نخستین نشست جشنواره فیلم فجر به یاد مرحوم ایرج تقی پور، تقدیر از خانواده او پس از حضور سینماگرانی از بنگلادش برگزار شد.

چارسو پرس: پنجشنبه ۱۲ بهمن‌ماه نشست پرسش و پاسخ فیلم «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم در مرکز همایش ‌های برج میلاد برگزار شد و ابتدا مجتبی امینی دبیر جشنواره با خوشامدگویی و ابراز امیدواری از اینکه از تماشای زحمت همکاران در سینما لذت ببریم، گفت: ۱۰ روز دور هم هستیم و دست به دست هم می‌دهیم تا لحظاتی خوب را ثبت کنم. اگر در کار نکاتی بود و توقعاتی هست مهربانانه کنار هم برطرف می‌کنیم و بابت تاخیر در شروع اکران هم عذرخواهی میکنم.

او در ادامه اشاره کرد که هر روز جشنواره به نام یک هنرمند درگذشته خواهد بود ، سپس از خانواده مرحوم ایرج تقی‌پور دعوت کرد تا از آنها به یاد تهیه کننده فقید سینما تقدیر شود.
مرتضی آتش زمزم هم با حضور در کنار خانواده، یک شال بنگالی را از طرف پروژه «دروغ‌های زیبا» هدیه کرد.

سپس نشست پرسش و پاسخ فیلم «دروغ‌های زیبا» با حضور عوامل بنگلادشی فیلم آغاز شد که آتش‌زمزم درباره دلیل ساخته نشدن فیلم در ایران گفت: واقعیت امر این است که در ایران فیلم ساختن برای آدم مستقل سخت شده چون خیلی سخت و گران است و فقط گروه خاصی می توانند در ایران فیلم بسازند. من اهل تجربه هستم و درباره ناشنوایان هم با چند مورد آشنا و قصه آن‌ها را شنیده بودم.

او افزود: از روز اولی که وارد بنگلادش شدم رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده بود و ۱۸۰ میلیون جمعیت دارد ولی اندازه کردستان ما وسعت دارد. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است. اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است‌. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای این‌ها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید (نویسنده) من را کمک کرد که چهل فیلم از سینمای ایران را ترجمه کرده است.

نشست خبری فیلم «دروغ‌های زیبا» در جشنواره فیلم فجر

 
ممیت الرشید گفت: همیشه می‌گویم که ایران کشور دوم من است زیرا ۶ سال در ایران بودم و در اینجا نیز عمل قلب باز کردم یعنی از ایران قلب جدید گرفتم و همواره خودم را مدیون دوستان ایرانی و زبان فارسی می‌دانم. من هیچوقت از ایران بدی ندیدم و خوشحالم که یک برادر به نام مرتضی آتش‌زمزم پیدا کردم. شما هم به بنگلادش تشریف بیاورید و امیدوارم کارهای مشترک بیشتری داشته باشیم.

او درباره داستان فیلم گفت: ما تقریبا بیشتر از یک سال و نیم درباره این فیلم صحبت می‌کردیم. دو ماه پیش ریکشا از طرف یونسکو ثبت شد و این‌ برای ما بسیار جالب است و خدا را شکر که یک دوست ایرانی اولین بار فیلمی درباره یک ریکشامن ساخت.

همچنین بازیگر زن این فیلم «جایا حسن» که به عنوان یکی از ستاره های سینمای هند معرفی شد، درباره حضورش در این فیلم گفت: خوشحالیم در کشوری هستم که فیلم را دوست دارد. علاقه داشتم به ایران بیایم و با مردم و سینماگران این کشور آشنا شوم.

او از عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، مجید مجیدی به عنوان فیلمسازانی از ایران اسم برد که میشناسد.

فواد حجازی آهنگساز فیلم نیز درباره نوع موسیقی فیلم گفت: اصولا کارگردان‌ها در فیلم‌هایشان در دقیقه ۹۰ آدم را سورپرایز می‌کنند و شما زیاد دستی در انتخاب ندارید. آقای آتش‌زمزم به من پیشنهاد دادند و این کار تلفیقی انجام شد. با آقای آتش‌زمزم دوستی طولانی دارم و تقریبا تنها فیلمی بود که کار کردم و حرفی نزدم زیرا شات‌های کیارستمی‌گونه داشتند و صحنه های قشنگی ایجاد شد. از نظر بازی شاید مسائل مختلف مانند زمان و هزینه دخیل بودند و سختی های خوشان را داشتند. ولی درنهایت تقریبا من کار را بی عیب می‌بینم. من قسمت های موسیقی زیادی نداشتم و جریان موسیقی نیز پیشنهاد بنگلادشی بود که موسیقی ایرانی را در آنجا پخش کنند.