تهدید کرونا باعث شد که جشنواره سینما حقیقت پیشتاز حضور به صورت آنلاین باشد که این به جنشواره‌های دیگر هم سرایت پیدا کرد. یکی از اتفاقات خوب این بود که وقتی این فیلم‌ها به صورت آنلاین پخش شد و به حوزه‌های مردمی راه پیدا کرد نمایش آنها تا محل تصویربرداری سوژه‌ها رخنه پیدا کرد.

تا نتوانیم وارد بازار جهانی شویم نمیتوانیم فروش خوبی داشته باشیم و دیده شویموی افزود: از آنجایی که فروش باید با سرمایه‌گذار تناسب پیدا کند، هدف را فروش قرار داده‌ایم. فعلا که مستند فروش ندارد تا به یک بازار برسیم. امسال با توجه به درخواست فیلمسازان و با توجه به نیاز، برای فیلمسازانی که تمایل به اکران آنلاین دارند، هزینه‌ای برای کار تشویقی در نظر گرفتیم و خودمان به عنوان خریدار این رویه را پیش گرفتیم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» در ادامه فروش فیلم‌ مستند را یکی از ملاک‌های مهم دیده شدن‌ها دانست و گفت: تا نتوانیم وارد بازار جهانی شویم نمیتوانیم فروش خوبی داشته باشیم و دیده شویم. ما در ایران تولید می‌کنیم و خودمان مصرف می‌کنیم. در صورتیکه جریان سازی اصلی ما رخنه مستند در بازارهای دنیاست و اصلی‌ترین هدف ماست که به صورت عملی درخواهد آمد.

امسال و در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» علاوه بر پردیس چارسو که خانه جشنواره است، آثار جشنواره در «موزه سینما» روی پرده خواهند رفت.

این انتخاب به دلیل گسترش مخاطبان سینمای مستند و ایجاد دسترسی و امکانات بیشتر برای علاقه‌مندان، انجام شده است. شرایط حضور در این سینما به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. این سینما، سینمای مردمی هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش‌های مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهیدآوینی، بخش‌های جنبی ملی و بین‌الملل و بزرگداشت برگزار می‌شود.

جشنواره در این دوره می‌کوشد ضمن بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی، تصویری واقعی از آنچه بشر امروز در عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی با آن روبه روست ارائه دهد. با این نگاه، تمرکز ویژه این دوره از جشنواره بر دو چالش ملی و بین‌المللی بحران آب و مساله جمعیت است.