دوران طلایی هالیوود یکی از محبوب‌ترین دوره‌های تاریخ فیلم و سینماست؛ در نتیجه‌ی همین محبوبیت، طبیعی‌ست که فیلم‌های بسیاری درباره‌ی این دوره‌ی طلایی ساخته شده، در حقیقت، این اتفاق این‌قدر تکرار شده که گاه حس می‌شود هالیوود وارد دوره‌ای شده که درباره فیلم‌ساختن، فیلم می‌سازد.

چارسو پرس: با این توصیفات، جذابیت دوران گمشده‌ی ستارگان بزرگ سینما، همانطور که برخی می‌گویند، غیرقابل‌انکار است. به همین دلیل، در این مطلب ۱۰ فیلم برتر را جمع‌آوری کرده‌ایم که درباره‌ی هالیوود دوران کلاسیک هستند؛ از چاپلین گرفته تا سانست بلوار، فیلم‌هایی را جمع‌آوری کردیم که به تماشاگران این حس را القا می‌کنند که خودشان هم بخشی از دوران طلایی هالیوود هستند.


۱۰- چاپلین (Chaplin)

  • سال تولید: ۱۹۹۲
  • کارگردان: ریچارد اتنبرا
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، جرالدین چاپلین، آنتونی هاپکینز و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵

فیلم زندگی‌نامه‌ای چاپلین، اثر ریچارد اتنبرا و با بازی رابرت داونی جونیور است. بازی در این فیلم، نامزدی اسکار بهترین بازیگری را برای رابرت داونی جونیور به همراه داشت. این فیلم همانطور که انتظار می‌رفت، درام و کمدی را با هم تلفیق کرده و چاپلین سالخورده‌ای را به تصویر می‌کشد که در حال یادآوری مسیر زندگی‌اش است تا خودزندگی‌نامه‌اش را بنویسد. او به کمک گفتگو با ویراستار زندگی‌نامه‌اش موفق به این یادآوری می‌شود و از کودکی فقیرانه تا شهرت جهانگیرش را از نظر می‌گذراند.

با وجود نظرات ضد و نقیض پیرامون فیلم و همچنین عملکرد ضعیف آن در باکس‌آفیس، بازی خیره‌کننده‌ی داونی باعث می‌شود که فیلم ارزش دیدن داشته باشد. ناگفته پیداست که تماشای این فیلم اتنبرا برای طرفداران پروپاقرص چاپلین واجب است. گرچه نمی‌توان این فیلم را یک شاهکار دانست ولی چاپلین همچنان یک تجربه‌ی تماشای جذاب است و ایده‌های جالبی از زندگی ستاره‌ی افسانه‌ای سینما می‌دهد، در حالی که به موضوع ثروت و طبقه‌ی اجتماعی هم نیم‌نگاهی دارد.


۹- بابیلون (Babylon)

  • سال تولید: ۲۰۲۲
  • کارگردان: دیمین شزل
  • بازیگران: مارگو رابی، دیگو کالوا، برد پیت و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۱

هر زمان صحبت از فیلم‌هایی باشد که مخاطبانش را به دو قطب مخالفین و موافقین افراطی تقسیم می‌کند، حتماً نام «بابیلون» هم به ذهن خطور می‌کند. این فیلم درخشان دیمین شزل در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و مارگو رابی در آن یکی از به‌یادماندنی‌ترین عملکردهایش را نشان می‌دهد. این فیلم ظهور و سقوط چندین ستاره‌ی هالیودی، ازجمله نلی لاروی را روایت می‌کند، که زندگی‌اش از روی کلارا بو اقتباس شده. بسیاری دیگر از کاراکترهای فیلم هم الهام‌گرفته از افراد واقعی هستند؛ افرادی که در دهه‌ی ۲۰ و در زمانه‌ی گذار هالیوود از سینمای صامت به سینمای ناطق فعال بودند.

اگر به دنبال یک فیلم مدرن درباره دوران طلایی هالیوود هستید، بابیلون – با وجود اختلاف‌نظر منتقدین – می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در حالی که برخی بر این باورند که این فیلم بیش از توان خودش ادعا دارد، عده‌ای دیگر این فیلم را از قدرنادیده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ می‌دانند. با همه‌ی این‌ها، «بابلیون» بدون شک فیلم خاصی‌ست و به هیچ تجربه‌ی دیگری شبیه نیست.


