ساخت و تولید جان ویک 4 پر از حقایق جالب توجه است که طرفداران ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشند؛ این حقایقِ پشت پرده از ابراز تعلق خاطر به فیلم The Warriors و وجود یک سگ همراه با دهان گشاد، تنوع دارند که در ادامه به تفصیل درباره‌شان صحبت خواهیم کرد.
چارسو پرس: فیلم جان ویک 4، این سری را به تکاملی عظیم رساند و جای پای آن را به عنوان یکی از بهترین فرانچایزهای اکشن هالیوود محکم‌تر کرد. در طی سفر بسیار پرتنشی که با شخصیت ویک در سراسر جهان داشتیم، به خوبی مشاهده کردیم که چرا می‌بایست آن را به عنوان یکی از عناوین مهم حال حاضر در نظر داشته باشیم.
زمانی که به قصه‌ی ساخت و تولید فیلم جان ویک 4، نگاهی می‌اندازیم، جلوه‌ای پر رمز و راز در برابرمان قرار می‌گیرد و از مسائلی با خبر می‌شویم که شاید پرشوق‌ترین طرفداران هم از آن بی‌خبر باشند! فراتر از اکشن و صحنه‌های پر از تعلیق آن، یک پروسه‌ی ساخت بسیار با دقت و پر پر و پیمان در برابرمان قرار دارد که حاوی میزان مشخصی از خلاقیت سالم است! در ادامه به بررسی 10 نکته جالب از پشت صحنه‌ی فیلم جان ویک 4 می‌پردازیم.

10. ادای دین به The Warriors


در یکی از سکانس‌های بسیار مهیج، جان ویک 4 به شکلی غافل‌گیر کننده به فیلم The Warriors که این سری از آن بی تأثیر نیست، ارجاع می‌دهد. طی آشوب و بلبشویی که توسط جان ویک برای قرار گرفتن در برابر High Table، به پا می‌شود یک دی جی پاریسی در رادیو اعلام می‌کند که جایزه‌ی کشتن جان ویک افزایش یافته است. این سکانس و علی الخصوص، دی جیِ مرموز آن یادآور فیلم The Warriors می‌باشد؛ در آن فیلم نیز به سبکی مشابه یک دی جی باعث افزایش آشوب می‌شود.
همه چیز در اینجا یاد آور فیلم The Warriors است؛ از قاب کلوز-آپی که دهان دی جی را نشان می‌دهد تا استفاده از لفظِ اراذل / Boppers که برای توصیف شنوندگانش به کار می‌رود. انتخاب ساند ترک نیز جالب توجه است؛ آهنگ Nowhere to Run، به خوبی این ادای دین را بازتاب می‌کند. نبرد ویک با گروهی از قاتلان هم به خوبی یادآور سکانس تعقیب و گریز جنگجویان از Bronx به جزیره Coney است.

9. سگ همراه Mr. Nobody، سبک کاری خودش را داشت!


در قسمت چهارم جان ویک، این سری باز هم به سنت همراهان سگ وفادار باقی ماند؛ همراهِ مستر نوبادی در اینجا یک سگ نژاد بلژین مالینویز بود. برای فرانچایزی که کل داستان آن با سگ‌ها گره خورده است، دوستِ عزیز مستر نوبادی به خوبی یادآور این استعاره می‌باشد. هرچند، در پشت صحنه کار کردن با این سگ دوست داشتنی باعث بوجود آمدن یک چالش جدی شده بود!
چاد استاهلسکی (Chad Stahelski)، کارگردان فیلم، فاش کرد که بریتا، سگ اصلیِ نسخه چهارم یک عادت غیر منتظره داشت: او هنگام حمله ناحیه‌ای حساس از بدن را هدف خودش قرار می‌داد، او مستقیم به سمت مثانه‌ حمله می‌کرد! استاهلسکی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ی The Ringer، می‌گوید: «ما کلی برای حمله‌های بریتا برنامه داشتیم، اما هنگام فیلم‌برداری او برنامه‌ دیگری در سر داشت: حمله به مثانه‌ی دشمن! ما هم آخر سر گفتیم مشکلی ندارد، هر جور که راحتی! به نظر می‌رسد شخصیتش اینجوری باشد دیگر!».

