کارگردان مستند «طاهر» تاکید کرد که تصویرسازی در این اثر بخش مهمی بود، کتابی که انگار باباطاهر آن را نوشته است.

چارسو پرس: امیرمسعود حسینی کارگردان مستند «طاهر» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که این روزها در پکیج نوروزی پلتفرم هاشور درحال اکران است و پربیننده‌ترین مستند این پکیج شد، . درباره موضوع این فیلم گفت: پرداختن به احوال و زندگی باباطاهر بهانه یا شاید بستری، برای نگاه دوباره به تاریخ بود؛ تاریخی که می توان و می‌باید به آن شک کرد، زیر و رویش کرد، کاویدش، بلکه حقیقت را از لابه‌لای سطرهایش جست. آنچه می‌گویند و می‌شنویم، همه چیز نیست و نمی‌تواند باشد.


او درباره شیوه روایت این مستند و بیان طنز راوی بیان کرد: بابا طاهری که من در جست‌وجوهایم شناختم، طناز است، شوخی می‌کند، همانطور که تاریخ با او شوخی کرده است. طاهر این فیلم بیرون آمده از همین شوخی تاریخی است. البته باید گفت قرار بر این نبود که فیلم طنز باشد، من اصلا این کلمه را در سینما نمی‌شناسم؛ ما فیلم کمدی داریم، ژانری که در سینما شناخته شده است. این مستند نه کمدی است و نه طنز. فقط راوی شوخی دارد.



این مستندساز درباره اختلاف نظر کارشناسان حاضر در مستند درباره این باباطاهر خاطرنشان کرد: همه چیز از همین اختلاف نظرها شروع شد؛ کنار هم گذاشتن آن‌ها بیننده را با نظرات متفاوت و روایت‌های مختلفی که درباره باباطاهر وجود دارد، آشنا می‌کند. این قدم اول است یعنی گفتن آنچه داریم، باقی مانده و قدم بعد تحلیل است. حال در این میان، راوی که همان باباطاهر است می‌خواهد همه چیز را به هم بزند، رشته‌ها را پنبه می‌کند که این یعنی تردید و یعنی جستجو ادامه دارد.


حسینی درباره تصویرسازی‌های موجود در مستند نیز تاکید کرد: تصویرسازی بخش مهمی از این کار بود، همچون ورق زدن کتابی که انگار طاهر آن را نوشته و کشیده باشد. این مهم را مدیون ذهن و دست توانای دوستم سیامک پورجبار هستم.


این مستندساز در پایان تصریح کرد: از همه دوستانی که در ساخت این فیلم یاریم کردند ممنونم. استاد پرویز اذکایی فروردین‌ماه سال پیش از میان ما رفتند. از ایشان بسیار آموختم. و خاطره گفت‌وگویی که با هم داشتیم تا همیشه با من است، یادشان گرامی.