در ادامه بهترین فیلم‌های وسترن اقتباسی را نام بردیم که از کتاب‌هایشان بهترند.
چارسو پرس: وقتی بحث فیلم‌های اقتباسی مطرح می‌شود، عموما این اعتقاد وجود دارد که کتاب‌ها از فیلم‌ها بهترند چرا که در کتاب عمق، جزئیات و آزادی نسبتا زیادی در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد و این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا داستان‌ها را با تخیل خود تجسم کنند. با این حال، گاهی کاملا برعکس است و فیلم‌ها از منبع اقتباسشان پیشی می‌گیرند. ترکیبی از بازی‌های استثنایی، استفاده موثر از تکنیک‌های فیلم‌سازی و قصه‌گویی استادانه می‌تواند یک اثر اقتباسی را ارتقا دهد تا جایی که حتی گاهی اوقات از داستان اصلی بهتر شوند. آثار کلاسیک مانند «رستگاری در شاوشنک» (The Shawshank Redemption) و «پدرخوانده» (The Godfather) نمونه‌های خوبی هستند که نه تنها به منبع اقتباسشان وفادارند، بلکه از نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان از آن‌ها بهترند. رمان‌های وسترن در دوران اوج خود در هالیوود مثل معدن طلایی بودند که منجر به اقتباس‌های سینمایی متعددی شدند، به‌ویژه از دهه ۱۹۳۰ تا دهه ۱۹۶۰. در حالی که برخی از آن‌ها نتوانستند انتظارات مخاطبان را برآورده کنند، برخی دیگر از منابع اولیه خود فراتر رفتند و روایت‌ها، جهان‌ها و شخصیت‌هایی را ساختند که از کتاب‌هایشان پیشی گرفتند. 

۱۰. نابخشوده (The Unforgiven)


  • محصول: ۱۹۶۰
  • کارگردان: جان هیوستون
  • بازیگران: پرت لنکستر، آدری هپبورن، آودی مورفی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
«نابخشوده» بر اساس رمان بی‌نظیر آلن له‌می ساخته شده است و داستان خانواده زاخاری را روایت می‌کند؛ خانواده‌ای کشاورز و آبرومندی که با یک قبیله کیووا که ادعا می‌کنند دختر خانواده، راشل زاخاری (آدری هپبورن) یکی از آن‌هاست، درگیر می‌شوند. این مکاشفه با افزایش تنش و تعصب نژادی، خانواده زاخاری را وادار می‌کند تا با خصومت جامعه خود روبرو شوند و چالش‌هایی را از سر بگذرانند. «نابخشوده» یک رمان خواندنی است که هنوز هم از سوی خوانندگان مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما نقص‌هایی دارد که باعث نارضایتی بسیاری از افراد می‌شود. با این حال، با کارگردانی فوق‌العاده جان هیوستون، فیلم از منبع اقتباس خود فراتر می‌رود و به یک وسترن فراموش‌نشدنی تبدیل می‌شود. این فیلم با بازی خوب و سکانس‌های هنرمندانه، یک وسترن تکان‌دهنده درباره نژادپرستی و وفاداری نسبت به خانوادگ است و تجربه بصری منحصربه فردی ارائه می‌دهد که فراتر از فرمول وسترن اکشن ماجراجویی معمولی است.

۹. مرد خانه (The Homesman)


  • محصول: ۲۰۱۴
  • کارگردان: تامی لی جونز
  • بازیگران: تامی لی جونز، هیلاری سوانک، هیلی استاینفلد
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
«مرد خانه» به عنوان یک از فیلم‌های منحصربفرد وسترن شناخته می‌شود که اقتباسی از یک رمان به همین نام اثر گریدون سورثاوت است. این داستان دلهره‌آور، مری بی شجاع را دنبال می‌کند که سه زن را که از سختی‌های زندگی جان سالم به در بردند، با کمک جورج بریگز در مناظر نفس‌گیر مرزی آمریکا همراهی می‌کند. این فیلم به خاطر به تصاویر واقع‌گرایانه‌اش از سختی‌های پیش روی مهاجران در قرن نوزدهم و مبارزات افرادی که در حاشیه جامعه بودند مورد ستایش قرار گرفته است. در عین حال که کتاب هم این تصویر را ترسیم می‌کند، عاری از همان سطح واقع‌گرایی فیلم است. به کارگردانی و بازی تامی لی جونز، فیلم سرعت کارآمدتری دارد و همه چیز منسجم‌تر به نظر می‌رسد. شیمی بین جونز و هیلاری سوانک هم از دیگر نقاط قوت این وسترن است.