8. عشق استاهلسکی به جکی چان، بر مبارزات فی‌البداهه جان ویک تأثیر گذاشته بود


برای تیم سازنده‌ی جان ویک 4، اشتباهات بخشی اصلی از پروسه‌ی کار محسوب می‌شدند و از بروز آن‌ها استقبال می‌شد. چاد استاهلسکی یکی از باورمندان به فلسفه‌ی قضا و قدر است و هنگام فیلم‌برداری از استقبال آن‌ها ابایی ندارد. او باور دارد که اتفاقات فی‌البداهه می‌توانند لایه‌ای واقعی به محصول نهایی اضافه کنند که در غیر آن صورت، ممکن نبود. او این رویکرد را از هنرهای رزمی فی‌البداهه‌ی شخصیت افسانه‌ای جکی چان (Jackie Chan) بر گرفته است.
برای استاهلسکی، اسانس یک فیلم خوب در به آغوش کشیدن اتفاقات غیرمنتظره می‌باشد؛ برای مثال، می‌توان به استفاده‌ی جان ویک از نانچیکو اشاره کرد؛ او در طول فیلم‌برداری بسیاری از حرکات را از خودش درآورد و به هیچ وجه به دنبال به نمایش گذاشتن یک برنامه‌ی از پیش تعیین شده نبود. کیانو ریوز (Keanu Reeves)، مدت زیادی را وقف تمرین با این سلاح‌ها کرده بود، به همین دلیل زمانی که حملاتش غیرمنتظره می‌شد لحظاتی کاملاً فی‌البداهه بوجود می‌آمد که هیچ متنی برای آن‌ها در فیلم‌نامه نوشته نشد بود. محصول نهایی، بوجود آمدن فیلمی بود که همزمان در آن دقت و عنصر تصادف، جریان داشت.

7. کیانو ریوز ترجیح می‌داد در ادای دیالوگ‌ها رویکردی کمینه‌گرا داشته باشد


کیانو ریوز در بازی کردن نقش جان ویک، رویکردی مینمالیست / کمینه‌گرا پیشه کرده بود و عمداً بسیاری از دیالوگ‌ها را به شکلی مختصر و کوتاه بیان می‌کرد. همین سبک اجرا، باعث بوجود آمدن لایه‌ای رواقی و کم حرف از رفتار او شده بود. تعهد کیانو ریوز به کوتاه کردن صحبت‌های ویک و تنها ادای عمقِ دیالوگ‌ها، باعث شد تا رفتار جان ویک خیلی واضح‌تر از هرگونه صحبتی باشند.

این بازیگر چیزی حدود نیمی از دیالوگ‌های نوشته شده در فیلم‌نامه را بیخیال شد و با ابزاری به نام سکوت کاری کرد که یک ورژن مرموز از جان ویک را شاهد باشیم که واقعاً جذابیت خاصی دارد. کیانو ریوز در نقش جان ویک، یک مثال بسیار خوب از بازیگریِ فهم-محور است.

6. خیابان‌های پاریس، در واقعیت متعلق به شهر برلین هستند


در یکی از سکانس‌های بسیار جذاب، که در حوالی طاق پیروزی (Arc de Triomphe) شهر پاریس روی می‌دهد، شاهد یک بلبشوی باور نکردنی از نبرد ماشین‌ها و نبرد تن به تن بین جان ویک و دشمنان بودیم. با این وجود، خلق چنین سکانس مهیجی خالی از چالش نبود؛ مهم‌ترین چالش آن بستنِ خیابان‌های اطرافِ این بنای تاریخی بود که در عمل واقعاً امکانش وجود نداشت و سبب بوجود آمدن مشکلاتی برای تیم تولید شد. بنابراین، فیلم‌سازان به سراغ گزینه‌های جایگزین رفتند و مکانی که نهایتاً انتخاب شد غیرقابل پیش‌بینی بود: برلین!

