در صورت عدم وقوع اتفاقی عجیب و خاص، «تمساح خونی» جواد عزتی با فاصله از دیگر فیلم‌ها در صدر خواهد نشست و «بی‌بدن» و «پرویز خان» هم شانس‌های بیشتری برای موفقیت در گیشه نسبت به بقیه خواهند داشت و دیگر فیلم‌ها هم با جابجایی‌های احتمالی، جایگاه‌های بعدی را از آن خود خواهند کرد.

چارسو پرس: اکران نوروزی امسال نیز مشخص شد و 7 اثر از ژانرهای مختلف سینمایی در این ترکیب قرار گرفته‌اند که در یکی از بهترین موقعیت‌های اکران در سینما با هم به رقابت خواهند پراخت. اما با توجه به اینکه جذب مخاطب و فروش در سینما وابسته به فاکتورهای مختلفی از جمله ترکیب بازیگران، موضوع، ژانر و … است، می‌توان با نگاهی به آثار حاضر در اکران نوروز 1402، حدس زد که رقابت اصلی میان کدام فیلم‌ها و ستاره‌ها است و کدامیک می‌تواند مورد اقبال مخاطبان نوروزی سینما قرار گیرد.

با این تفاسیر ابتدا به مرور این آثار از منظر فاکتورهای فروش مورد اشاره می‌پردازیم تا ارزیابی کنیم که چه سرنوشتی در انتظار این آثار است.

فیلم سینمایی «تمساح خونی»

1-بعید است کسی با این نظر همراه نباشد که «تمساح خونی» امید اول اکران نوروزی است. دلیل این امر ابتدا استقبال مردم در سال‌های اخیر از کمدی‌هاست و از آنجا که این فیلم با کارگردانی و بازیگری جواد عزتی روی پرده خواهد رفت، یعنی اینکه در قیاس با دیگر فیلم‌ها، برگ‌برنده در دستان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین بازیگران سینمای کشور در سال‌های اخیر است که علاوه بر حضور خود، عباس جمشیدی‌فر و سعید آقاخانی و همچنین بهزاد خلج را نیز در کنار خود دارد و با توجه به فعالیت‌های این بازیگران می‌توان حدس زد که «تمساح خونی» ترکیبی برنده را در اختیار دارد. نکته دیگری که درصد موفقیت این فیلم را بالاتر می‌برد، یکه‌تازی این فیلم در ژانر کمدی است که عملا هیچ رقیبی را در ژانر کمدی در کنار خود نمی‌بیند و تماشاگر علاقمند به این دست از کارها را معطوف به خود خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود با بازخوردهای مثبتی که از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز داشت، رکوردهایی را نیز جابجا کند.

فیلم سینمایی «بی‌بدن»

بررسی شانس موفقیت فیلم‌های اکران نوروز؛  تمساحی که همه را می‌بلعد!

2-«بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده و به نویسندگی کاظم دانشی در رتبه بعدی آثار سینمایی مورد نظر برای اکران در نوروز قرار می‌گیرد. جنجالی‌ترین فیلم درام چهل و دومین جشنواره فجر که سراغ یکی از ملتهب‌ترین اتفاقات جنایی سال‌های اخیر جامعه رفته که همین موضوع حساس و کنجکاوی‌برانگیز یکی از دلایل احتمال توفیق «بی‌بدن» در اکران نوروز است. جدای از فیلمنامه و ژانر فیلم که در دسته درام‌های کاراگاهی قرار می‌گیرد، ترکیب بازیگران آن نیز نقطه مثبت دیگری است که باز هم می‌تواند نقطه اتکاء آن برای جذب مخاطب باشد. از منظر ژانر و ساختار فیلم «بی‌بدن» را هم می‌توان بعنوان درامی قلمداد کرد که مشابه آن در میان ترکیب فیلم‌های نوروز وجود ندارد و با توجه به استقبال مخاطبان از فیلم «علفزار» که در همین راستا و توسط کاظم دانشی، فیلمنامه‌نویس «بی‌بدن» ساخته و در اکران موفق شده بود، یک پیش‌زمینه مناسب برای کنجکاو شدن مخاطب برای تماشای آن وجود دارد و به تمام این‌ها حواشی اعتراضات بازیگران و عوامل فیلم در جریان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را اضافه کنید که با اعتراض به عدم حضور این اثر در بخش سودای سیمرغ، فضای تبلیغاتی خوبی را فراهم کرد و به نوعی مورد توجه قرار گرفت.

فیلم سینمایی «پرویز خان»

بررسی شانس موفقیت فیلم‌های اکران نوروز؛  تمساحی که همه را می‌بلعد!

