«آسمان غرب» در میان آثار دسته‌بندی شده در سینمای جنگ که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، با فاصله کم‌نقص‌ترین اثری است که تا امروز به نمایش درآمده است.

چارسو پرس: فیلم سینمایی «آسمان غرب» نشانی مقطعی از ابتدای جنگ ایران و عراق را در غرب کشور به تصویر می‌کشد که شهید علی اکبر شیرودی در محوریت آن قرار دارد و به نوعی به رشادت‌ها و ویژگی‌های ملی‌گرایانه او و همرزمانش در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی می‌پردازد.

کاراکتر تعریف شده از شهید شیرودی، پتانسیل‌های بسیاری برای ترسیم یک قهرمان میهن‌پرست دارد و در اصل هم هدف «آسمان غرب» تکریم این خصیصه فراگیر در بطن یکی از دشوارترین مقاطع کشور است که به نوعی دفاع از خاک و مرز و حراست از زنان و کودکان کشور مفهومی برجسته دارد.

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری در یک‌سوم ابتدایی تلاش دارد با نمایش یک هجوم بی‌رحمانه و همه‌جانبه به مردم بی‌گناه و بی‌دفاع سرپل ذهاب و فضاسازی تصویری از حمله‌ای وحشیانه و غیرانسانی، انگیزه‌های لازم را برای خیزش قهرمان اصلی فیلم و همرزمانش ایجاد کند که به نظر در چندین سکانس از جمله استیصال مادر و دختری که سربازان بعثی به آنها تعرض کرده‌اند، نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند، اما در مجموع تمهید خوبی را در نظر دارد و در همین فضا ویژگی‌ها و خصلت‌های قهرمان قصه را نیز بازگو و مخاطب را به شهید شیرودی نزدیک می‌‌کند.

البته که یکی از ضعف‌های این بخش از فیلم، دیالوگ‌نویسی‌های شعاری و تلطیف‌نشده‌ای است که موقعیت‌های چالش‌برانگیز کاراکتر اصلی، از جمله جدال با مافوق خود و همچنین صحنه اتمام حجت با دیگر همرزمان را تضعیف کرده و به سمت بیانیه‌نویسی رفته و طبیعی است که این امر به بازی‌ها نیز لطمه وارد می‌کند.

«آسمان غرب» پس از عبور از پرده ابتدایی، جلوه بیشتری پیدا می‌کند و شروع عملیات شیرودی و دیگر دوستانش، نقطه عزیمت فیلم از یک وضعیت کسالت‌بار، به سمت یک اکشن جنگی خوش‌ریتم با تصاویری قابل قبول است. میزانسن‌ها، تدوین فیلم، جلوه‌های ویژه میدانی و فیلمبرداری در خشان علیرضا برازنده، دست به دست هم می‌دهند تا فارغ از اینکه همراه با شیرودی هستیم، از صحنه‌های جنگی اثر لذت ببریم. موسیقی نیز فاکتور مهم دیگری است که به خوبی و به اندازه درام را همراهی می‌کند و تبدیل به عنصری گوش‌خراش و اضافی نشده است.

با این اوصاف باید گفت «آسمان غرب» در میان آثار دسته‌بندی شده در سینمای جنگ که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، با فاصله کم‌نقص‌ترین اثری است که تا امروز به نمایش درآمده و قطعا یکی از فیلم‌هایی خواهد بود که در بخش‌های مختلف از چشم هیات داوران دور نخواهد ماند.


منبع: سینما اعتماد
نویسنده: میثم محمدی