۸- محرمانه‌ی لس‌آنجلس (L.A Confidential)

  • سال تولید: ۱۹۹۷
  • کارگردان: کورتیس هانسن
  • بازیگران: راسل کرو، کرتیس هنسن، گای پیرس، کوین اسپیسی و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۲

فیلم «محرمانه‌ی لس‌آنجلس» بر اساس رمانی به همین نام، نوشته‌ی جیمز الروی ساخته شده. این رمان در اصل سومین عنوان از چهارگانه‌ی «لس‌آنجلس» است. «محرمانه‌ی لس‌آنجلس» فیلمی جذاب است که مخاطب را به دهه‌ی ۱۹۵۰ می‌برد و با فساد آن دوران روبه‌رو می‌کند. داستان فیلم درباره‌ی سه پلیس است که هر کدام با انگیزه‌های شخصی خود، مشغول تحقیق بر روی زنجیره‌ای از قتل‌ها هستند.

این فیلم که امتیاز خیره‌کننده‌ی ۹۹٪ راتن تومیتوز را از آن خود کرده، چیزی‌ست که به هیچ وجه نباید دیدنش را از دست داد. این فیلم علاوه بر روایت خلاق و ریتم جذابی که دارد، از تصویربرداری خاص نئونوآر هم بهره می‌برد و بازی‌های حرفه‌ای و خوبی هم دارد.


۷- بارتون فینک (Barton Fink)

  • سال تولید: ۱۹۹۱
  • کارگردانان: برادران کوئن
  • بازیگران: جان تورتورو، جان گوودمن، مایکل لرنر و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶

گرچه فیلم «درود بر سزار!» برادران کوئن هم می‌توانست راهش را به این لیست باز کند، اما «بارتون فینک» احتمالاً در زمینه‌ی ستایش سینمای کلاسیک هالیوود، اثر بهتری است. جان تورتوروی جوان نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کند. این کمدی سیاه که در ژانر درام روان‌شناختی قرار می‌گیرد، در سال ۱۹۴۰ رخ می‌دهد و داستان زندگی یک نمایشنامه‌نویس جوان نیویورکی را دنبال می‌کند که برای نوشتن فیلمنامه‌ی یک استودیوی هالیودی استخدام شده.

این شاهکار کارآگاهی در سه بخش اسکار نامزد دریافت جایزه شد و یک موفقیت تمام‌عیار در باکس‌آفیس بود و با گذشت چندین سال از عرضه، همچنان ارزش تماشا دارد. «بارتون فینک» یک انتخاب عالی برای تماشاست، در صورتی که به نوشتن و فرآیند تولید یک اثر به اندازه‌ی دوره‌ی طلایی هالیوود علاقه داشته باشید. علاوه بر آن، این فیلم برادران کوئن شرایط کارکردن در صنعت سینما را هم به تماشاگرانش ننشان می‌دهد.


۶- آرتیست (The Artist)

  • سال تولید: ۲۰۱۱
  • کارگردان: مایکل هازاناویسیوس
  • بازیگران: ژان دوژاردن، برنیس بژو، جیمز کرامول، میسی پایل و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۹

فیلم سیاه‌وسفید «آرتیست» با بازی ژان دوژاردن و برنیس بژو در نقش‌های اصلی‌اش، یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۱ است. داستان این فیلم حول یک ستاره‌ی سینمای صامت می‌گردد که با رقصنده‌ای آشنا می‌شود و ارتباط و هم‌کاری ویژه‌ای میانشان شکل می‌گیرد. اما جایگزینی سینمای ناطق با سینمای صامت بر وضعیتشان چیره می‌شود و خوش‌بختی‌شان تحت‌تاثیر دوره‌ی گذار سینمای کلاسیک هالیوود قرار می‌گیرد.

فیلم تحسین‌شده‌ی مایکل هازاناویسیوس یکی از آن آثاری‌ست که تماشای آن به دلیل بازنمایی‌کردن دوران طلایی هالیوود، واجب است. چرا که این فیلم تمرکز ویژه‌ای بر آن دوره‌ی خاص دارد و نشان می‌دهد که چه‌طور بازیگران سینمای صامت در حالی که درجا می‌زده‌اند، شاهد پیشرفت رقبایشان بوده‌اند. این فیلم که در قطع ۴:۳ فیلم‌برداری شده و خودش هم صامت است، یک تجربه‌ی بی‌همتاست که به دست هازاناویسیوس عملی شده و مخاطبان را به دوره‌ای ویژه از تاریخ سینما می‌برد.