۸. جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old Men)


  • محصول: ۲۰۰۷
  • کارگردان: برادران کوئن
  • بازیگران: تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
«جایی برای پیرمردها نیست» داستانی قدرتمند، تاثیرگذار و به طرز وحشتناکی بی‌رحمانه، بررسی شر در ابتدایی‌ترین سطح آن است که در دنیای بی‌قانون مدرن اتفاق می‌افتد. این جواهر برنده اسکار بر اساس رمانی به همان اندازه درخشان به همین نام اثر کورمک مک‌کارتی ساخته شده است. داستان شکارچی حریصی به نام لولین را دنبال می‌کند که تصادفا با یک معامله مواد مخدر روبرو می‌شود و تصمیم می‌گیرد که مخفیانه پول را بگیرد و در نتیجه زنجیره‌ای از حوادث خشونت‌آمیز را رقم بزند. رمان مک‌کارتی بدون شک عالی است، اما فیلم برادران کوئن با تبدیل شدن به یک وسترن استثنایی و فراموش‌نشدنی که ژانر را بازتعریف کرد، توانست فراتر از کتاب قدم بردارد. این دو کارگردان سبک منحصربه‌فرد خود را در هر فریم القا می‌کنند و خاویر باردم در نقش شخصیت شرور، آنتون چیگو همچنان شایسته تحسین است. «جایی برای پیرمردها نیست» با استفاده از عناصر فیلم‌های هیجان‌انگیز، جنایی و درام نئو وسترن در تمام مدت زمان پخش خود، تار و پودی تماشایی از تمامی این ژانرها به هم می‌بافد.

۷. ۳:۱۰ به یوما (۳:۱۰ to Yuma)


  • محصول: ۲۰۰۷
  • کارگردان: جیمز منگولد
  • بازیگران: راسل کرو، کریستین بیل، پیتر فوندا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
«۳:۱۰ به یوما» به کارگردانی جیمز منگولد، به عنوان بازسازی فیلمی با همین عنوان محصول ۱۹۵۷ است که هر دو برگرفته از داستان کوتاه المور لئونارد هستند. این فیلم کریستین بیل را در نقش یک دامدار مبارز دنبال می‌کند که داوطلب می‌شود یک قانون‌شکن بی‌رحم با بازی راسل کرو را به شهر کانتین منتقل کند. این وسترن در طول سفر به رابطه پیچیده بین دو شخصیت اصلی می‌پردازد. این فیلم برای کسانی که انتظار کاوش دقیق شخصیت‌ها و طرح داستانی کتاب را دارند ممکن است ناامیدکننده باشد، چون رمان فاقد غنای دقیق فیلم است. فیلم به انگیزه‌های شخصیت‌ها می‌پردازد و به کمک داستان‌های فرعی لایه‌هایی به رابطه بین دن ایوانز و بن وید می‌افزاید. «۳:۱۰ به یوما» در میان فیلم‌های اقتباسی، بیشتر به خاطر بازی‌های قوی بیل و کرو و همچنین کاوش متفکرانه در مورد شرافت، اخلاق و ماهیت قهرمانی یک وسترن تحسین شده است و با موفقیت منبع خود را تقویت می‌کند و ارتقا می‌بخشد.