در حالی که پس‌زمینه‌ی این سکانس، با جلوه‌های ویژه ممکن شده بود اما نبرد و تصادف‌های صورت گرفته بین انسان و ماشین به صورت دستی انجام گرفت. در سال 2021 فرودگاه تگل برلین از سرویس خارج شد و برای فیلم‌بردای در خدمت سازندگان جان ویک 4 قرار گرفت. این مکان به خوبی توانست از پس نبردهای تفنگی و تن به تنِ معروف آن سکانس بربیاید بدون اینکه خطری برای تیم اجراکنندگان وجود داشته باشد. علاوه بر این، محصول نهایی توانسته به شکلی برلین را به پاریس تبدیل کند که مطمئناً هیچ کس در نگاه اول نمی‌تواند به آن پی ببرد.

5. کیانو ریوز برای یادگیری مبارزه در ماشین ماه‌ها وقت گذاشت


برای به نمایش گذاشتن مانورهای سریع اتومبیل‌ها در آشوبی که در سکانس طاق پیروزی مشاهده کردیم، کیانور ریوز با بزرگ‌ترین چالش خودش روبرو بود: یادگیری هنر کار-فو! (Car-Fu: اصطلاحی که در واقع به معنای مبارزه با ماشین است).

برخلاف یادگیری لحظه‌ای ریوز در فیلم The Matrix، کیانو برای بهتر اجرا کردن صحنه‌های مربوط به رانندگی قسمت چهارم جان ویک، ماه‌ها تمرین کرد تا مهارتش در رانندگی به بهترین سطح ممکن برسد. اسکات راجرز (Scott Rogers)، در نقش مدیر بدلکاری، در این مسیر به او کمک بسیاری کرد؛ ریورز حدود خودش را به چالش کشید و مهارت‌هایی چون تغییر خشاب هنگام رانندگی را بارها تمرین کرد تا بتواند سرعت خودرو را در حین این کار کنترل کند. نتیجه‌ی به دست آمده، مشاهده‌ی صحنه‌های اکشن بی‌بدیلی می‌باشد که به راحتی آب خوردن توسط او در فیلم جان ویک 4 پیاده سازی شده است.

4. کیانو ریوز شخصاً بیشتر مبارزات سکانس پلکان را بازی کرد


تنش صحنه‌های اکشن در John Wick: Chapter 4، به سطح بسیار بالایی رسیده بود و این امر را می‌توان در مبارزه‌ی مربوط به پلکان در شهر پاریس، به خوبی دید. با وجود خطرناک بودن اجرای بعضی از این حرکات، باز هم ریوز اصرار داشت که شخصاً تمامی مبارزاتِ نوشته شده را به اجرا دربیاورد. نتیجتاً، او به عنوان جان ویک در هفت شب طاقت فرسا و تیراندازی پیاپی توانسته به خوبی انرژیِ قهرمان داستان را به ما منتقل کند.

تنها موردی که او در اینجا بازی نکرده، صحنه‌ای می‌باشد که از بالای پله‌ها به پایین پرتاب می‌شود؛ در اینجا به دلیل خطرهای موجود، بدلکاری به نام وینست بوییلون (Vincent Bouillon) در نقش جان ویک ظاهر شده است. به جز این، کیانو ریوز عملاً تمامی حرکات دیگر را خودش پیاده کرده تا ثبات و دوامِ این سکانس به خوبی حفظ بشود. در پایان پروسه‌ی تولید، کیانو ریوز از تمامی بازیگران بدلکار شخصاً تشکر کرد و به آن‌ها تی‌شرت‌هایی ویژه هدیه داد که بر روی آن‌ها تعداد بدلکاری‌های انجام شده توسط آن افراد، طراحی و حک شده بود.

3. کیانور ریوز اصرار داشت که در پایان John Wick: Chapter 4، شخصیت جان ویک بمیرد

در ابتدای ایده پردازی برای قسمت چهارم جان ویک بین کیانو ریوز و کارگردان فیلم یعنی چاد استاهلسکی، کیانو ریوز اعلام کرده بود که بهتر است جان ویک در انتهای این فیلم بمیرد. اصرار ریوز، بر مرگ شخصیت آیکونیک جان ویک، سبب شده بود که شکل‌گیریِ اوج فیلم اهمیت داستانی بیشتری پیدا کند.