۵- بد و زیبا (The Bad and the Beautiful)

  • سال تولید: ۱۹۵۱
  • کارگردان: وینسنت مینلی
  • بازیگران: کرک داگلاس، لانا ترنر، گلوریا گراهام، بری سولیوان و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۸

یکی از فیلم‌های قدیمی اما پراهمیت درباره دوران کلاسیک هالیوود که هنوز هم ارزش تماشا دارد، «بد و زیبا» اثر وینسنت مینلی است. کرک داگلاس و لانا ترنر ستارگان این فیلم هستند. داستان این فیلم درباره‌ی یک تهیه‌کننده است که از یک بازیگر، یک نویسنده و یک کارگردان سوءاستفاده می‌کند تا خودش به مقاصدی که دارد برسد و پیشرفت کند.

این ملودرمام سرگرم‌کننده اما قدرنادیده‌ی دوران طلایی باید در لیست تماشای هر طرفدار سینمایی باشد. این فیلم در شش بخش از اسکار نامزد شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شد. چرا که تا به آن لحظه هیچ فیلمی وجود نداشت که در شش بخش نامزد شود اما کاندیدای جایزه‌ی برترین فیلم و برترین کارگردانی نشود. این فیلم در حالی که شاید در فیلم‌هایی که در ادامه‌ی لیست می‌آوریم نباشد، اما تلاش‌های قابل‌تأملی در استهزای شخصیت‌های مغروری دارد که به صنعت سینما شکل می‌دهند.


۴- سفرهای سولیوان (Sullivan’s Travels)

  • سال تولید: ۱۹۴۱
  • کارگردان: پرستون استریجز
  • بازیگران: پرستون استریجز، جوئل مک‌کرئا، ورونیکا لیک و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۹

این فیلم که حول محور کارگردان ساده اما خوش‌قلب هالیوود با نام جان ال. سولیوان می‌گردد، تلاش‌های سولیوان را نشان می‌دهد برای زندگی‌کردن به عنوان یک بی‌خانمان. سولیوان قصد دارد برای پروژه‌ی بعدی‌اش تجربه‌ی زندگی به عنوان یک بی‌خانمان را کسب کند و این فیلم، ماجرای این تجربه‌ی سالیوان را روایت می‌کند. او قصد دارد با گام‌برداشتن در این مسیر، فیلمی درباره‌ی افراد تحت‌ستم و به‌فرمان‌درآمده بسازد.

این فیلم هرازگاهی در لیست‌هایی که از بهترین فیلم‌های دهه‌ی ۱۹۴۰ در می‌آید، جزو برترین فیلم‌های این دهه است و محبوبیتش با گذر زمان، بیشتر و بیشتر شده. این فیلم سیاه‌وسفید استریجز، یکی از مهم‌ترین استعدادهای هالیوود زمان خودش، یعنی ورونیکا لیک را به عنوان ستاره‌ی اثر در کنار خود داشت و داستانش مضامین بسیاری چون رنج‌کشیدن، مهربانی و سخاوت‌مندی را به مخاطب عرضه می‌کرد. برای مخاطبینی که به دنبال یک اثر دل‌گرم‌کننده هستند که به صنعت سینما می‌پردازد، سفرهای سولیوان می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.


۳- ستاره‌ای متولد شده است (A Star is Born)

  • سال تولید: ۱۹۵۴
  • کارگردان: جورج کیوکر
  • بازیگران: جودی گارلند، جیمز میسون، جک کارسون و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵

یکی از مشهورترین و بهترین نسخه‌های فیلمنامه‌ی تحسین‌شده‌ی روبرت کارسون، دوروتی پارکر و آلن کمپبل، فیلمی‌ست که در سال ۱۹۵۴ و با حضور جودی گارلند ساخته شده. داستان این فیلم بر زندگی یک ستاره‌ی سینما تمرکز دارد که به یک خواننده و بازیگر جوان کمک می‌کند تا مسیر شهرت را بپیماید و به رویاهایی که در سر دارد برسد. هم‌زمان، او با بحران سن و اعتیاد به الکل دست‌وپنجه نرم می‌کند که مسیر شغلی‌اش را در سراشیبی می‌اندازد.