3-«پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی، یک درام فوتبالی با ساختاری قابل قبول است که این فیلم هم یک اتفاق تاریخی و شخصیتی شناخته‌شده در فوتبال کشور را دستمایه روایت قصه خود قرار داده و با پردازش کاراکتر پرویز دهداری و نقش او در مقطعی از فوتبال ایران، فیلمنامه خود را پیش برده است. از نظر ترکیب بازیگران «پرویز خان» یک وزنه سنگین به نام سعید پورصمیمی را در اختیار دارد که در سال‌های اخیر و بخصوص با حضور درخشانش در فیلم سینمایی «برادران لیلا» جای خود را در میان مخاطبان امروزی سینما نیز باز کرد. اما فارغ از توانایی‌های پورصمیمی در مقام بازیگر، احتمال دارد که در نگاه تجاری – صنعتی سینما، آنچنان که شایسته است مورد توجه مخاطبان قرار نگیرد، اما در هر حال «پرویز خان» یکی از فیلم‌هایی است که جدای از بازیگر نقش اول‌اش، نقش‌آفرینان موفق و شناخته‌نشده‌ای دارد که در قالب یک داستان مهیج و ساختار بصری منشعب از هیجانات فوتبالی، فضایی همراهی برانگیز را ایجاد کرده است و بی‌تردید از آن دست آثاری خواهد بود که جدای از مخاطبان روزهای ابتدایی که بیشتر تحت تاثیر فضای تبلیغات در سالن حضور پیدا خواهند کرد، روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت و به احتمال زیاد مخاطبی که از سالن خارج می‌شود آن را به دیگران پیشنهاد خواهد کرد.

فیلم سینمایی «آسمان غرب»

بررسی شانس موفقیت فیلم‌های اکران نوروز؛  تمساحی که همه را می‌بلعد!

4-«آسمان غرب» تنها فیلم نماینده سینمای موسوم به دفاع مقدس است که با رویکردی شخصیت‌محور و با پرداختن به مقطعی از زندگی شهید علی اکبر شیرودی به ساخت و پرداخت درام خود اقدام کرده است. یکی از وجوهی که بی‌شک سازندگان و پخش‌کنندگان این فیلم از آن غافل نخواهند شد، حمایت ارگانی و تبلیغاتی گسترده از اثری است که محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است و از همین جهت «آسمان غرب» امتیاز قابل توجهی نسبت به دیگر آثار دارد. اما تجربه‌ها نشان داده که این فاکتور به تنهایی کافی نیست و مهم این است که فیلم پس از هفته‌های ابتدایی، بتواند با ظرفیت‌های درونی خود به جذب مخاطب بپردازد. میلاد کی‌مرام، در این فیلم نقش شهید شیرودی را بر عهده دارد، بازیگری که براساس حدس و گمان‌ها انتظار می‌رفت با قرار گرفتن در این موقعیت، مورد توجه داوران جشنواره قرار بگیرد، اما این اتفاق رخ نداد و بازخوردهای قابل توجهی نیز از سوی منتقدان و اهالی رسانه دریافت نکرد. ضمن اینکه باز هم در قیاس با ستاره‎‌های پرفروش سینمای ایران، نمی‌توان کی‌مرام را تضمینی برای این بخش از فیلم محسوب کرد. از سوی دیگر و با توجه به اینکه این فیلم با هزینه‌های سنگینی ساخته شده است، برای ارزیابی موفقیت خود در گیشه باید به مناسبات فروش در سینما و سهم بخش‌های مختلف نیز توجه داشته باشد که البته این مورد برای تمامی آثار صدق می‌کند.

فیلم سینمایی «نوروز»

بررسی شانس موفقیت فیلم‌های اکران نوروز؛  تمساحی که همه را می‌بلعد!

5-«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز یکی از فیلم‌های متفاوت سال‌های اخیر در ترکیب اکران نوروزی است. فیلمی که قطعا مرتبط‌ترین اثر به لحاظ مضمونی با موقعیت زمانی اکران یعنی نوروز محسوب می‌شود و این مهم‌ترین ویژگی فیلم سهیل موفق است. اما نمی‌توان از حضور علی نصیریان در بطن این اثر به راحتی عبور کرد. بازیگری که برای گستره وسیعی از مخاطبان سینمایی، تئاتری و تلویزیونی شناخته شده است و سهم قابل توجهی برای جذب مخاطبان خواهد داشت، هر چند که نصیریان نیز همچون سعید پورصمیمی در یک موقعیت تجاری و صنعتی تقریبا مشابه‌ای قرار دارد و جدای از اذعان اکثر مخاطبان به توانایی آنها، به تنهایی نمی‌توان بر نام و چهره آنها برای جذب مخاطب در گیشه حساب باز کرد. شبنم مقدمی نیز در این فیلم حضوری قابل قبول دارد و با این اوصاف و با تاکید بر محتوای فیلمنامه و فضای بصری کار که به شکلی محسوس از منظر هزینه و زمان لطمه خورده، پیش‌بینی می‌شود مخاطبانی با عقاید و ارزش‌های مرتبط با خود را جذب کند.

فیلم سینمایی «آپاراتچی»

بررسی شانس موفقیت فیلم‌های اکران نوروز؛  تمساحی که همه را می‌بلعد!

