در این مطلب نگاهی می‌کنیم بر بهترین آثار آنیا تیلور-جوی، ستاره‌ی جوان نوظهور سینما، از دیدگاه نویسنده‌ی وبسایت کولایدر.
چارسو پرس:  آنیا تیلور-جوی با درخشش در آثار تحسین‌شده‌ای همچون The Witch (جادوگر)، Split (شکافت) و The Queen’s Gambit (گامبی وزیر) خود را به عنوان یکی از مستعد‌ترین و آینده‌دارترین بازیگران نسل جوان مطرح کرده است و توانسته است با نقش‌آفرینی‌هایش منتقدان را به تحسین وا دارد.

آنیا تیلور جوی
در آثار متعددی در نقش‌های اصلی و مکمل حضور داشته است. در مقاله‌ی امروز به بهانه‌ی اکران جدیدترین اثر او یعنی فیلم Furiosa: A Mad Max Saga (فیوریوسا: یک حماسه از مکس دیوانه)، مروری می‌کنیم بر ده تا از بهترین آثار این بازیگر مشهور سینما و تلویزیون.

۱۰) The Super Mario Bros. Movie


کارگردانان:
آرون هوروث و مایکل جلنیک
نویسنده:
متیو فوگل
سال انتشار:
۲۰۲۳
امتیاز IMDB:
۷ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۴۶ از ۱۰۰

انیمیشن Super Mario Bros. Movie به کارگردانی آرون هوروث و مایکل جلنیک و بر اساس فیلمنامه‌ای از متیو فوگل تولید شده است. در این اثر ماریو با صداپیشگی کریس پرت به همراه برادرش لوییجی با صداپیشگی چارلی دی، عازم ماجراجویی پرمخاطره‌ای برای نجات پرنسس با صداپیشگی آنیا تیلور-جوی می‌شوند.
این اثر با واکنش‌های سردی از سوی منتقدان مواجه شد؛ اما با این حال توانست به معنای واقعی کلمه دل هواداران را برباید و یک اقتباس انیمیشنی تماشایی از یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی را به آن‌ها ارائه کند. در وبسایت Rotten Tomatoes این اثر موفق شده است تا رضایت ۹۶% از مخاطبان را بدست بیاورد و به یکی از پرفروش‌ترین آثار سال ۲۰۲۳ تبدیل شود.

۹) Barry


کارگردان:
ویکرام گاندی
نویسنده:
آدام منزباک
سال انتشار:
۲۰۱۶
امتیاز IMDB:
۶ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۷۲ از ۱۰

فیلم Barry روایتگر دوران جوانی رییس‌جمهور اسبق آمریکا، باراک اوباما با بازی دوون ترل در زمانی است که وی هنوز وارد سیاست نشده بود و به عنوان یک دانشجو در حال یافتن جایگاه خود در جامعه و مسیر زندگی‌اش بود.
در فیلم Barry، آنیا تیلور-جوی نقش اولین معشوقه‌ی باراک اوباما، یعنی شارلوت را ایفا می‌کند و به رابطه‌ی عاطفی آن‌ها و تأثیر آن بر شخصیت باراک اوباما می‌پردازد. نگاهی چند وجهی به زندگی رییس‌جمهور اسبق آمریکا در دوران جوانی، باعث شده است که فیلم Barry حتی برای آن دسته از مخاطبین سینما که به مسائل سیاسی اهمیت چندانی نمی‌دهند نیز جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

۸) Thoroughbreds


کارگردان:
کوری فینلی
نویسنده:
کوری فینلی
سال انتشار:
۲۰۱۷
امتیاز IMDB:
۶.۶ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۷۵ از ۱۰۰

فیلم Thoroughbreds (اصیل‌ها)، اولین فیلم سینمایی بلند کوری فینلی در قامت کارگردان و نویسنده است. این کمدی سیاه جذاب روایتگر داستان دو دوست با بازی آنیا تیلور-جوی و اولیویا کوک است که پس از سال‌ها جدایی دوباره دوستی آن‌ها احیا می‌شود و زندگی‌شان به یکدیگر گره می‌خورد.
فینلی در این اثر به بررسی مضامینی همچون جاه‌طلبی، فریب و اخلاقیات می‌پردازد و توانسته است که به بهترین شکل ممکن پیام خود را به مخاطب از طریق یک کمدی سیاه بی‌نظیر با نقش‌آفرینی‌های خارق‌العاده و فیلمنامه‌ای جذاب و غیرقابل پیش‌بینی منتقل کند.

