کتاب‌های «گفت‌وگو با آنجلوپولوس» و «سوگ‌نمایش اسپانیایی» منتشر شدند.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: در ادامه‌ انتشار مجموعه‌ گفت‌وگو با کارگردانان جهان، «گفت‌وگو با آنجلوپولوس» با ترجمه‌ انیسا دهقانی منتشر شده است. از این مجموعه، پیش‌تر گفت‌گو با تروفو، گفت‌وگو تارکوفسکی، گفت‌وگو با برگمان، گفت‌وگو با وودی آلن و گفت‌وگو با چاپلین منتشر شده، و به‌زودی گفت‌وگو با آرتور پِن، دیوید لینچ، لوییس بونوئل و برادران داردِن نیز منتشر می‌شود.

گفت‌وگو با کارگردانان، سری کتاب‌هایی است که دانشگاه می‌سی‌سی‌پی آن‌ را گرد آورده، و ترجمه‌های فارسی آن توسط آرمان صالحی، حسین کربلایی‌طاهر، فریدون حسن‌پور و انیسا دهقانی از سوی نشر شورآفرین منتشر شده است.

در معرفی آنجلوپولوس عنوان شده است: آنجلوپولوس (1935-2012) به عنوان فیلمساز مولف، بزرگ‌ترین کارگردان سینمای یونان است: «شاعر سینما» و «فیلسوف سینما» لقبش داده‌اند، و او را با برداشت‌های بلند (پلان/سکانس) و موسیقی‌های حماسی که بخش‌ جدایی‌ناپذیر فیلم‌هایش است می‌شناسند: موسیقی‌های النی کاریندرو، بانوی آهنگساز یونانی.

آنجلوپولوس از آن دست کارگردان‌هایی است که یا دوستش داریم یا نداریم. حد میانه‌ای ندارد. برای همین ارتباط با فیلم‌های او که ریتمش آرام و گاه کند است، ممکن است برای بسیاری خسته‌کننده و ملال‌آور باشد، و این همان چیزی است که آنجلوپولوس و سینمایش را دو پاره کرده است: یا از آن خوش‌مان می‌آید یا نه. کتاب «گفت‌وگو با آنجلوپولوس» تلاشی است تا فارغ از این‌که خوش‌مان بیاید یا نه، شمایل راستین فیلم‌ساز مولفی را بررسی کند که از منظر فرم و مضمون، جایگاه ویژه و رفیعی در سینمای جهان دارد: جایگاهی که برای او همچون «ابدیت و یک روز»ش ابدی است.

آنجلوپولوس جوایز بسیاری از جشنواره‌های جهان دریافت کرد، که مهم‌ترین‌شان جایزه‌ نخل طلای کن برای فیلم «ابدیت و یک روز» است. او از جشنواره‌ فجر نیز در سال 1383، جایزه‌ ویژه هیات‌داوران را برای فیلم «دشت گریان» دریافت کرد. آنجلوپولوس درباره سینمای ایران می‌گوید: «سینمای ایران در حقیقت مانند یک شعر است»؛ شعری که در فیلم‌های او نیز جزو مولفه‌های جدایی‌ناپذیر است؛ سینمای شاعرانه‌ای که با موسیقی‌های النی کاریندرو گویی پرده‌ دیگری از یک زندگی ابدی است. آن‌طور که خودش بارها گفته: «همه دغدغه‌های من، همچون نواهای سازهای موسیقی موجود در یک اثر ارکسترال، مدام به فیلم‌هایم وارد و از آن‌ها خارج می‌شود، ساکت می‌شود تا دوباره در جایی پدیدار شد. تنها یک فیلم می‌سازیم یا یک کتاب می‌نویسیم. همه آثار ما اساسا واریاسیون‌ها و فوگ‌های گوناگونی از یک درونمایه یکسان است.»

 

اخبار مرتبط:

فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان‎ منتشر شد

فراخوان دهمین جشنواره بین­ المللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد.

معاون‌ هنری به وعده هایش عمل نکرد

حال تئاتر البرز خوش نیست

اجرای ویژه «پرواز ایکار» با تخفیف 40 درصدی

اعتراض سیروس ابراهیم‌زاده به خوانش یک نمایشنامه

سه روایت از بمب‌گذاری در حرم امام رضا(ع)

کتاب «ده طراح صحنه» در ایده رونمایی می‌شود

حمید سوریان چه تئاتری را تماشا کرد؟

اپرای سعدی سرانجام مجوز اجرا گرفت

انتشار فراخوان مسابقه پوستر و عکس جشنواره تئاتر دانشگاهی

«چه میکنه عادل فردوسی پور» در نیاوران روی صحنه می رود

چه کسی جایزه 10 هزار دلاری نمایشنامه نویسی را برد؟