«ما تمامش می‌کنیم» It Ends with Us در الگوی روایی خود نیز بلاتکلیف و سردرگم است و ضمن به بازی گرفتن زمان تاریخی قصه و ایجاد فضایی در گذشته برای تقابل با حال، فلاش‌بک‌هایی بی‌هدف و بی‌تاثیر می‌زند که در پیشبرد و اثربخشی داستان کمترین کارکرد را دارد.
  چارسو پرس: رمان «ما تمامش می‌کنیم» It Ends with Us نوشته کالین هوور پرفروش‌ترین کتاب چاپی ۲۰۲۲ بود که طرفداران بسیاری را در سرتاسر دنیا پیدا کرد و به بیش از ۴۰ زبان دنیا نیز ترجمه شد. حالا انگار جاستین بالدونی به پشتوانه چنین موفقیتی سراغ اقتباس از این رمان رفته و شاید در خیال خود به این می‌اندیشیده که می‌تواند همان موفقیت کتاب را در عرصه سینما به دست آورد.

اما نتیجه چیز دیگری است و فیلم «ما تمامش می‌کنیم» It Ends with Us بی‌شک یکی از آشفته‌ترین و بلاتکلیف‌ترین فیلم‌های اکران شده در سال ۲۰۲۴ است. یک ملودرام بسیار سطحی و بی‌منطق که به هیچ وجه نتوانسته از ظرفیت‌های سینما برای خلق یک اثر تصویری بهره بگیرد و تمام ارکان آن لنگ می‌زند.

داستان درباره دختری به نام لیلی بلوم است که تجربه‌های سخت و عذاب‌آوری از پدر خود دارد و رفتارهای او با مادرش او را به جوانی با تروماهای بسیاری تبدیل کرده است. حالا لیلی برای مراسم بزرگداشت پدرش بازگشته و در همین سفر خود را درگیر یک عشق ناشناخته می‌کند.

«ما تمامش می‌کنیم» It Ends with Us پر از مضامین مختلف انسانی است که همه آنها در یک شلختگی و با روایتی گنگ الکن و بی‌کاربرد شده‌اند. روابط میان کاراکترها، کنش و واکنش‌های لیلی در مواجهه با آدم‌های پیرامونش، سیر رشد شخصیت و انگیزه‌های او در کنار بسیاری از تحرکات به ظاهر دراماتیک او، فاقد عمقی اثرگذار و البته عاری از هدفی مشخص برای ساختن فضایی باورپذیر است.

اینجا بخوانید: معرفی، نقد و بررسی فیلم‌های خارجی


حتی مشخص‌ترین و برجسته‌ترین تصویر بیرونی رمان و فیلم که شکل‌گیری یک ملودرام و عاشقانه‌ای همراهی‌برانگیز است، به هیچ وجه شکلی زیبایی‌شناسانه ندارد و از آنجایی که قرار است در این گستره معنایی به لایه‌های ذهنی و شخصیتی لیلی نفوذ کند، در نتیجه همه چیز را هدر داده و در یک صورت‌بندی بسیار سطحی و در دکوپاژهایی اضافی به تکراری کسل‌کننده در رابطه عاشقانه میان لیلی و معشوقش می‌پردازد.

«ما تمامش می‌کنیم» It Ends with Us در الگوی روایی خود نیز بلاتکلیف و سردرگم است و ضمن به بازی گرفتن زمان تاریخی قصه و ایجاد فضایی در گذشته برای تقابل با حال، فلاش‌بک‌هایی بی‌هدف و بی‌تاثیر می‌زند که در پیشبرد و اثربخشی داستان کمترین کارکرد را دارد.

به همه اینها مجموعه ضعیف بازیگران را باید اضافه کرد که طبیعی است در فیلمنامه‌ای این چنین که حتی یک کاراکتر سالم از منظرسطوح مختلف شخصیتی ندارد، بازی‌های تخت، تصنعی و بی‌روح  قابل حدس خواهد بود و همه این عوامل در کنار هم، «ما تمامش می‌کنیم» It Ends with Us را به فیلمی بی‌ارزش تبدیل می‌کند.
منبع: سینما اعتماد
نویسنده: میثم محمدی