۶. رقصنده با گرگ‌ها (Dances with Wolves)


  • محصول: ۱۹۹۰
  • کارگردان: کوین کاستنر
  • بازیگران: کوین کاستنر، مری مکدانلد، گراهام گرین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
«رقصنده با گرگ‌ها» شاهکار دیگری از کوین کاستنر هم یکی از فیلم‌های اقتباسی وسترن است که از کتابش بهتر است. فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته مایکل بلیک که نوشتن فیلمنامه آن را هم برعهده داشت، داستان ستوان جان دانبار را روایت می‌کند که زندگی‌اش با انتصاب به یک پاسگاه دورافتاده در مرزهای غربی به شکل دراماتیکی تغییر می‌کند. «رقصنده با گرگ‌ها» یک وسترن شگفت‌انگیز است که غرب آمریکا را در طول جنگ داخلی به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که احساس می‌شود دوباره شاهد تکرار تاریخ هستیم. برتری این فیلم با حجم قابل توجه هفت جایزه اسکار مشخص می‌شود. در مقابل، کتاب از نظر عمق، پویایی، احساسات و هیجان ضعیف است و چیزهای زیادی کم دارد.

۵. شین (Shane)


  • محصول: ۱۹۵۳
  • کارگردان: جرج استیونز
  • بازیگران: الن لاد، جین آرتور، وان هفلین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
«شین» از فرمول کلاسیک فیلم وسترن پیروی می‌کند و مبارزه همیشگی بین خیر و شر را به تصویر می‌کشد. این فیلم وسترن قابل احترام با داشتن بازیگران خوب از جمله آلن لاد، جک پالانس و جین آرتور، در قرن نوزدهم در قلمرو وایومینگ اتفاق می‌افتد. داستان جنگجوی ششلول‌بندی به نام شین را دنبال می‌کند که گرفتار دعوای بین صاحبخانه‌ها و یک سرمایه‌دار بی‌رحم می‌شود. اگرچه عموما فیلم‌های وسترن اقتباسی از منبع خود پیشی می‌گیرند، اما چیزی از عظمت رمان‌ها کم نمی‌کنند. در این مورد، علی‌رغم موفقیت کتاب، اقتباس سینمایی بیشتر مورد توجه و تمجید قرار می‌گیرد. کتاب «شین» نوشته‌ی جک شفر دیالوگ‌ها و شخصیت‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند، با این حال این بازی‌های قدرتمند لاد و دیگران روی پرده همراه با کارگردانی استادانه جورج استیونز است که داستان را به سطح بالاتری می‌برد. فیلمبرداری فیلم سطح دیگری از زیبایی را اضافه و جایگاه «شین» را به عنوان یک شاهکار در فیلمسازی وسترن تثبیت می‌کند.

۴. جویندگان (The Searchers)


  • محصول: ۱۹۵۶
  • کارگردان: جان فورد
  • بازیگران: جان وین، جفری هانتر، ورا مایلز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
«جویندگان» به کارگردانی جان فورد، که اغلب به عنوان یک فیلم کلاسیک در ژانر وسترن شناخته می‌شود، بر اساس رمانی به همین نام اثر آلن له می ساخته شده است. فیلم اتان ادواردز (جان وین) را دنبال می‌کند که برای یافتن خواهرزاده ربوده‌شده خود که توسط کومانچ اسیر شده است، سفری را آغاز می‌کند. در طول سفر او، بینندگان در مورد انگیزه واقعی اتان برای پیدا کردن دبی در تعلیق نگه داشته می‌شوند. با وجود برخی تفاوت‌های جزئی بین کتاب و فیلم، اغلب استدلال می‌شود که فیلم بهتر از کتاب است. بدیهی است که فیلمنامه‌نویسان داستان خوبی را در نظر گرفته‌اند و با تمرکز عمیق روی موضوعات و احساسات پیچیده که به جذابیت ماندگار فیلم کمک می‌کند، آن را حتی بهتر کرده‌اند. روایت بصری، فیلمبرداری و عملکرد نمادین بازیگران، کیفیت کلی فیلم را افزایش می‌دهد.