6-«آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های قرار گرفته در ترکیب نوروز است. این عجیب بودن ناظر بر تصمیم سازندگان برای قرار گرفتن در این مقطع اکران است. از طرفی خود فیلم نیز اتمسفری کمتر آشنا برای مخاطبان دارد و با وجود اینکه در جشنواره هم توانست بسیاری را از نظر موضوعی و کیفی متقاعد کند، اما مهجورتر از بسیاری از فیلم‌ها واقع شد. یک درام سینمایی با رگه‌های طنز که بی‌تردید باز هم نمی‌توان روی ترکیب بازیگران آن برای موفقیت در گیشه حساب ویژه‌ای باز کرد. هر چند که بازیگر جوان و توانمندی چون تورج الوند که با فیلم سینمایی «نگهبان شب» میرکریمی شناخته و مورد توجه قرار گرفت را در پیشانی خود دارد، اما ترکیب بازیگران آن امتیاز ویژه‌ای برای رقابت در جهت فروش قابل توجه اثر در اکران نوروز نخواهد داشت. باز هم باید تاکید کنم که این اظهارات فارغ از توانایی‌های تخصصی هر یک از بازیگران است و فقط به پتانسیل آنها در فروش اشاره دارد. اما شاید بزرگترین شانس «آپاراتچی» هزینه کم آن در تولید و به نسبت دیگر آثار سینمایی حاضر در ترکیب نوروزی است که به جهت محاسبات و مناسبات اقتصادی و درصد سهم‌هایی که از فروش دارد، راه آسان‌تری خواهد داشت که باید دید تا چه میزان می‌تواند به این مهم دست پیدا کند.

انیمیشن «ایلیا در جستجوی قهرمان»

7- اما فیلم انیمیشن «ایلیا در جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی‌نژاد که پیش از این در سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق به جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و دریافت لوح زرین جشنواره شده، حالا باید خود را در موقعیتی مهم‌تر محک بزند. هر چند که حضور در جشنواره کودکان و نوجوانان و موفقیت در آنجا امتیاز خوبی برای این انیمیشن محسوب می‌شود، اما نمی‌توان فقط به آن بسنده کرد و باید از این زاویه نگاه کرد که این تنها انیمیشن ترکیب اگران نوروز است و از سویی هم داستان به‌روز در فضای گیم دارد که با سلیقه و امیال مخاطبان هدف خود جور در می‌آید  می‌تواند تماشاگران ویژه خود را داشته باشد. اما سخت‌ترین کار این فیلم خروج از دایره مخاطبان خاص و مورد اقبال واقع شدن در سطحی وسیع‌تر است تا بتوان روی موفقیت آن حساب کرد. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود با وجود وجه اشتراک با فیلم سینمایی «نوروز» از منظر جنس مخاطب، به راحتی صورت نپذیرد، اما هیج جیز قطعی نیست و راه برای فروش ئقابل توحه این اثر نیز کاملا بسته نشده است.

«تمساح خونی» در صدر

در مجموع باید گفت که ترکیب اکران نوروز 1402 در نگاه اول ترکیبی متوازن از نظر ژانر و محتوا و عناصر بصری است و هریک از فیلم‌های هم ویژگی‌هایی منحصر به فرد خود را دارند، اکران در نوروز یک فرصت است که برای بهره بردن حداکثری از آن باید دستی پر داشت که به نظر من در صورت عدم وقوع اتفاقی عجیب و خاص، «تمساح خونی» جواد عزتی با فاصله از دیگر فیلم‌ها در صدر خواهد نشست و «بی‌بدن» و «پرویز خان» هم شانس‌های بیشتری برای موفقیت در گیشه نسبت به بقیه خواهند داشت و دیگر فیلم‌ها هم با جابجایی‌های احتمالی، جایگاه‌های بعدی را از آن خود خواهند کرد.

چند رقابت جذاب

نکته دیگر هم ردیابی چند رقابت جذاب در این ترکیب است که اشاره به آنها هم خالی از لطف نخواهد بود. رقابت جواد عزتی و پژمان جمشیدی که هر کدام پتانسیل‌های خوبی برای جذب مخاطب در گیشه را دارند و البته که در دو ژانر مختلف قرار گرفته‌اند و از این نظر باز هم عزتی دست بالا را دارد. از سوی دیگر رقابت سعید پورصمیمی و علی نصریان از بازیگران نسل‌های پیشین بازیگری است که باز هم این دو در موقعیت‌های مضمونی، تماتیک و ژانری متفاوتی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند و در نهایت هم رقابت «نوروز» و « ایلیا در جستجوی قهرمان» است که همانطور که عنوان شد با در نظر داشتن مخاطبان هدف مشترکی که بیشتر مخاطبان رده سنی کودک و نوجوان هستند، کارزار آنها نیز برای جلب و رضایت تماشاگران جذاب خواهد بود.

///.


منبع: سینما اعتماد
نویسنده: میثم محمدی