نشست خبری ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور قادر آشنا (دبیر رویداد) برگزار شد.

چارسو پرس: قادر آشنا در ابتدای این نشست اظهار کرد: جایزه پژوهش سال سینمای ایران یکی از فعالیت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سازمان سینمایی است چرا که پژوهش به دنبال طرح سوال و از طرفی به دنبال پاسخ سوال است و توسعه کشور بدون پژوهش قطعا ابتر خواهد ماند. پژوهش یک رفتار هوشمندانه است و به دنبال باز کردن یک افق جدید است. در حوزه سینما که یک هنر فراگیر و تاثیرگذار است حوزه پژوهش اهمیتش صدچندان می‌شود. در سازمان سینمایی اگر بخواهیم تولیداتی داشته باشیم که تاثیرگذار باشند بهترین مسیر برای پیشرفت عبور از منظر پژوهشی است.

آشنا خاطرنشان کرد: بنابراین ما در سازمان سینمایی علاوه بر جایزه پژوهش سال سینما فعالیت‌های پژوهشی هم در طول سال داریم. ما برای این موضوع مهم با چند هدف این رویداد را برگزار می‌کنیم. جایزه پژوهش سال که از سال ۱۳۹۵ برگزاری‌اش آغاز شد و الان در ششمین دوره است با چند هدف برگزار می‌شود و اولین هدف این است که ما دریچه علم و پژوهش را پاس بداریم و فعالیت پژوهشگران را ارج نهیم و در حوزه تولید و سیاستگذاری سینما را پیشرفت دهیم و به کسانیکه در پژوهش فعالیت می‌کنند جهت دهیم. همه کسانیکه می‌خواهند پایان‌نامه ارشدی یا دکترا ارائه دهند توجه داشته باشند که از آنها حمایت می‌شود.

وی افزود: در ابتدای سال شورای سیاستگذاری جشنواره با حکم رییس سازمان سینمایی انتخاب شد. دو جلسه برگزار شد و محورهای جایزه پژوهشی را اعلام کردیم  و با معاون محترم وزیر علوم هم جلسه‌ای برگزار کردیم و ایشان هم به دانشگاه‌ه‌ها اعلام کردند که دانشجویان می‌توانند پژوهش‌های خود را به این رویداد ارسال کنند. اکبر نبوی، مسعود نقاش زاده، رامتین شهبازی، سعید الهی، امیررضا مافی اعضای شورای سیاستگذاری ششمین دوره هستند و در جلسات برگزار شده و محورهای این جایزه پژوهشی شامل «سینما، امید، امیدآفرینی»، «سینما، دین، انقلاب اسلامی،‌ دفاع مقدس»، «سینما، اقتصاد، اشتغال و کارآفرینی»، «سینما، صنعت و فناوری»، «سینما، مخاطب، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، «سینما و تکنولوژی»، «سینما، عزت، اقتدار و عزت ملی»، «سینما، ملی نگری و راهبردها و تمدن اسلامی» است.

آشنا تأکید کرد: ۵۲ مقاله ۳۳ پژوهش ۲۰ طرح‌نامه، ۱۶ پایان‌نامه ارشد و ۱۶ رساله دکترا به این رویداد ارسال شده است. از ۱۲۵ اثر ۴۶ نفر بانوان و ۷۹ نفر هم آقایان هستند که میانگین سنی خانم‌ها ۳۰ و آقایان ۳۵ سال است. ۸۵ درصد طرح‌ها مربوط به تهران و ۱۵ درصد از سایر شهرستان‌ها ارسال شده است. دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه امام جعفر صادق (ع)، پژوهشگاه علوم اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و هنر، جهاد دانشگاهی و دانشگاه کاشان بیشترین اثر را ارسال کردند.

در ادامه این نشست از پوستر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران رونمایی شد.