۳. چراگاه آزاد (Open Range)


  • محصول: ۲۰۰۴
  • کارگردان: کوین گاستنر
  • بازیگران: رابرت دووال، کوین کاستنر، آنت بنینگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
کوین کاستنر با فیلم «چراگاه آزاد» نشان می‌دهد که یک راوی چیره‌دست است که به طور واقعی غرب قدیمی آمریکا را به تصویر می‌کشد و شخصیت‌هایی را می‌سازد که فراتر از کهن الگوها هستند. این داستان پیش از اینکه تبدیل به یک فیلم محبوب شود، کتاب خواندنی لارن پین با عنوان «مردان چراگاه آزاد» (The Open Range Men) است و درگیری خشونت‌آمیز بین دو گاوچران و یک دامدار قدرتمند را دنبال می‌کند. اگرچه کتاب در واقع عالی است، اما به اندازه اقتباس سینمایی کاستنر قانع‌کننده نیست. این فیلم با تمرکز بر تیراندازی شگفت‌انگیز، شجاعانه و خونین بین گاوچران‌ها و سرمایه‌داران، که جزو برترین تیراندازی‌های تاریخ سینمای وسترن است، به قدرت و اعتبار خود دست می‌یابد.

۲. قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford)


  • محصول: ۲۰۰۷
  • کارگردان: اندرو دامینیک
  • بازیگران: برد پیت، سام شپارد، کیسی افلک
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
«قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل» فیلمی شاعرانه و تاثیرگذار از کارگردان اندرو دامنیک، از رمانی به همین نام نوشته‌ی ران هانسن الهام گرفته است و جوهر کتاب را به خوبی به تصویر می‌کشد و تحسین گسترده‌ای را برمی‌انگیزد. این فیلم با بازی برد پیت در نقش جسی جیمز و کیسی افلک در نقش رابرت فورد، به رابطه ظریف بین این دو در سال‌های پایانی زندگی قانون‌شکن بدنام می‌پردازد. هم فیلم و هم کتاب در نوع خود ستودنی هستند. اما در حالی که برخی از خوانندگان ممکن است با سبک نوشتاری منبع مشکل داشته باشند، فیلم کاملا هیجان و تنش داستان را به تصویر می‌کشد، جنبه‌هایی که ممکن است تا حدودی در کتاب گم شده باشند. شیمی بین پیت و افلک فیلم را به سطح بالاتری می‌برد و به آن کمک می‌کند تا از منبع اقتباسش پیشی بگیرد.

۱. کشور بزرگ (The Big Country)


  • محصول: ۱۹۵۸
  • کارگردان: ویلیام وایلر
  • بازیگران: گریگوری پگ، چالتون هستون، جین سیمونز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
«کشور بزرگ» به کارگردانی ویلیام وایلر و اقتباس از رمانی به همین نام اثر دنیل همیلتون، کاپیتانی به نام جیمز مک‌کی را دنبال می‌کند که برای ازدواج با نامزدش، پاتریشیا هیل، به غرب آمریکا می‌رود. با این حال، او گرفتار نزاع بین دو خانواده دامدار می‌شود. کتاب کاوش دقیق‌تری از شخصیت‌ها و انگیزه‌های آن‌ها ارائه می‌دهد و به بینندگان اجازه می‌دهد تا در سطح عمیق‌تری با داستان درگیر شوند. اما این فیلم کلاسیک وسترن فراتر از آن است. این فیلم با فیلمبرداری شگفت‌انگیز خود، به تصویر کشیدن عظمت غرب آمریکا و کاوش در عناصر موضوعی که به ندرت در فیلم‌های وسترن یافت می‌شود، مخاطب را متحیر می‌کند. «کشور بزرگ» یکی از فیلم‌های وسترن اقتباسی است که با حضور بازیگران قدرتمندی از جمله چارلز بیکفورد، گریگوری پک، برل آیوز، کارول بیکر و دیگران، مطمئنا جایگاه ویژه‌ای در قلب علاقه‌مندان این ژانر دارد.
منبع: دیجی‌مگ