در بازه زمانی ۳ تا ۱۰ آبان، در حالی که ۲۱ فیلم روی پرده سینماها بودند، تنها کمتر از ۵ اثر از شرایط اکران مطلوب برخوردار بودند. تحلیل آمار سامانه سمفا نشان میدهد که سینماداران در تعیین سانسها، بیش از آنکه به کیفیت آثار توجه کنند، بر ژانر فیلم و فروش تضمینشدهی کمدیها تکیه دارند.
چارسو پرس: در بازه زمانی ۳ تا ۱۰ آبان، ۲۱ فیلم روی پرده سینماها به نمایش درآمدند. از این میان، کمتر از ۵ اثر از شرایط اکران مطلوب (یعنی تعداد مناسب سالن و سانس) برخوردار بودند و باقی فیلمها سهم چندانی از نمایش نداشتند. نگاهی به جدول سانسها (بر اساس آمار سامانه سمفا) نشان میدهد که کمدی «کجپیله» بیشترین تعداد سانس را به خود اختصاص داده است.
در بین ۷ فیلمی که بیشترین سانس را دارند، ۴ فیلم کمدی، ۱ فیلم کودک و نوجوان و ۲ فیلم درام دیده میشود. این ترکیب نشان میدهد که در تعیین سانسها، سینماداران بیش از آنکه بر کیفیت آثار تکیه کنند، به ژانر فیلم و بهویژه فروش تضمینشدهی کمدیها توجه دارند. این روند به تدریج مانع از دیدهشدن فیلمهای باکیفیتتر میشود و عملاً گیشه را در اختیار کمدیها قرار میدهد.
نمونه روشن این موضوع فیلم «بچه مردم» است؛ اثری که در جشنوارههای مختلف تحسین شد و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد، اما در زمان اکران، سهم عادلانهای از سانسها دریافت نکرد و در جایگاه هفتم جدول فروش قرار گرفت.
جالب است بدانیم تعداد سانسهای اختصاصیافته به «کجپیله» با وجود گذشت ۱۷ روز از آغاز اکران، بیش از دو برابر سانسهای «بچه مردم» است که تنها یک هفته است روی پرده رفته. برآوردها نشان میدهد اگر «بچه مردم» همان تعداد سانس «کجپیله» را در اختیار داشت، میتوانست حدود ۷ میلیارد تومان فروش کند؛ رقمی که تفاوت چندانی با فروش ۸ میلیارد تومانی «کجپیله» ندارد.
براساس نظامنامه اکران فیلم سینمایی هر اثری که تازه روی پرده میرود باید حداکثر سه سانس گردشی در روز داشته که یکی از سانسها ساعت ۵ عصر به بعد باشد. بعد از آن باتوجه به استقبال مخاطبان، دست سینمادار برای اضافه کردن سانس باز است و همانطور که پیشتر گفته شد، سینمادار هم ترجیح میدهد سانس بیشتری را به آثار کمدی بدهد به واسطه فروش تضمین شدهاش و سوال اینجاست تا زمانی که یک فیلم خوب غیرکمدی، سانس مناسبی از لحاظ تعداد و ساعت نداشته باشد، مخاطب چطور میتواند از آن استقبال کند؟
منبع: فرهیختگان
https://teater.ir/news/73657