۷) Last Night In Soho


کارگردان:
ادگار رایت
نویسندگان:
ادگار رایت و کریستی ویلسون کرنز
سال انتشار:
۲۰۲۱
امتیاز IMDB:
۷ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۶۵ از ۱۰۰

ادگار رایت خالق سه‌گانه‌ی تحسین‌شده‌ی Three Flavours Cornetto Trilogy (سه‌گانه‌ی سه طعم کورنتو) که سه فیلم Shaun of The Dead (شان مردگان)، Hot Fuzz (پلیس خفن) و The World’s End (پایان جهان) را در بر می‌گیرد؛ در جدیدترین اثر خود، یعنی فیلم Last Night In Soho (دیشب در سوهو) باری دیگر موفق به خلق فیلمی تحسین‌برانگیز شد که توانست توجه اهالی سینما را به خود جلب نماید و نقل محافل سینمایی شود.
این فیلم داستان یک طراح مدل با بازی توماسین مکنزی را روایت می‌کند که در زمان و به دهه‌ی ۶۰ میلادی سفر می‌کند و با یک دختر جوان به نام سندی با بازی آنیا تیلور-جوی که رویای خوانندگی بر روی صحنه را دارد آشنا می‌شود. ادگار رایت در این اثر به کمک یک فیلمنامه‌ی جذاب، جلوه‌های بصری خاص و یک موسیقی متن هیجان‌انگیز ذهن مخاطبان را به سفری تراژیک در دهه‌ی ۶۰ می‌برد و در برابر آن‌ها حس نوستالژی را در مقابل تاریخ واقعی قرار می‌دهد.

۶) The Menu


کارگردان:
مارک مایلود
نویسندگان:
ست ریس و ویل تریسی
سال انتشار:
۲۰۲۲
امتیاز IMDB:
۷.۲ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۷۱ از ۱۰۰

کمدی سیاه The Menu روایتگر داستان تایلر لدفورد با بازی نیکلاس هولت و معشوقه‌ی جدیدش مارگو با بازی آنیا تیلور-جوی است که برای امتحان کردن غذاهای خاص یک رستوران که توسط سرآشپزی مشهور با بازی ریف فینز تهیه می‌شود؛ راهی یک جزیره‌ی دورافتاده می‌شوند.
مارک مایلود در این فیلم از طریق تلفیق ترس و کمدی به بررسی مضامینی همچون ثروت، اختلاف طبقاتی و مصرف‌گرایی می‌پردازد. با اینکه این فیلم موفق به استفاده‌ از پتانسیل خود به طور کامل نمی‌شود؛ اما همچنان یک کمدی سیاه ترسناک با داستانی درگیرکننده و نقش‌آفرینی‌های قوی است که آن را تبدیل به یک اثر جذاب می‌کند.

۵) Split


کارگردان:
ام. نایت شیامالان
نویسنده:
ام. نایت شیامالان
سال انتشار:
۲۰۱۶
امتیاز IMDB:
۷.۳ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۶۲ از ۱۰۰

فیلم Split روایتگر داستان سه دختر جوان است که توسط یک مرد مبتلا به بیماری اختلال تجزیه‌ی هویت با بازی جیمز مک آووی ربوده می‌شوند. این فرد دارای ۲۴ شخصیت است که ۲۳ تا از آن‌ها آشکار هستند و یکی از آن‌ها که از قضا خطرناک‌ترین آن‌ها نیز هست نهان است و آن‌ها باید قبل از ظهور شخصیت ۲۴ام از چنگال این مرد بگریزند.
فیلم Split که یک دنباله‌ی غیرمستقیم برای فیلم Unbreakable (غیرقابل شکستن) است توانست تا نظرات مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب کند و بازگشتی پرقدرت و موفق به سینما را برای خالق فیلم تحسین‌شده‌ی The Sixth Sense (حس ششم)، یعنی ام. نایت شیامالان رقم بزند.
نقش‌آفرینی بازیگران این اثر علی‌الخصوص جیمز مک‌آووی، تحسین گسترده‌ی منتقدان را در پی داشت؛ با این حال این فیلم توسط تعدادی از فعالان آگاهی در مورد بیماری‌های روحی و روانی به دلیل ارائه‌ی تصویری غلط از بیماری اختلال تجزیه هویت مورد انتقاد قرار گرفت.