در حالی که نسخه‌ی جدیدتر این فیلم با حضور بردلی کوپر و لیدی‌گاگا مورد اقبال فراوان هواداران قرار گرفته، نسخه‌ا‌ی که جورج کیوکر کارگردانی‌اش را بر عهده داشته بدون شک بهترین نسخه است. شاید جالب باشد بدانید که این نسخه بلندترین نسخه‌ی موجود نیز است و اولین نسخه‌ای‌ست که بر موزیسین‌ها تمرکز کرده. دلایل بسیاری هستند که ثابت می‌کنند چرا این فیلم همچنان و با وجود گذر زمان یک فیلم خوب و تماشایی محسوب می‌شود و می‌تواند خودش را با سلیقه‌ی هر تماشاگری که هوادار هالیوود کلاسیک است جور کند. بازیگری این فیلم هم آنقدر درخشان است که لایق اشاره‌ی جداگانه باشد؛ گارلند در این فیلم پیری‌ناپذیر و کاندیدای اسکار، بهترین روزهای دوران بازیگری‌اش را سپری می‌کند.


۲- آواز در باران (Singin’ in the Rain)

  • سال تولید: ۱۹۵۲
  • کارگردانان: استنلی دانن و جین کلی
  • بازیگران: جین کلی، دبی رینالدز، ریتا مورنو و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۳

نمی‌توانیم «آواز در باران» را که امروزه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به‌حساب می‌آید، در لیست ۱۰ فیلم برتر درباره دوران طلایی هالیوود نگنجانیم. هر چه باشد، این اثر که با درخشش جین کلی و به دست کلی و دانن طراحی و کارگردانی شده، بی‌دلیل به این شهرت تاریخی دست نیافته. داستان این فیلم حول یک ستاره‌ی سینمای صامت می‌گردد که به همراه دوستش در تلاش برای گذار از سینمای صامت به سینمای ناطق دهه‌ی ۲۰ است و در همین حین،‌ عاشق یک دختر خواننده می‌شود.

این فیلم که یکی از ۲۵ فیلم منتخب کنگره‌ی کتابخانه‌ی آمریکا برای ثبت‌شدن در آرشیو ملی است، بدون شک فیلمی واجب برای طرفداران هالیوود کلاسیک و همچنین، موزیسین‌ها محسوب می‌شود. گرچه کاراکترهای دوست‌داشتنی و فراموش‌نشدنی این فیلم بخشی از دلیل موفقیت آن محسوب می‌شوند اما این فیلم اقبالش را مدیون صحنه‌ی رقص و موزیکالش است.


۱- سانست بولوار (Sunset Boulevard)

  • سال تولید: ۱۹۵۰
  • کارگردان: بیلی وایدر
  • بازیگران: گلوریا سوانسون، ویلیام هولدن، نانسی اولسون و…
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۴

در نهایت سانست بولوار جایزه‌ی برترین فیلم درباره دوران طلایی هالیوود را به خانه می‌برد. این فیلم به بهترین شکل نور خود را بر این دوران پرشکوه می‌تاباند و خودفریبی، طمع و خودستایی نهفته در آن را به کمک یک روایت جذاب و دیدنی به مخاطب عرضه می‌کند. این اثر داستان چالش‌های زندگی یک فیلم‌نامه‌نویس به نام جو گیلیز و یک ستاره‌ی سابق سینما به نام نورما دزموند را روایت می‌کند. نورما دزموند، جو را به رویای خودش می‌کشاند؛ رویای بازگشتی پرافتخار به پرده‌ی نقره‌ای سینما.

سانست بولوار بدون شک بهترین فیلمی‌ست که درباره‌ی سینما ساخته شده و منتقدان از آن به عنوان شاهکار سینمای آمریکا یاد می‌کنند. عناصری که باعث دریافت چنین تحسین‌هایی می‌شوند عبارت‌اند از بازیگری بی‌نظیر، اتمسفر فیلم‌نوآری که بر اثر حاکم است و حس‌وحال بدبینانه‌ای که به بهترین‌شکل با این اثر جفت‌وجور می‌شود.

 
منبع: دیجی‌مگ