علت اصرار کیانو ریوز بر چنین سناریویی، یافتن یکجور رستگاری نهایی برای شخصیت ویک بود؛ شخصیتی که به طور مداوم باید با عواقب اعمال گذشته‌اش روبرو بشود بالاخره نیاز دارد که آرام بگیرد و چه جایی بهتر از درون یک قبر کنار همسرش؟ در پایان بندی دراماتیک این قسمت مشاهده کردیم که چگونه جان ویک نهایتاً به زخم‌ها و مصدومیت‌هایش تسلیم شد و در برابر کلیسای ساکره‌کر به آرامشی نهایی رسید. تصمیم و تعهد کیانو ریوز بر رستگاری نهایی جان ویک، سبب افزوده شدن باری احساسی به قسمت چهارم این فرانچایز شده بود.

2. نگرانی‌های استودیو منجر به در نظر گرفتن یک پایان متفاوت برای قسمت چهارم جان ویک شد


احتمالاً اگر بگوییم که استودیوی سازنده فیلم جان ویک، پس از روبرو شدن با برنامه‌ی تیم تولید برای پایان بندی قصه‌ی جان ویک با مرگ او در انتهای قسمت چهارم، با آن مخالفت کرد، کسی غافل‌گیر نشود. به این دلیل ساده که این شخصیت یکی از پول‌سازترین کارکترهای هالیوودی در چند سال اخیر بوده است. استودیو تا حدی نگران بود و کاملاً با این تصمیم مخالفت کرد و تیم سازنده را مجبور به در نظر گرفتن یک پایان متفاوت نمود.

برای راضی کردن استودیو، استاهلسکی و بقیه‌ی فیلم‌نامه نویس‌ها پایان‌های متفاوتی را در نظر گرفتند که در آن سرنوشت جان ویک تا حد بسیار کمتری مبهم بود. با این وجود، تماشاگرانِ تست کننده با پایان‌های جایگزین مخالفت کردند و آن را کمتر جذاب دانستند. نتیجتاً پروسه‌ی ساخت فیلم همان مسیر قبلی را پی گرفت و همان پایانی را مشاهده کردیم که بنظر قصه‌ی زندگی جان ویک را به اتمام می‌رساند. سکانس نهایی که در آن قبر جان ویک در کنار همسرش را مشاهده می‌کنیم از دیدگاه مخاطبان و نویسندگان بهترین پایان ممکن برای قسمت چهارم جان ویک بود.

1. حماسه‌ی جان ویک به احتمال زیاد ادامه پیدا خواهد کرد


با وجود عدم رضایت شخص کیانو ریوز و پایان‌بندی قسمت چهارم، به‌نظر می‌رسد که هنوز کار ما با سری فیلم‌های جان ویک و حتی شخصیت او تمام نشده است؛ همه‌ی نشانه‌ها به ادامه دادن آن اشاره دارند. با انتشار The Continental و همچنین Ballerina در آینده‌ای نزدیک، یونیورس جان ویک در اوج محبوبیت خود قرار دارد.
علاوه بر این، کیانو در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی Entertainment Weekly، فاش کرد که به ادامه‌ی حضور در نقش جان ویک بی‌تمایل نیست و البته شرط آن حضور چاد استاهلسکی به عنوان کارگردان John Wick: Chapter 5 می‌باشد؛ این دیدگاه با خواستِ اولیه‌ی کیانو ریوز مبنی بر اتمام کارش با جان ویک، به وضوح در تضاد است. هنوز هیچ معرفی رسمی از سوی Lionsgate صورت نگرفته اما به‌نظر می‌رسد قسمت پنجم در مرحله‌ی توسعه قرار داشته باشد. طرفداران برای دیدن دوباره‌ی این سری و این قهرمان باید هنوز صبر کنند.

جمع‌بندی

سری فیلم‌های جان ویک به مرور توانست جایگاهی معتبر در میان فرنچایزهای اکشن هالیوودی برای خودش دست و پا کند. با موفقیت قسمت چهارم آن به اوج محبوبیت و موفقیت خود رسید. پروسه‌ی ساخت این فیلم جذاب، پر از نکات جالب بود که سعی کردیم در طول متن بالا به ده تا از آن‌ها بپردازیم که واقعاً جالب توجه هستند.
منبع: ویجیاتو