۴) The Northman


کارگردان:
رابرت اگرز
نویسندگان:
رابرت اگرز و شیون
سال انتشار:
۲۰۲۲
امتیاز IMDB:
۷ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۸۲ از ۱۰۰

فیلم تحسین‌شده‌ی The Northman (مرد شمالی) دومین همکاری کارگردان مشهور و توانمند سینما رابرت اگرز و آنیا تیلور جوی است. The Northman داستان یک شاهزاده‌ی وایکینگ جوان در سال ۸۹۵ قبل از میلاد مسیح را روایت می‌کند که گام در راه پرخطر انتقام می‌گذارد و برای گرفتن انتقام خانواده‌اش راهی ایسلند می‌شود.
فیلمبرداری خارق‌العاده، جهان‌سازی و روایت بی‌نقص داستان و نبردهای اکشن چشم‌نواز در کنار هنرنمایی تماشایی ستارگان این اثر از جمله الکساندر اسکاشگورد، نیکول کیدمن، آنیا تیلور-جوی، ایثن هاک، کلیس بنگ و ویلم دفو این اثر به یکی از بهترین و جذاب‌ترین آثار حماسی سال‌های اخیر تبدیل می‌کند.

۳) Emma


کارگردان:
آتمن دی وایلد
نویسنده:
النور کاتن
سال انتشار:
۲۰۲۰
امتیاز IMDB:
۶.۷ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۷۱ از ۱۰۰

فیلم Emma در زمره‌ی بهترین اقتباس‌های سینمایی از شاهکار کلاسیک جین آستین فقید به همین نام به شمار می‌رود. این اثر روایتگر داستان یک دختر اشراف‌زاده در دوران ریجنسی (سال‌های ۱۷۹۵ تا ۱۸۳۷ که جرج چهارم به دلیل بیماری پدرش جرج سوم اداره‌ی امور را به عنوان نایب‌السلطنه بر عهده گرفت.) است که خود را با برگزاری مسابقات مختلف و سرک کشیدن در روابط عاشقانه‌ی دوستانش سرگرم می‌کند.
اولین فیلم بلند آتمن دی وایلد اثری زیبا با روایتی مسحورکننده است که با هنرنمایی خارق‌العاده‌ی ستارگانش یعنی آنیا تیلور-جوی و میا گاث و شیمی فوق‌العاده‌ی میان شخصیت‌های آن‌ها به یک اقتباس سینمایی به یاد ماندنی تبدیل شده است.

۲) The Witch


کارگردان:
رابرت اگرز
نویسنده:
رابرت اگرز
سال انتشار:
۲۰۱۵
امتیاز IMDB:
۷.۷ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۸۴ از ۱۰۰

فیلم تحسین‌شده‌ی The Witch اولین فیلم بلند رابرت اگرز و اولین تجربه‌ی سینمایی آنیا تیلور جوی است. این فیلم داستان زندگی تلخ یک خانواده‌ی مهاجر انگلیسی به آمریکا در قرن هفدهم را روایت می‌کند که پس از گم شدن فرزند کوچکشان، توسط جادو مصائب متعددی را متحمل و دچار فروپاشی می‌شوند.
این فیلم که هم‌اکنون در زمره‌ی بهترین آثار ترسناک دهه‌ی گذشته میلادی به شمار می‌آید جلوه‌گر یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های آنیا تیلور-جوی است. فیلم The Witch به لطف فیلمنامه‌ی قدرتمند و کارگردانی بی‌نقص رابرت اگرز در کنار هنرنمایی تماشایی ستارگانش موفق به خلق اتمسفری تاریک، مغموم و تراژیک شده است که توانسته است تا بذر وحشت و ترس را درون حتی سرسخت‌ترین هواداران فیلم‌های ژانر وحشت رشد دهد.

ویدئو- تشویق ۶ دقیقه‌ای «فیوریوسا» در جشنواره فیلم کن


۱) Furiosa: A Mad Max Saga


کارگردان:
جرج میلر
نویسندگان:
جرج میلر و نیکو لاتوریس
سال انتشار:
۲۰۲۴
امتیاز IMDB:
۸ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک:
۷۹ از ۱۰۰

فیلم Furiosa: A Madmax Saga را می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای آنیا تیلور-جوی به عنوان یک بازیگر به شمار آورد. اولین تجربه‌ی همکاری تیلور-جوی با جرج میلر افسانه‌ای، وی را به عنوان یک بازیگر در چند بعد به چالش کشیده است که تیلور-جوی توانسته تا همه‌ی آن‌ها را با سربلندی پشت سر بگذارد.
این اثر اولین فیلم بلاک‌باستر تیلور-جوی در نقش اصلی است؛ همچنین فیوریوسا شخصیتی تک‌بعدی نیست و ایفای چنین نقشی نیازمند داشتن توانایی ذهنی و جسمی قابل توجهی است که باری دیگر توانایی تیلور-جوی را به عنوان یک بازیگر به همگان ثابت می‌کند. مجموعه‌ی این عوامل، فیلم Furiosa: A Madmax Saga را به یکی از مهم‌ترین آثار در کارنامه‌ی هنری آنیا تیلور-جوی تبدیل می‌کند.