فیلم «Christy» به کارگردانی دیوید میچاد، در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو با بازی خیرهکننده سیدنی سوئینی به نمایش درآمد. این اثر، زندگینامهای پرقدرت و تکاندهنده از کریستی مارتین، یکی از بزرگترین بوکسورهای زن آمریکاست که همزمان با صعود ورزشی، سقوط او در گرداب خشونت خانگی را نیز به تصویر میکشد.
چارسو پرس: وقتی از «فیلمهای بوکس» سخن میگوییم، اغلب تصاویری الهامبخش و پرهیجان به ذهن میرسد. اما حقیقت این ژانر پر از تراژدی و تلخی است؛ از «Requiem for a Heavyweight» گرفته تا «Raging Bull» و «Million Dollar Baby». حالا فیلم «Christy» هم به این فهرست اضافه شده؛ زندگینامهای واقعی و پرتنش درباره «کریستی مارتین»، زنی که از اواخر دهه ۱۹۸۰ با قدرت و استقامتش به چهره اصلی بوکس زنان در آمریکا بدل شد.
«سیدنی سوئینی» در نقش مارتین اجرایی حیرتانگیز ارائه میدهد؛ او با قد کوتاه، موهای قهوهای کوتاه و نگاه دخترانهاش شاید در ابتدا غیرمعمول به نظر برسد، اما در رینگ، چهرهای بیرحم و سرسخت است. مارتین بارها با ناکاوت برنده میشود و خودش اعتراف میکند که در رینگ در واقع با «شیاطین درونش» مبارزه میکند.
کریستی، دختر یک معدنچی زغالسنگ از ویرجینیای غربی بود و لقب «the coal miner’s daughter» از همین پسزمینه به دست آمد؛ لقبی که با هوشمندی تبلیغاتی «دان کینگ» به برندسازی او کمک کرد. او نخستین زن بوکسوری بود که روی جلد مجله «Sports Illustrated» رفت و همچنین اولین زنی شد که قراردادی رسمی با «دان کینگ» امضا کرد.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم «مردی در زیرزمین من»؛ تریلر روانشناختی که تعلیق ایجاد نمیکند
اما فیلم تنها به موفقیتهای او نمیپردازد. خیلی زود لایه تاریک زندگی مارتین نمایان میشود. او در جوانی رابطهای پنهانی با دوستش «روزی» (جس گابور) داشت، اما خانواده کاتولیکش با سردی و آشکارا با همجنسگراییاش مخالفت کردند. در این میان، آشنایی او با مربیاش «جیم مارتین» (با بازی «بن فاستر») نقطه عطفی تلخ در زندگی شخصیاش بود. جیم در ظاهر مربی سختگیر و باانگیزهای بود، اما به تدریج چهرهای کنترلگر، پرخاشگر و خشونتآمیز از خود نشان داد. رابطه آنها به ازدواج ختم شد، اما هرچه پیش رفت بیشتر به کابوسی بدل شد؛ جایی که جیم تهدید میکرد: «اگر ترکم کنی، میکشمت.»
فیلم «Christy» تغییر ظاهر و هویت عمومی مارتین را نیز نشان میدهد؛ از دخترک بوکسور ساده تا چهرهای پرزرقوبرق با موهای فر و استایل عروسکی در سال ۱۹۹۵. در این دوره، او همزمان با موفقیتهای ورزشی، درگیر خشونت خانگی و فشارهای روحی بود.
«چاد ال. کولمن» در نقش «دان کینگ» حضوری پرانرژی دارد و تضاد میان دنیای حرفهای بوکس و دنیای شخصی جهنمی کریستی را برجستهتر میکند. کارگردان «دیوید میچاد» که پیشتر با فیلم «The King» شناخته شده بود، این بار روایتی بیپرده و صادقانه ارائه میدهد؛ فیلمی که از ورزشی الهامبخش آغاز میشود و به تراژدی خانگی ختم میگردد.
بازی «سیدنی سوئینی» قلب تپنده این فیلم است. او موفق میشود هم نیروی خام و پرشور کریستی در رینگ را به نمایش بگذارد و هم شکنندگی و رنجهای او در زندگی شخصی را. بسیاری معتقدند این نقش نقطه عطفی در مسیر بازیگری سوئینی است و نشان میدهد او در حال تبدیل شدن به یک ستاره تمامعیار سینماست.
فیلم «Christy» نه تنها ادای دینی به یکی از مهمترین بوکسورهای زن تاریخ است، بلکه بازتابی صریح از واقعیت تلخ پشت پرده شهرت، فشارهای اجتماعی و خشونت خانگی است؛ روایتی که هم الهامبخش و هم تکاندهنده است.
منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند
https://teater.ir/news/72641